44 714 läst · 492 svar
45k läst
492 svar
Högkostnadsskydd för el inte aktuellt i norra Sverige
Det är ju inte skattebetalarnas sak att rädda företag som inte är starka nog att överleva. Det blir en väldigt konstig kapitalism. Företag får gå till banken om dom inte reder sig. Skattemedel ska gå till offentlig verksamhet, inte till att rädda gåsleverpastejen för ägare.? Rkarlsson skrev:Ja låt företagen gå under. Företag som hade 350 tusen i elkostnad en höstmånad vid normalpris har istället runt millen i elkostnad. Billigare att elda biobränsle än att låta värmepumpar jobba och allt.
Finns företag som inte höjt så värst mycket, medans om vi tar exempel ica som tjänar miljarder medans producenterna knappt något.
Men jobb är nog dumt att ha kanske =)
Företagare hör ju ofta till dom som gnäller på bidrag och nu står dom själva med mössan i hand.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 333 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 333 inlägg
Stödet är ett stöd inför vintern 22/23 men beräknas utifrån förbrukning 21/22. Folk verkar ha svårt att förstå detta...
Ersättning för förra vintern har redan betalats ut, med ett inte speciellt genomtänkt panik stöd.
Tycker det är ett fullt rimligt stöd (återbetalning av kapacitetsavgifter) som dessutom gör att incitamenten för att dra ner förbrukningen i vinter finns kvar. Förhoppningsvis gör det att folk håller igen och hjälper till att hålla ner elpriset.
Ersättning för förra vintern har redan betalats ut, med ett inte speciellt genomtänkt panik stöd.
Tycker det är ett fullt rimligt stöd (återbetalning av kapacitetsavgifter) som dessutom gör att incitamenten för att dra ner förbrukningen i vinter finns kvar. Förhoppningsvis gör det att folk håller igen och hjälper till att hålla ner elpriset.
Argumentet mot en sådan model och anledningen till att den inte valdes är att med ett tak på elpriset försvinner mycket av motivationen att spara på el.M MrDizzy skrev:Får även slutkunder med fastpris ta del av stödet?
Ja om din uttagspunkt är ansluten till elnätet i elområde SE3 eller SE4 och du har ett eget avtal om uttag av el med elnätsägaren så kommer du att få stöd.
samt
Hur vet jag hur mycket stöd jag får?
Så här räknar du ut hur mycket stöd du får:
SE3: 0,5 x din elförbrukning under oktober 2021 – september 2022.
SE4: 0,79 x din elförbrukning under oktober 2021 – september 2022.
Okej, det här stödet är ju lika korkat utformat som det Sossarn mfl gjorde.
Varför i h-vete gjorde de inte som de sa att de skulle göra , dvs en Norge?
dvs staten pyntar 80% av priset över 70öre/kWh
Eller något liknande
Du såg att jag satte "din" inom citationstecken.harry73 skrev:
Sedan får jag/du/vi kompensation för den tid jag redan fått kompensation för förra vintern.
Som grädde på moset hade jag hela tiden fram till 1:a september i år fastprisavtal på 45 öre x moms...
Statens intresse är inte arbetslöshet. Ditt intresse är möjligtvis det.T tobiast skrev:Det är ju inte skattebetalarnas sak att rädda företag som inte är starka nog att överleva. Det blir en väldigt konstig kapitalism. Företag får gå till banken om dom inte reder sig. Skattemedel ska gå till offentlig verksamhet, inte till att rädda gåsleverpastejen för ägare.
Företagare hör ju ofta till dom som gnäller på bidrag och nu står dom själva med mössan i hand.
Mitt intresse är att företag som betalar mångdubbelt med skatt i Sverige skall också få hjälp.
Men med förra regeringen så sparkade de på företagare, precis som du tycker är bra =)
Att vi misslyckats helt och hållet att ordna upp sitt lands självständighet får ju företagen och privatpersoner sota för nu.
Jag är inte intresserad att skattemedel skall gå till offentlig verksamhet så länge det finns tjänstemän som har mellan 60-120 tusen i månaden i småkommuner medans vården inte fungerar. När vi ordnat tjänstemannaansvar så har vi kommit rätt.
Det är ju en form av korruption inom offentlig verksamhet.