44 706 läst · 492 svar
45k läst
492 svar
Högkostnadsskydd för el inte aktuellt i norra Sverige
Bryr mig inte nämnvärt om någon får en räkmacka. Bra gissat säger jag.H Hammarenmittitummen skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Nja, det var ju sossarna som la grund till förbrukningshetsen förra vintern! DOM har störst skuld i vårt lands elhaveri!H Hus-i-Sörmland skrev:Jag bor i SE3. Vill inte ha något bidrag. Men jag tänker heller inte bara på mig själv. Därför tycker jag det är ett skämt att ge bidrag till rika människor så de kan värma utespa och pool utan att ens försöka spara in på sin förbrukning.
Ber om ursäkt om jag kränkte någon men att ha en regering som gör något så korkat för att de inte törs stångas lite med EU är deppigt.
Speciellt när sittande regeringspartier är de som orsakat hela fiaskot..
Jag förstår inte hur de kan kalla detta för ett högkostnadsskydd. Det här är en återbäring baserad på potentiellt helt irrelevanta siffror. Vår växelventil var paj utan att vi upptäckte det under någon månad med högre förbrukning som följd. Hurra, nu får vi återbäring för det
50 öre/kWh i återbäring är dessutom en piss i havet. Ett helt års återbäring täcker inte ens vår elräkning i december om elpriset och utetemperaturen blir som förra året.
50 öre/kWh i återbäring är dessutom en piss i havet. Ett helt års återbäring täcker inte ens vår elräkning i december om elpriset och utetemperaturen blir som förra året.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 550 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 550 inlägg
Konstigt att det alltid ska balla ur i trådarna... Ni beter er som barnungar.
Ja låt företagen gå under. Företag som hade 350 tusen i elkostnad en höstmånad vid normalpris har istället runt millen i elkostnad. Billigare att elda biobränsle än att låta värmepumpar jobba och allt.T tobiast skrev:Det är ju fel att ge företagen elstöd när de redan kompenserat genom att höja sina priser, vilket slagit mot oss hushåll och löntagare. Vi har alltså dels fått betala hushållets extrema elpris samt företagens ökade kostnader i form av högre priser.
Rimligen borde den pott som nu avses för företagen istället gå till hushållen.
Finns företag som inte höjt så värst mycket, medans om vi tar exempel ica som tjänar miljarder medans producenterna knappt något.
Men jobb är nog dumt att ha kanske =)
Exakt, hösten 2021, innan priserna for iväg, så hade totalt ca 30% i SE3 & SE4 bundna avtal om man adderade ihop de med 1,2 & 3 åriga avtal. Och då detta var innan priserna steg så får ju anta att de låste till dåtidens normala priser.Kristian Ask skrev:
Och Norrland hushåller ju med ynka 11% av Sveriges befolkning.
Historiskt så är det logiskt.Pontus95 skrev:
Elpriser 2022 - elen.nu Augusti var häftigt. 7,1 kronor skattat och klart. Medans norrbaggar hade 18,28 oskattat och inte klart.
Ja, men det är ju bra för de med fasta avtal i så fall. Däremot får de andra 70% del av pengarna.Pontus95 skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Jag gillar inte när man tar med ena handen och ger med den andra, verkningsgraden minskar och det kan slå fel. Om man betalar tillbaka anser jag att ordet bidrag är fel, ordet återbetalning passar bättre, nog om de från min sida, du går kalla det vad du vill.D Daniel 109 skrev:
Kapacitetsavgiften är inte perfekt satt med hänsyn till nuvarande situation - krig i länder som levererade väldigt mycket energi (gas) till länder som är i samma elnäte som Sverige.