K
H Harald Blåtumme skrev:
Önskar dig lycka till den dag du ska förnya ditt fasta elavtal… det lär bli ett bryskt uppvaknade i likhet med vad vi upplevde i mars när vårt fasta låga treårsavtal på 38 öre/kWh i SE4 löpte ut. Nya fasta avtalspriserna var ca 7-10 ggr högre än de tidigare (om det ens erbjöds) så det var liksom inget att välja på än att köra rörligt.

Timpris lär bli norm framöver så på sätt och vis bra att kunna börja omställningen så fort som möjligt som privatperson.
Låter nästan som att du tycker det varit bättre att jag haft rörligt pris så jag hade hunnit vant mig vid de höga elpriserna. :crysmile:
Men faktum är att jag förbereder mig lite så jag har beställt solceller som tydligen ska ge lite ungefär lika mycket som jag förbrukar på ett år.

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
V
F Fideliox skrev:
Givetvis är jag medveten om läget. Tycker bara det känns orättvist. Nu har jag både högt lån med höga räntor och höga elpriser liksom. Ska inte de som behöver stödet mest att få det?
Snälla. Elpriset o el stödet har inget med att du har höga lån med höga räntor. Snälla lägg bara ner.

Stödet skall tillfalla alla rättvist

stefancrs stefancrs skrev:
Du kan glädja dig med att elbidrag leder till högre priser och därmed mer intäkter till Sollefteå. Och högre inflation förstås.
Fast Sollefteå äger ett av dessa 18 kraftverk. De köpte det för några år sedan. Så de högre priserna går till ägarna och staten, inte sollefteåborna. De får fortsätta betala sin höga kommunalskatt.

• Gilla
Jättefranskan och 1 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Dom 18 000 invånarna i Sollefteå kommun måste känna sig supernöjda med detta förslag. Kommunen står enligt ett reportage i SVT för 7% av landets totala elproduktion genom bla 18 st vattenkraftverk och massor av vindkraftverk. En på många sätt fördärvad älv och övrig natur. Men stödet går till de som säger nej till vindkraft där just de bor.
Det är en återbetalning, inget bidrag. Har man betalat mycket, så får man mer tillbaka. zon 1-2 har legat långt under snittet för kostnaden och kommer alltid vara.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Fast Sollefteå äger ett av dessa 18 kraftverk. De köpte det för några år sedan. Så de högre priserna går till ägarna och staten, inte sollefteåborna. De får fortsätta betala sin höga kommunalskatt.
Jag menade inte kommunen, skrev det först men suddade ;)

Z Zlatje skrev:
Det är en återbetalning, inget bidrag. Har man betalat mycket, så får man mer tillbaka. zon 1-2 har legat långt under snittet för kostnaden och kommer alltid vara.
Bidrag, stöd eller återbetalning. Du kan kalla det vad du vill. Jag är dock helt övertygad om att ifall situationen vore den omvända dvs att det var elområde 1 och 2 som drabbats av de höga priserna men inte 3 och 4 så hade de åtgärder vi nu ser aldrig kommit upp på bordet. Då hade det varit en ickefråga för riksdag och regering, oavsett partifärg.

• Gilla
Anders Björk och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn
Skönt att 9 av 10 miljoner svenskar får dela på bidraget. Det behövs verkligen här bland fattiga konsulter och tjänstemän som nu kan strunta i att stänga av poolen denna vinter. (y)

Själv har jag ingen pool än, men kanske hinner beställa en badtunna i alla fall.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Skönt att 9 av 10 miljoner svenskar får dela på bidraget. Det behövs verkligen här bland fattiga konsulter och tjänstemän som nu kan strunta i att stänga av poolen denna vinter. (y)

Själv har jag ingen pool än, men kanske hinner beställa en badtunna i alla fall.
Fast bidraget är inte för framtida elkostnader. Så beställ på du.

• Gilla
  • Älska
tergo och 5 till
  • Laddar…
?
Pontus95 Pontus95 skrev:
Det jag menar är hur de tänkte när de gav de med fast pris i söder men ingen i norr, finns de med fast pris även i norr
Nej de är rätt. Fastpris på under 100 öre känns ju bara dumt.

R
M Myckling skrev:
Bidrag, stöd eller återbetalning. Du kan kalla det vad du vill. Jag är dock helt övertygad om att ifall situationen vore den omvända dvs att det var elområde 1 och 2 som drabbats av de höga priserna men inte 3 och 4 så hade de åtgärder vi nu ser aldrig kommit upp på bordet. Då hade det varit en ickefråga för riksdag och regering, oavsett partifärg.
Så hur var det nu i vintras, se1 och 2 fick i princip hela sina räkningar betalda för de värsta månaderna tack vare elbidraget med de priserna de hade då.

Ändå tänker man att man skulle fått denna kompensationen med så att man hade fått betalt för att använda el?

Man glömmer fort verkar det som…

Som tur är verkar inte svenska kraftnät ha gjort det i sitt förslag.

• Gilla
Hank_Ö och 6 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Så hur var det nu i vintras, se1 och 2 fick i princip hela sina räkningar betalda för de värsta månaderna tack vare elbidraget med de priserna de hade då.

Ändå tänker man att man skulle fått denna kompensationen med så att man hade fått betalt för att använda el?

Man glömmer fort verkar det som…

Som tur är verkar inte svenska kraftnät ha gjort det i sitt förslag.
Nej jag glömmer inte alls. Jag reagerar bara på att det helt plötsligt blivit så viktigt med rättvisa mellan landsdelarna.;)

• Gilla
Anders Björk
  • Laddar…
Jag kan inte låta bli att tycka att det är ganska orättvist utformat.
Jag gjorde ett av de bättre valen i livet och band mitt elavtal på tre år i oktober 2021.
Jag har i ett års tid och två år framåt köpt min el för 41 öre per kWh (plus moms).
Det känns nånstans orimligt att jag ska ta del av bidraget på samma nivå som de som drog nitlotten och chansade på rörligt pris.

Vore det inte rättvisare om bidraget utgick med en viss procentsats på varje kWh el man köpt till en kostnad över låt säga 200 öre i stället, oavsett vilken region man bor i?

Då utgår bidraget till de som drabbas hårdast och det finns fortfarande incitament till att spara på elen.

Kanske går det inte att lösa retroaktivt, och kanske blir det nån sådan lösning framöver?

Givetvis tackar jag för pengarna, men det känns lite skevt!

• Gilla
Hammarenmittitummen och 2 till
  • Laddar…
Det perfekta rättvisa går att göra, beräknad utbetalning med utveckling av system för det beräknas till 2024/25:cool:

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
N
D djac skrev:
Jaha, det bidde en tumvante av detta också, ännu ett svek för de som röstade åt det hållet och nu har förväntat sig insatser på el och drivmedelsfronten. Vem vet, det kanske inte blir så förhöjda elpriser i vinter alls, då blir ju detta bra, annars lär det inte märkas så mycket. Efter jämkning av de två löften verkar ju drivmedel inte sänkas med vare sig 10kr eller 5kr, som lovat, de tog en medelväg och nu blir det kanske 1kr..

För in del gör det inget, jag är inte så positiv till något av de två.
Röstade åt det hållet? Du vet om att detta är ett förslag som tagits fram av Svenska Kraftnät på uppdrag av den förra regeringen?

• Gilla
  • Älska
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Hoppas då att vi då behåller lägre pris. Som förra månaden hade vi nästan samma snittpris som södra Sverige :mad: Nu pratar jag om timpris!
Hur kom du fram till det? September: genomsnitlig spotpris enligt nordpool för SE1 100.7 öre/kWh och 241,6 öre/kWh i SE4. Månaden innan va det 18,7 öre/kWh mot 304,9 öre/kWh.

Du kan få min elpriskompensation nu i vinter om jag får dina elpriser. :)

• Gilla
arvid53 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.