Alla har det problemet. Efter ett år behöver en token uppdateras, men få har lyckats, eftersom lokal inloggning i Tellstick verkar svårt att få till nu.

G gbgustaf skrev:
Alla har det problemet. Efter ett år behöver en token uppdateras, men få har lyckats, eftersom lokal inloggning i Tellstick verkar svårt att få till nu.
Jag lyckas logga in lokalt men fattar inte var/hur jag uppdaterar token? Har du nåt tips?

När du lägger till Tellstick-integration mot lokalt ip i HA ska du få upp en länk för att logga in. Använd den. Det rekommenderade sättet brukar vara att ta bort integrationen, och vänta till den upptäcks som ny intgration att lägga till. Välj då lokalt ip (ej Telldus Live).

Personligen tycker jag dock inte att detta är värt att krångla med alls.

j.f.s
Som ovan fick jag göra för någon vecka sedan. Tänk också på att det tar en bra stund innan alla enheter kommer tillbaka.

P
Någon som är vass på zigbee i HA och kan hjälpa mig att reda ut lite grejer som jag går bet på?

Jag har HA i en Oracle VM Virtualbox på en dator med Win10.
ZHA integrationen (som var den mest förekommande rekommendationen för nybörjare när jag installerade)
En USB-sticka Conbee2 med "vidarebefordrad" port till VM.

Första funderingen,
När HA startat om efter t.ex. en uppgradering så tappar HA bort Conbee2 stickan och ZHA startar inte.
Det hjälper varken att starta om HA-OS eller VM utan den är inte tillbaka förens hela Win10 maskinen startat om.
Märkligt nog är det inga som helst problem med USB stickan för Z-Wave som är vidarebefordrad på samma sätt till Zwave JS integrationen.
Någon som känner till en lösning på detta?
Det är ju inte hela världen, men ändå irriterande...

Min andra fundering,
Jag har skaffat en mer avancerad zigbeepryl som jag testar lite kort, en laddbox Amina S. (innan hade jag bara enkla reläer och sensorer)
Jag hade inte så stora förhoppningar på att få in den i HA överhuvudtaget, men glädjande nog så identifierades de absolut mest nödvändiga delarna som att slå av/på laddning och effekt & strömmätning.

Skärmdump av gränssnittet i en hemautomationsplattform som visar information och inställningar för enheten Amina S.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men det finns några kluster & attribut som hade varit nice to have, t.ex. att kunna ändra strömstyrkan och få ut förbrukningen efter en laddsession som lättåtkomliga entiteter.
Men jag hittar inget om hur man använder dessa, eller varför det inte skapas entiteter från första början??
Skärmbild av gränssnittet för hantering av Zigbee-enhet med kluster- och kommandoinställningar.
Skapa konto

Den tredje frågan är om någon kan assistera att skapa eller länka till en begriplig (för nybörjare) och helst beprövad instruktion hur man skapar lokala quirks?
Det finns några funktioner/kluster som inte finns i zigbeespecifikationen som Amina har gjort själva. Amina S Control (0xFEE7)
Dokumentation Zigbee in Amina S
Om jag har förstått sådant här rätt så krävs det specialfix aka quirks för att få igång dessa funktioner, men jag har inte hittat mycket om hur man gör sådant. Än mindre något jag begripit.
Jag hittade någon som gjort en Converter för Zigbee2MQTT github.com/somlioy/amina_s
som jag tror är motsvarigheten till en ZHA Quirk, men det verkar inte som man kan överföra det till ZHA.

j.f.s j.f.s skrev:
Som ovan fick jag göra för någon vecka sedan. Tänk också på att det tar en bra stund innan alla enheter kommer tillbaka.
Du behövde alltså inte ange någon ny token, utan bara logga in? Eller gjorde du om integrationen?

j.f.s
Jag gjorde om hela integrationen. Enda sättet som funkade tyvärr.

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
Försöker aktivera HACS på senaste versionen av HA. "Waiting for device activation" bara "snurrar" även efter att github-kontot har aktiverats. Sett att många andra haft problem men ingen som gett en bra lösning. Har testat olika webbläsare, rensat cache, upprepa aktiveringen mm, men inget har hjälpt. Någon som har ett tips?

gol gol skrev:
Försöker aktivera HACS på senaste versionen av HA. "Waiting for device activation" bara "snurrar" även efter att github-kontot har aktiverats. Sett att många andra haft problem men ingen som gett en bra lösning. Har testat olika webbläsare, rensat cache, upprepa aktiveringen mm, men inget har hjälpt. Någon som har ett tips?
Svarar mig själv med LÖSNING.
Såg en varning i HA's log:
2024-04-29 10:46:15.869 WARNING (MainThread) [homeassistant.data_entry_flow] custom_components.hacs.config_flow::HacsFlowHandler calls async_show_progress without passing a progress task, this is not valid and will break in Home Assistant Core 2024.8. Please report it to the custom integration author

Och efter jag rättat HACS-koden så fungerade det att aktivera HACS.

Fixen som behövs är att lägga till "progress_task=..." i HACS's config_flow.py rad 128, enligt följande

return self.async_show_progress(
step_id="device",
progress_action="wait_for_device",
[B]progress_task=self.activation_task,[/B]
description_placeholders={
"url": OAUTH_USER_LOGIN,
"code": self._registration.user_code,
},
)

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
gol gol skrev:
Svarar mig själv med LÖSNING.
Såg en varning i HA's log:
2024-04-29 10:46:15.869 WARNING (MainThread) [homeassistant.data_entry_flow] custom_components.hacs.config_flow::HacsFlowHandler calls async_show_progress without passing a progress task, this is not valid and will break in Home Assistant Core 2024.8. Please report it to the custom integration author

Och efter jag rättat HACS-koden så fungerade det att aktivera HACS.

Fixen som behövs är att lägga till "progress_task=..." i HACS's config_flow.py rad 128, enligt följande

return self.async_show_progress(
step_id="device",
progress_action="wait_for_device",
[B]progress_task=self.activation_task,[/B]
description_placeholders={
"url": OAUTH_USER_LOGIN,
"code": self._registration.user_code,
},
)
Och hur skulle vi icke-programmerare kunnat lista ut det?
Var detta en dokumenterad bugg?

K karlmb skrev:
Och hur skulle vi icke-programmerare kunnat lista ut det?
Var detta en dokumenterad bugg?
Nä det är inte så lätt, det är väl därför som vi programmerar behövs😀
Det kommer troligtvis en officiell fix i nästa release av HAC'S.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
K
P PsychoCheF skrev:
Någon som är vass på zigbee i HA och kan hjälpa mig att reda ut lite grejer som jag går bet på?

Jag har HA i en Oracle VM Virtualbox på en dator med Win10.
ZHA integrationen (som var den mest förekommande rekommendationen för nybörjare när jag installerade)
En USB-sticka Conbee2 med "vidarebefordrad" port till VM.

Första funderingen,
När HA startat om efter t.ex. en uppgradering så tappar HA bort Conbee2 stickan och ZHA startar inte.
Det hjälper varken att starta om HA-OS eller VM utan den är inte tillbaka förens hela Win10 maskinen startat om.
Märkligt nog är det inga som helst problem med USB stickan för Z-Wave som är vidarebefordrad på samma sätt till Zwave JS integrationen.
Någon som känner till en lösning på detta?
Det är ju inte hela världen, men ändå irriterande...

Min andra fundering,
Jag har skaffat en mer avancerad zigbeepryl som jag testar lite kort, en laddbox Amina S. (innan hade jag bara enkla reläer och sensorer)
Jag hade inte så stora förhoppningar på att få in den i HA överhuvudtaget, men glädjande nog så identifierades de absolut mest nödvändiga delarna som att slå av/på laddning och effekt & strömmätning.

[bild]

Men det finns några kluster & attribut som hade varit nice to have, t.ex. att kunna ändra strömstyrkan och få ut förbrukningen efter en laddsession som lättåtkomliga entiteter.
Men jag hittar inget om hur man använder dessa, eller varför det inte skapas entiteter från första början??
[bild]

Den tredje frågan är om någon kan assistera att skapa eller länka till en begriplig (för nybörjare) och helst beprövad instruktion hur man skapar lokala quirks?
Det finns några funktioner/kluster som inte finns i zigbeespecifikationen som Amina har gjort själva. Amina S Control (0xFEE7)
Dokumentation Zigbee in Amina S
Om jag har förstått sådant här rätt så krävs det specialfix aka quirks för att få igång dessa funktioner, men jag har inte hittat mycket om hur man gör sådant. Än mindre något jag begripit.
Jag hittade någon som gjort en Converter för Zigbee2MQTT github.com/somlioy/amina_s
som jag tror är motsvarigheten till en ZHA Quirk, men det verkar inte som man kan överföra det till ZHA.
Angående stickan som kräver omstart. Ser du den i den virtuella maskinens inställningar, att den fortfarande är vidarebefordrad? Eller ser du den i enhetshanteraren i Windows?

• Gilla
PsychoCheF
  • Laddar…
P
K knightjocke skrev:
Angående stickan som kräver omstart. Ser du den i den virtuella maskinens inställningar, att den fortfarande är vidarebefordrad? Eller ser du den i enhetshanteraren i Windows?
Bra fråga!
Har testat lite under kvällen men blev tyvärr inte mycket klokare.
Kontrollerade hur det såg ut i HA All Hårdvara samt i Win Enhetshanteraren.
Skärmdump visar enhetslista i ett datorprogram med USB-enheter och serienummer.
Skapa konto

Sedan startade jag om HA och integrationen tappade bort usbstickan, precis som tidigare.
Men enheten kom inte upp i Win Enhetshanteraren, eller försvann från HA All Hårdvara...
VM maskinen kan jag inte (eller vet inte) hur man kollar medans den är igång.
Virtualbox körs som en service i bakgrunden, och då "ser" inte Virtualboxprogrammet att VM är aktiv eller ej. Inställningarna ligger iaf kvar...
Skärmbild av USB-inställningar i en virtualiseringsmjukvara med fokus på en USB-enhet, ConBee II.
Skapa konto

Fick för mig att byta ut min conbee2 sticka som jag har haft länge mot en SLZB-06. Fungerar kanon och migration av alla Zigbee enheter gick klockrent. Väldigt lättplacerad jämfört med conbee2. Sedan att den är utvecklad i Ukraina är ju trevligt.
https://smartlight.me/en
Mvh mindis

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Har funderat ett tag på hur jag ska få zigbee-täckning i växthuset och den där såg ju smutt ut 👍, men går det att ha flera zigbee-controllers i HA? Känns spontant som det inte borde vara något problem?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.