mexitegel mexitegel skrev:
[bild]

Helgen är räddad :love:.

Kämpar vidare med shellyn. Under "konfiguration" dyker den upp i listan med entiteter nu, men den listas inte som enhet. Men det kanske är så det ska vara?
Kolla istället under ”Utvecklarverktyg” sedan ”Tillstånd”, därunder finns ett fält du kan filtrera dina enheter. Skriv shelly där så borde den dyka upp, kommer heta något i stil med ”switch.shelly_xxxxxxxxxx”

Då funkar det. Bara att prova lägga till en switch i gränssnittet och välja shellyn som enhet!

najs med nibepi, hoppas du får igång det! :)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Har ju fått det att fungera iom att entiteterna dök upp, mest bara störande att de inte dyker upp som enheter också som de borde om jag inte missuppfattat det.

Motorvärmaren styrs numera via HA med lite fler finesser (y).
Skärmdump av hemautomationssystem med väderinformation och kontroller för motorvärmare och lampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska rota med nibePi i helgen - ska säkert gå att få till :love:

• Gilla
fgo och 1 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Med nibepi funkar det...
Funkar Nibepi ihop med homeassistant?

Skärmavbild av hemautomationssystem visar olika temperaturer och inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror det? :oops:

• Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
[bild]

Tror det? :oops:
De där får man ju fram med apiet, enda nyttan är väl att efter typ 5år kunna ändra inställningar när hårdvarans kostnad matchat årskostnaden för uplinken och läsa några enstaka register som är stängda i uplinken.

Har även lagt in på förstasidan reglage för att kunna dra igång lyxläge och se status på denna samt timer för hur länge den är aktiverad. Lyser grönt när lyxläge är igång. Och skulle jag få ett larm på nibepumpen så ändrar den färg till rött!

Grönt användargränssnitt för bergvärmepump med lyxläge aktiverat, temperaturvisning och larmindikator. Gränssnitt för bergvärmepump med reglage för 'Lyxläge' och översikt av 'Producerar Värme', 'Varmvattenladdning 46 °C', 'LARM 0'.

• Gilla
Rickard_nr1
  • Laddar…
Rickard_nr1 Rickard_nr1 skrev:
De där får man ju fram med apiet, enda nyttan är väl att efter typ 5år kunna ändra inställningar när hårdvarans kostnad matchat årskostnaden för uplinken och läsa några enstaka register som är stängda i uplinken.
inte utan NIBE Uplink? Oavsett har du tillgång till bra mycket fler parametrar och möjligheter till justering och loggning via nibepi. För att inte tala om möjligheterna till prognosstyrning med mera.

• Gilla
Rickard_nr1
  • Laddar…
C crazytok skrev:
inte utan NIBE Uplink? Oavsett har du tillgång till bra mycket fler parametrar och möjligheter till justering och loggning via nibepi. För att inte tala om möjligheterna till prognosstyrning med mera.
Då hänger jag med, trodde de va en variant av modbus 40 bara
C crazytok skrev:
Har även lagt in på förstasidan reglage för att kunna dra igång lyxläge och se status på denna samt timer för hur länge den är aktiverad. Lyser grönt när lyxläge är igång. Och skulle jag få ett larm på nibepumpen så ändrar den färg till rött!

[bild] [bild]

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
Nibepi är ju inte gjord i syfte att användas för HA, det är ju mer en bonus att man får möjligheterna till det.

Nibepi är ju mer byggd för att kunna få ett bättre inomhusklimat. Jag använder prognosstyrning eftersom mitt värmesystem med golvvärme i betongplatta är väldigt segt och med nibepi kan den mot en prognos höja eller sänka produktionen av värme i tid Innan det blir kallt ute. Dessutom kan jag använda flera temperatur sensorer i huset och få fram en genomsnitt temperatur att styra efter istället för enbart den sensor som är inkopplad till värmepumpen.

Sedan finns möjligheten till att justera utefter hur vinden blåser mot huset vilket också bidrar till ett sämre klimat vid hård blåst.

Utöver detta kan man koppla upp mot Tibber (tror jag det heter?) så kan man justera produktion utefter elpris. Men ingenting jag använder.

Finns massvis av funktioner som jag inte kan! :)

Är mycket nöjd med nibepi oavsett styrning mot HA eller inte.

• Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
Pen Pen skrev:
Hur bra fungerar detta? Släcks det tämligen omgående eller efter 20-30 minuter?

Anledningen till frågan är att jag försökt stänga min infartsgrind automatiskt när ingen är hemma och vice versa. Jag har provat några olika metoder men inte fått detekteringen att fungera särskilt bra. Jag prövade positionering med Llama Automate i mobilen (i princip samma som Tasker) men det tog upp till 20-30 min innan positionering upptäcktes. Problemet ligger såvitt jag förstått inte i appen utan i Android (senare varianter) där man avsiktligt hindrat "slumrande" appar att läsa av positionering frekvent. Jag ser precis samma fördröjda beteende i GoogleMaps historia. Jag har inte provat Google position-sharing men tycker att det borde bete sig lika. Därav frågan hur det fungerar hos dig.

Jag har visserligen inte HA men det har ju inte så mycket med det att göra.

PS: Har även provat att detektera genom att upptäcka vilka mobilmaster som kan nås. Tyvärr försvinner dessa med jämna mellanrum när loberna riktas mot mer behövliga områden än mitt. Självklart har jag även testat att detektera via nåbarhet till mitt eget WiFi men det försvinner redan när bilen är mitt för grinden och då vill man inte gärna att den stänger sig :)
Fick upp reklam om denna på instagram och tänkte på dig direkt!
https://www.shop.remootio.com/

Har inte läst något om den så vet inte alls om den går att använda i det syfte du önskar dock. Men kan vara värt att kika på....

@Pen

Pen Pen skrev:
Problemet ligger såvitt jag förstått inte i appen utan i Android (senare varianter) där man avsiktligt hindrat "slumrande" appar att läsa av positionering frekvent.
Man kan lägga in ett undantag så att appen kan köras i bakgrunden oavsett vad energisparfunktionerna tycker. Funkar det inte då?

Någon som har någon idé hur man kan få till mätning av vattenförbrukningen in i HA?

Kamera med bildigenkänning som läser av mätaren :thinking:;)

Finns det vattenmätare med nån form av elektronisk utgång? (Har egen brunn utan vattenmätare så jag har inte funderat innan faktiskt)

Ja de finns vattenmätare med mbus

Men de verkar lite halvmeck att få in mbus i ha

Jag har en separat vattenmätare till varmvattnet som skickar pulser som jag räknar med en digital räknare på mitt 1wire-nät. Har ingen på inkommande än, men har tänkt testa kameralösningen när tid finnes (aldrig).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.