W witten skrev:
Skulle det hjälpa dig att installera curl i en dockercontainer i hassio? Med docker går det ju att köra det mesta i hassio.
kanske men känns ändå enklare att ha större kontroll men det beror nog mest på vad jag kan och inte kan sen tidigare

leby leby skrev:
hassio har ett "helt" låst os så man kan inte installera andra saker som behövs för att förenkla vissa delar. Jag ville ex installera curl men det går inte på ett hassio. Jag har beställt ett nytt sdkort som jag tänkte installera Raspberry Pi OS (32-bit) Lite för att sen fortsätta med Home Assistent. Jag får då kontroll på OSet och kan komplettera med vad jag vill.
Av ren nyfikenhet, vad vill du ha curl till?
Det finns ju så extremt många sätt att använda hass på, så jag förstår inte helt ditt syfte :p

Jag började kika på appdaemom nyss, efter att ha tröttnat på node red under första timmen.
Där jäklar kan man automatisera saker

R
Vad var det du tröttnade på med Node Red?

n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Det finns ju så extremt många sätt att använda hass på, så jag förstår inte helt ditt syfte :p

Jag började kika på appdaemom nyss, efter att ha tröttnat på node red under första timmen.
Det var för att post en json till ett shelly relä, det gick att använda rest men omständigt att konfa i hass medan det var lätt i Node-Red.

Jag är total amatör på kodning så ta mina slusatser för vad det är.. jag älskar dzvents i Domoticz, har aldrig saknat något egentligen men det är klart sämre med färdiga integrationer till Domoticz än vad som finns till hass. Ex så har jag Unifi Protect kameror som jag i hass kan använda som rörelsedetektorer osv

R
Jag hänger nog fortfarande inte med i varför du vill ha curl installerat. Att göra en HTTP POST finns det ju redan metoder för i både HA och Node Red. Inget av dem kräver väl CURL?

HTTP post kan du göra direkt i din shelly....

C crazytok skrev:
HTTP post kan du göra direkt i din shelly....
Det var till inte från som var behovet

R RoAd skrev:
Jag hänger nog fortfarande inte med i varför du vill ha curl installerat. Att göra en HTTP POST finns det ju redan metoder för i både HA och Node Red. Inget av dem kräver väl CURL?
Jag vet men inne i HA så var enda sättet jag hittade REST service som man var tvungen att ha i config filen så jag gjorde det i Node-Red. curl tittade jag efter innan jag installerat Node-Red.
Ta inte varken curl eller mitt behov av http post så allvarligt det vara bara ett exempel på vad man inte kunde installera inuti HA om jag använt hassio.

Någon som vet hur man får in en sånhär i Home Assistant?

Gul flödessensor för vatten med svart kabel och röd etikett mot vit bakgrund
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://a.aliexpress.com/_dWxci0l

En flödes sensor... tänker att det borde gå att utnyttja pinoutsen på Raspberry Pi kortet på något vis? Eller finns det något annat sätt? Någon som kan ge mig en knuff i rätt riktning?

Redigerat:

Nu har jag följt dig till appdaemon och håller med, det ser väldigt lovande ut, faktiskt lite som dzvents lua variant. Får se om jag orkat prova ännu ett "språk"

leby leby skrev:
Jag vet men inne i HA så var enda sättet jag hittade REST service som man var tvungen att ha i config filen så jag gjorde det i Node-Red. curl tittade jag efter innan jag installerat Node-Red.
Ta inte varken curl eller mitt behov av http post så allvarligt det vara bara ett exempel på vad man inte kunde installera inuti HA om jag använt hassio.
I HA kan du bara använda HA's egna komponenter, eller add-ons.

Att bara installera en applikation på systemet gör ingen nytta. Oavsett om du kör ren HA eller Hassio
Det du möjligtvis skulle kunna göra är att skapa en egen add-on som är ett alternativ till Rest, och basera den på curl.

(dessutom ser jag att jag har curl installerat under hassio. Om det är något jag installerat själv eller om det alltid funnits där minns jag inte)

I HA kan du bara använda HA's egna komponenter, eller add-ons.

Att bara installera en applikation på systemet gör ingen nytta. Oavsett om du kör ren HA eller Hassio
Det du möjligtvis skulle kunna göra är att skapa en egen add-on som är ett alternativ till Rest, och basera den på curl.

(dessutom ser jag att jag har curl installerat under hassio. Om det är något jag installerat själv eller om det alltid funnits där minns jag inte)
Du verkar ju kunna det här området. Vad tänkte du använda för att skriva apps i AppDaemon, försökte installera Visual Studio Code som finns i addon store men den går inte att installera på en rpi som jag har HA på.

EDIT:
Kom på att jag kan installera samba och sen ha Visual Studio Code lokalt på min laptop... ibland går det långsamt i huvudet...

Redigerat:
leby leby skrev:
Du verkar ju kunna det här området. Vad tänkte du använda för att skriva apps i AppDaemon, försökte installera Visual Studio Code som finns i addon store men den går inte att installera på en rpi som jag har HA på.

EDIT:
Kom på att jag kan installera samba och sen ha Visual Studio Code lokalt på min laptop... ibland går det långsamt i huvudet...
"I bästa fall" så tänker jag skriva applikationerna på min laptop, räkna med att dom fungerar 100% perfekt, skicka upp i git, och sedan ta ner dom från git till min Pi.

I praktiken måste man alltid labba och skriva koden direkt i HA. Då är add-on "File editor" guld värd

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
leby leby skrev:

EDIT:
Efter lite bök fick jag igång samba på hassio och installerade "Visual Studio Code" lokalt på min laptop så nu kan jag börja försöka bygga appar direkt på raspberryn (tror jag). Nu får vi se om tålamodet finns för att hjälpligt lära sig ett nytt programmeringsverktyg och språk..

Skärmdump av Visual Studio Code gränssnitt efter installation för Raspberry Pi apputveckling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.