P paralun skrev:
En användare i buggtråden skriver att det tog en timme.
"For info: restore took approx. 1 h, before it was fully back."
Tack, då sitter jag ner i båten (y)

Jag har olika fabrikat på termostaten och termometern, men båda är tuya.
Tror ni jag behöver ytterligare en app för att se termometern eller kan den gå in i appen jag har för termostaten? Nu är jag inte i HA alltså

J
nino nino skrev:
Jag har olika fabrikat på termostaten och termometern, men båda är tuya.
Tror ni jag behöver ytterligare en app för att se termometern eller kan den gå in i appen jag har för termostaten? Nu är jag inte i HA alltså
Med appen menar du Tuya Smartlife? I så fall är det inga problem. Båda ska gå enkelt att lägga till där. Det är det smidiga med Tuya.

• Gilla
nino
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Med appen menar du Tuya Smartlife? I så fall är det inga problem. Båda ska gå enkelt att lägga till där. Det är det smidiga med Tuya.
Laddade ner en app från termostat tillverkaren, får se när termometern kommer om det funkar

Är inte poängen med Home Assistant att man ska slippa alla tillverkarspecifika appar?

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är inte poängen med Home Assistant att man ska slippa alla tillverkarspecifika appar?
Jo men vi är inte där än och med Tuya är det speciellt.
Köpte min brevlådesensor som test och för att integrera Tuyaprylar i HA så måste man ha ett utvecklarkonto och det behövs lite "nörderi".
https://www.home-assistant.io/integrations/tuya/
Sen funkar det men fick igår meddelande om att kontot måste förnyas, har inte hunnit kolla detaljerna.
När Matter/Thread slår igenom med kompatibel hårdvara så ska det funka men det verkar gå lite trögt.

P paralun skrev:
Jo men vi är inte där än och med Tuya är det speciellt.
Köpte min brevlådesensor som test och för att integrera Tuyaprylar i HA så måste man ha ett utvecklarkonto och det behövs lite "nörderi".
[länk]
Sen funkar det men fick igår meddelande om att kontot måste förnyas, har inte hunnit kolla detaljerna.
När Matter/Thread slår igenom med kompatibel hårdvara så ska det funka men det verkar gå lite trögt.
Det är väl Tuya som går lite trögt då. Att behöva använda en separat app bara för att få in det i HA låter inte så praktiskt i mina öron. Snarast som en stor anledning att välja ett annat märke.
Jag föredrar att mina prylar håller sig till mitt eget nät, utan koppling till omvärlden över huvud taget.

Jag har inte provat Tuya just på grund av att folk har varnat för att dom är beroende av molnet. Men det mesta brukar ju lösas av opensource-utvecklarna.
Det är bra att veta att det inte går att få in dom "stand alone" i HA så jag slipper köpa nån pryl av misstag.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jo så tänker jag med men har inte fått upp HA i andra huset och inte heller vpn så via appen är enda sättet att övervaka just nu

Någon tipsade ju om Tuya här och sa att det var bra...

J
Nu är det nog något missförstånd.
De allra flesta Tuya ZigBee-prylar går fint att lägga in direkt i HA. Min uppfattning är att de funkar mycket smidigare än tex Aqara etc. Sedan kan man även använda deras integration om man vill använda en separat Gateway för dom. Mina prylar har jag inlagda direkt via ZHA, förutom ett par dimmers som jag kör via integration för att kunna använda vissa automationer.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Tänkte införskaffa ny grilltermometer, har tröttnat lite på min Weber med bluetooth. Kikar på Meater (wifi) går den att få in i HA?
Eller fins det bättre alternativ?

P paralun skrev:
Här skulle jag nog själv vara "konservativ" och välja en fristående. Så slipper man en flottig/nedkletad mobil.
Typ en sådan här
[länk]
Därför jag kollar om det går att få in i HA så ser jag tempen på kontrollpanelen
Edit: svarar mig själv, det finns en färdig integration (y)

https://www.home-assistant.io/integrations/meater/

Redigerat:
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
richardtenggren
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Därför jag kollar om det går att få in i HA så ser jag tempen på kontrollpanelen
Edit: svarar mig själv, det finns en färdig integration (y)

[länk]
Är den inte väldigt grov? :p
Pappa har en ETI Therma 1 för grillning som har en väldigt tunn probe, dock inte uppkopplad, men känns smidig att sticka med :)
Tänkte skaffa en jag med på sikt :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.