393 857 läst · 4 769 svar
394k läst
4,8k svar
Home Assistant
Å fasen, tyckte mig ha läst innan att de behövde flashas om nämligen för att funka i HA. Det är nog rätt längesen jag läste det nu när jag tänker efter. Men det var ju bra, då är det bara att rocka på!C crazytok skrev:
Hm, det var ju lättare sagt än gjort. Installerade ShellyForHASS men får inte upp min shelly1. Enligt dokumentation ska shelly enheterna hittas automatiskt. Har försökt lägga till den manuellt men får inte det att funka heller. Lite slut på idéer här faktiskt
Är det någon som kan verifiera att sd korten och HA blir driftsäkrare om man inaktiverar recorder/history dvs så db filen inte används nämnvärt, jag får för mig att de är den som orsakat de flesta av mina haverier
Det verkar funka bättre ja, från att min databasfil blivit upp till ett par Gb stora så håller den nu en storlek på ca 40Mb istället!
samtidigt har jag inte använt det så länge, kanske ett halvår med nuvarande minneskort.
men det förra gick sönder efter bara några månader!
så logga ingenting som är onödigt är mitt tips!
samtidigt har jag inte använt det så länge, kanske ett halvår med nuvarande minneskort.
Har med fått den uppfattningen, så lite som möjligt för i ärlighetens namn, man har ambitionen att kolla historik men när de väl kommer till kritan blir de aldrig av och kan lika gärna skita i loggen mot ett mer driftsäkert systemC crazytok skrev:Det verkar funka bättre ja, från att min databasfil blivit upp till ett par Gb stora så håller den nu en storlek på ca 40Mb istället!
Man kan specifiera de enstaka entiteter man vill logga, istället för att lämna configurationen tom vilket loggar allt.
Att inte samla data alls är tråkigt, nog får man logga lite som temperaturer och kanske om någon apparats effekt, liknande värden.
Att inte samla data alls är tråkigt, nog får man logga lite som temperaturer och kanske om någon apparats effekt, liknande värden.
Japp, det är gjort. Hittade en tråd där nån haft samma problem där åtgärden bland annat var att installera mDns på routern. Min gamla trotjänare till Cisco router stödjer förvisso bonjour men det är väl inte renodlad mDns om jag fattat rätt. Vet inte om det kan vara det som är orsaken.C crazytok skrev:
För bättre loggning, sätt upp en sql/mariadb på annan maskin och logga dit.
Ni som kör SD-kort slipper då söndertrasade kort.
En enorm bonus är att den inbyggda loggern är så j----a kass så det är inte sant, byte till riktig databas gör att man plötsligt kan använda funktionen Logbook som inte är seg som en otrimmad permobil. Välj sedan endast de entiteter att logga som ni verkligen vill spara data på. Ex.vis. miljömätning (temperatur, fukt m.m. är ändå roligt att se senaste dygnet i graferna), dörrsensor för att kolla obehöriga in/ut-passage osv.
Jag kör även sekundär loggning mot InfluxDB och långtidslagrar data där, det är ace att kunna se elförbrukning, temperatur och fuktdata med mera över flera års perioder.
Att mäta är att veta brukar jag säga. Det hjälper en husägare att ta rätt beslut om man t.ex. kan se fukten i grunden/vinden som man kanske oroat sig för över längre tider och se vilka åtgärder som behövs samt när de behövs.
Ni som kör SD-kort slipper då söndertrasade kort.
En enorm bonus är att den inbyggda loggern är så j----a kass så det är inte sant, byte till riktig databas gör att man plötsligt kan använda funktionen Logbook som inte är seg som en otrimmad permobil. Välj sedan endast de entiteter att logga som ni verkligen vill spara data på. Ex.vis. miljömätning (temperatur, fukt m.m. är ändå roligt att se senaste dygnet i graferna), dörrsensor för att kolla obehöriga in/ut-passage osv.
Jag kör även sekundär loggning mot InfluxDB och långtidslagrar data där, det är ace att kunna se elförbrukning, temperatur och fuktdata med mera över flera års perioder.
Att mäta är att veta brukar jag säga. Det hjälper en husägare att ta rätt beslut om man t.ex. kan se fukten i grunden/vinden som man kanske oroat sig för över längre tider och se vilka åtgärder som behövs samt när de behövs.
Ok, ja då vet jag inte riktigt vad problemet kan vara. Funkar kopplingen mellan shelly på nätverket och mobilen då? Och funkar HA med koppling till andra enheter i nätverket?mexitegel skrev:
Ja, inga problem mellan HA och IKEAS trådfri. Och shelly-appen funkar fint också, men den går ju via cloud iofs.C crazytok skrev:
Får fortsätta gräva i det.
Renoverare
· Bohuslän
· 194 inlägg
Nya s-serien från nibe har inbyggt modbus tcp, de kan ju bli riktigt trevligt ihop med HA, de gamla rcu-erna går ju klockrent mot ha förutom att home assistants modbus hantering inte kan skicka negativa värden(vilket suger om man vill ändra tex gradminuter eller något som hanteras av minusgrader tex autlägesjusteringar och kb larminställningar.
Med nibepi funkar det...Rickard_nr1 skrev:Nya s-serien från nibe har inbyggt modbus tcp, de kan ju bli riktigt trevligt ihop med HA, de gamla rcu-erna går ju klockrent mot ha förutom att home assistants modbus hantering inte kan skicka negativa värden(vilket suger om man vill ändra tex gradminuter eller något som hanteras av minusgrader tex autlägesjusteringar och kb larminställningar.