M
Bra utformat ändå. Uppmuntrar ju till fortsatt elbesparing och inte som sossarnas urkorkade förra vintern där det nådde närmast tävling på byggahus för att komma över 2000kWh per månad.

• Gilla
Lullejulle och 12 till
  • Laddar…
H Hammarenmittitummen skrev:
Som vanligt kan vi inte göra rätt i Sverige, Norge hade en bra lösning, men vi måste köra på den Svenska modellen, att ge någon som har fastprisavtal på 1 kr per kWh är slöseri med skattemedel. De lär ju inte gå om kull PUNKT!
Bryr mig inte nämnvärt om någon får en räkmacka. Bra gissat säger jag.

• Gilla
SkandeMan och 1 till
  • Laddar…
M
H Hus-i-Sörmland skrev:
Jag bor i SE3. Vill inte ha något bidrag. Men jag tänker heller inte bara på mig själv. Därför tycker jag det är ett skämt att ge bidrag till rika människor så de kan värma utespa och pool utan att ens försöka spara in på sin förbrukning.

Ber om ursäkt om jag kränkte någon men att ha en regering som gör något så korkat för att de inte törs stångas lite med EU är deppigt.

Speciellt när sittande regeringspartier är de som orsakat hela fiaskot..
Nja, det var ju sossarna som la grund till förbrukningshetsen förra vintern! DOM har störst skuld i vårt lands elhaveri!

• Gilla
  • Haha
arvid53 och 4 till
  • Laddar…
Jag förstår inte hur de kan kalla detta för ett högkostnadsskydd. Det här är en återbäring baserad på potentiellt helt irrelevanta siffror. Vår växelventil var paj utan att vi upptäckte det under någon månad med högre förbrukning som följd. Hurra, nu får vi återbäring för det :rolleyes:

50 öre/kWh i återbäring är dessutom en piss i havet. Ett helt års återbäring täcker inte ens vår elräkning i december om elpriset och utetemperaturen blir som förra året.

• Gilla
Finisen och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff
H Hus-i-Sörmland skrev:
Uppenbarligen inte du din lättkränkta snöflinga.
Snöflinga? Är det ett försök till parafras på amerikanskans "snowflake"? Då bommar du målet såväl språkligt som åldersmässigt. Det sistnämnda med åtminstone 30 år.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Konstigt att det alltid ska balla ur i trådarna... Ni beter er som barnungar.

• Gilla
komakino och 14 till
  • Laddar…
K
stefancrs stefancrs skrev:
Inkl skatter och överföring så blir det strax över en krona per kWh?
Ja, i Sverige så måste vi betala moms och skatt,sen ska vi betala ännu lite mer moms på skatten.
Så det har ingen betydelse om jag får minusbetalning på elen, moms och skatt ska bara in säger staten.☺️

• Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
?
T tobiast skrev:
Det är ju fel att ge företagen elstöd när de redan kompenserat genom att höja sina priser, vilket slagit mot oss hushåll och löntagare. Vi har alltså dels fått betala hushållets extrema elpris samt företagens ökade kostnader i form av högre priser.
Rimligen borde den pott som nu avses för företagen istället gå till hushållen.
Ja låt företagen gå under. Företag som hade 350 tusen i elkostnad en höstmånad vid normalpris har istället runt millen i elkostnad. Billigare att elda biobränsle än att låta värmepumpar jobba och allt.

Finns företag som inte höjt så värst mycket, medans om vi tar exempel ica som tjänar miljarder medans producenterna knappt något.

Men jobb är nog dumt att ha kanske =)

• Gilla
OramaC och 4 till
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Är det? Menar du totalt sett?
Exakt, hösten 2021, innan priserna for iväg, så hade totalt ca 30% i SE3 & SE4 bundna avtal om man adderade ihop de med 1,2 & 3 åriga avtal. Och då detta var innan priserna steg så får ju anta att de låste till dåtidens normala priser.

Och Norrland hushåller ju med ynka 11% av Sveriges befolkning.

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
?
Pontus95 Pontus95 skrev:
Haha, logiken i att ge ALLA i söder men ingen i norr :crysmile:genomtänkt..
Historiskt så är det logiskt.

Elpriser 2022 - elen.nu Augusti var häftigt. 7,1 kronor skattat och klart. Medans norrbaggar hade 18,28 oskattat och inte klart.

S SueCia skrev:
Men sluta grina...

Även om vi går upp på EXAKT samma priser genom alla fyra elzoner i Sverige från och med imorgon så kommer inte bidragen till Zon 3 och 4 täcka upp för den enorma fördel som zon 1 och 2 åtnjutit år efter år, framförallt i år.

[bild]
S SueCia skrev:
Men sluta grina...

Även om vi går upp på EXAKT samma priser genom alla fyra elzoner i Sverige från och med imorgon så kommer inte bidragen till Zon 3 och 4 täcka upp för den enorma fördel som zon 1 och 2 åtnjutit år efter år, framförallt i år.

[bild]
Skärmbild av ekonomisk data från Nord Pool med elprisstatistik fördelat över flera år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta år köper jag helt å hållet, men vad menar du med enorm fördel år efter år? Det handlar om enstaka ören.

• Gilla
Jättefranskan och 1 till
  • Laddar…
Pontus95 Pontus95 skrev:
Exakt, hösten 2021, innan priserna for iväg, så hade totalt ca 30% i SE3 & SE4 bundna avtal om man adderade ihop de med 1,2 & 3 åriga avtal. Och då detta var innan priserna steg så får ju anta att de låste till dåtidens normala priser.

Och Norrland hushåller ju med ynka 11% av Sveriges befolkning.
Ja, men det är ju bra för de med fasta avtal i så fall. Däremot får de andra 70% del av pengarna.

Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Ja, men det är ju bra för de med fasta avtal i så fall. Däremot får de andra 70% del av pengarna.
100% av SE3 och SE4 får ju pengarna, det jag tycker är lustigt

• Gilla
Jättefranskan
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
Jag förstår inte likheten. Kapacitetsavgiften är inte godtyckligt satt. Den är satt efter marknaden.

Det här är ett bidrag, det är en vettig utformning om man nu ska ha ett bidrag. Men jag tycker nog inte att man borde ha det.
De flesta förslag på andra varianter i tråden är klart sämre.
Jag gillar inte när man tar med ena handen och ger med den andra, verkningsgraden minskar och det kan slå fel. Om man betalar tillbaka anser jag att ordet bidrag är fel, ordet återbetalning passar bättre, nog om de från min sida, du går kalla det vad du vill.
Kapacitetsavgiften är inte perfekt satt med hänsyn till nuvarande situation - krig i länder som levererade väldigt mycket energi (gas) till länder som är i samma elnäte som Sverige.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
? Rkarlsson skrev:
Historiskt så är det logiskt.

Elpriser 2022 - elen.nu Augusti var häftigt. 7,1 kronor skattat och klart. Medans norrbaggar hade 18,28 oskattat och inte klart.
Det jag menar är hur de tänkte när de gav de med fast pris i söder men ingen i norr, finns de med fast pris även i norr

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.