tveksamt tveksamt skrev:
Av nyfikenhet:
Får du post varje gång det är utdelning? Vi får det absolut inte varje gång, så att veta om det har varit utdelningen en viss dag eller inte gör inte så stor skillnad för att veta om det är något i lådan ändå...
Nej i det stora hela är det lite post och jag har flyttat allt som det bara går till digital brevlåda, Kivra alternativt enbart mailutskick. EDIT eller enbart i meddelandelådan hos banken.

Men ibland så väntar man på något angeläget och just den här veckan ska mitt förnyade körkort komma och då behöver jag brevet från Trafikverket för att kunna lösa ut körkortet. När det är något angeläget man väntar på så får man då alltid fundera på vilken dag Postnord ska leverera. Så nu vet jag att just den här veckan delas det ut idag och på Torsdag och HA serverar mig enkelt informationen.
 
Sen börjar jag fundera...jag har nog tillräckligt med pingar och aviseringar i livet redan... Kanske en på brevlådan inte underlättar... Annat än den gången man desperat väntar på ett paket... Men lite roligt är det ju hur som om brevlådan är uppkopplad...
 
J JohanLun skrev:
Sen börjar jag fundera...jag har nog tillräckligt med pingar och aviseringar i livet redan... Kanske en på brevlådan inte underlättar... Annat än den gången man desperat väntar på ett paket... Men lite roligt är det ju hur som om brevlådan är uppkopplad...
Jo jag kollade mitt brevlådelarm och det hade lossnat.... dags för riktig 3M dubbeltejp...
 
Whatever floats your boat - och allt det där.
För egen del är det på tok för omständigt och onödigt att få den notisen i telefonen eller på någon skärm i HA för en försändelse som jag vill hålla koll på, kanske en gång om året.
Att undersöka om det går är jag helt med på, nyfikenheten är som sagt stor ibland, men att faktiskt implementera det.. 🙃
 
tveksamt tveksamt skrev:
Whatever floats your boat - och allt det där.
För egen del är det på tok för omständigt och onödigt att få den notisen i telefonen eller på någon skärm i HA för en försändelse som jag vill hålla koll på, kanske en gång om året.
Att undersöka om det går är jag helt med på, nyfikenheten är som sagt stor ibland, men att faktiskt implementera det.. 🙃
Jo det tog kanske 3 minuter att pillra med i HA...😉
 
Får ni så viktig post nuförtiden? Jag vittjar min brevlåda typ var 14e dag, och ändå känns det som att det är 98% reklam eller andra oväsentligheter...
 
  • Haha
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo det tog kanske 3 minuter att pillra med i HA...😉
Som sagt, inte pillandet i HA jag vänder mig emot, det är mer funderingen om vad du ska göra med informationen framöver.
Superbra att ta reda på när posten levereras den här veckan när du behöver veta det. Men nästa vecka då? Får du fortsatt notiser i telefonen om när posten levereras? Eller tar det bara upp plats som du behöver scrolla förbi för att se något viktigt?

Du gör förstås precis som du vill, jag ifrågasätter bara den faktiska nyttan av att ha just detta i HA, vad det faktiskt tillför. Men vi kan ha olika tankar kring vad HA är till för. Jag använder den för att underlätta de tråkiga och meningslösa saker som ska utföras, eller göra saker åt mig som ska utföras regelbundet, eller hålla koll på information jag villhöver spara i långa loppet. Andra anser att allt som bara är möjligt ska in där, helt oavsett vilket värde det tillför. Andra ligger någon annanstans på skalan. Och alla dessa är helt okej!

Hade jag varit i din situation hade jag (kanske, förmodligen inte ens det) kollat när posten levereras den här veckan och sedan varit nöjd med det. Mer troligt är att jag hade tagit de extra sekunderna att titta efter när jag passerar lådan efter att ha parkerat cykeln när jag kommer hem på eftermiddagen och varit nöjd med det.
På de tre minuterna det tog dig att få in i HA hinner jag kolla när nästa utdelningsdag är och faktiskt kontrollera postlådan ca 23 gånger. 😉
 
R
D Dublin skrev:
Får ni så viktig post nuförtiden? Jag vittjar min brevlåda typ var 14e dag, och ändå känns det som att det är 98% reklam eller andra oväsentligheter...
Det är väl snarare så att man vill ha övervakning just för att man så sällan får post idag.

Jag har satt en skylt som säger nej till reklam, och den efterlevs faktiskt av utdelarna. Så det är nästan aldrig något i lådan, vilket leder till att jag glömmer att kolla den. Ibland kan det då ha legat något viktigt brev där i flera dagar.

Så en notis i HA hade varit en bra hjälp.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
R RoAd skrev:
OpenVPN in till mitt hemmanätverk. Dynamisk DNS för att hantera dynamisk publik IP-adress.
Kostar abb?
 
R
K karlmb skrev:
Kostar abb?
Nej, jag kör OpenVPN på min egna server.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Nej, jag kör OpenVPN på min egna server.
Hmm, en dator till? Eller hur menar du?
 
R
K karlmb skrev:
Hmm, en dator till? Eller hur menar du?
Du kan kanske köra servern på samma dator som HA, men jag använder en annan linux-server till det.

EDIT: Eller som någon skrev tidigare så har vissa routrar möjlighet att köra openvpn där. Alternativen är många då openvpn är fritt och open source.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Du kan kanske köra servern på samma dator som HA, men jag använder en annan linux-server till det.

EDIT: Eller som någon skrev tidigare så har vissa routrar möjlighet att köra openvpn där. Alternativen är många då openvpn är fritt och open source.
Ok. Då kan jag nog köra i min router.
 
Nån som har problem med integrationen mot Telldus API? Jag har en integration sedan nåt år tillbaka, men det har slutat komma in data sen igår kväll. När jag loggar in på Telldus kan jag se att data (temperaturer) rapporteras in så felet verkar ligga nånstans mellan HA och APIt. Har även uppdaterat och startat om HA men felet kvarstår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.