S SonnyListon skrev:
Men kommunen godkänner väl dessa byggen? Vad får ni i utbyte för förfulningen, något ekonomiskt måste väl finnas i kalkylen? Vilka partier styr kommunen och hur har deras beslut grundats i Sollefteås intressen?
Jag bor inte i Sollefteå men generellt kan man väl säga att vattenkraften byggdes ut under 50-talen av statliga Vattenfall. De som fick någon form av ersättning var markägarna som fick ersättning för förstört fiske och att man tappade mark när sjöar och älvar dömdes till vattenmagasin. På vissa ställen hamnde hela byar under vatten. Gällande vindkraft ätr det väl samma sak, markägarna får ersättning och jag tror det går någon symbolisk summa till kommunen. Jag misstänker att många inlandskommuner tidigare trodde att vindkraftparkerna skulle betyda nya arbetstillfällen men det är nästan uteslutande östeuropeer som bygger, sen drar de vidare till nästa utbyggnad så det är möjligen den lokala ica-handlaren som en tid får lite nya kunder men några ökade skatteintäkter för kommunerna blir det inte.

• Gilla
Lullejulle och 4 till
  • Laddar…
Vad gäller landbaserad vindkraft så är det bekymmer i södra delarna av landet med befolkningstätheten, det hamnar för nära bebyggelse och till råga på allt så är gamla schabloner inte aktuella längre pga betydligt större turbiner idag. Vindkraftverk på uppåt 300 m i höjd ger effekter vad gäller ljud / infraljud på långt längre distanser än vad man räknade med tidigare.

Om det finns bebyggelse i området kring dessa ”vindkraftsparker” som smälls upp så betyder det ett avsevärt lägre värde på närliggande fastigheter, så enkelt är det. Dels blir det tråkigt att bo i närheten, dels blir det väldigt svårt att sälja,

Så snacket om att folk i syd inte accepterar detta i samma utsträckning som i glesbefolkade områden i norr, ja det behöver inte kommenteras ytterligare.

Därmed inte sagt att man kan bygga ut vindkraft hursomhelst även i frånvaro av närliggande bebyggelse. Det finns enorma naturvärden inte minst i norr som måste bevaras, varför skulle jag eller tyskar etc önska att besöka en fjällvärld som är infesterad av tungt exploaterade industrilandskap i form av ”vindkraftsparker”.

• Gilla
TheGrayLady och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag bor i ett hus utan taxeringsvärde eftersom jag inte har råd med mer. Tycker du jag ska köpa ett annat hus som jag inte kan finansiera eller driva och sedan tycka det är orättvist när inte staten inte går in och räddar situationen? Trots att jag på förhand är medveten om situationen?

Som sagt, de som drabbats hårdast är de som inte kunde veta eller förutse kostnadschocken, men det gäller inte de som köpt senaste knappa året.
Staten går alltid in och räddar situationen, speciellt om man lever nära eller över sina tillgångar.
Att spara är fult och slösa bra. I Sverige faller man mjukt.

J JockeHX skrev:
Onekligen är det så att detta typ av stöd inte kommer stimulera en massa ökad konsumtion, helt enkelt eftersom man inte vet vad stödet kommer bli.
Det är väl ganska rimligt att anta att bidraget blir något liknande. Och folk i gemen verkar ha svårt för sparande och konsumerar gärna upp pengarna man nyss fått.

Ingves har ju mer eller mindre tydligt "lovat" räntehöjningar om dylika bidrag skulle bli verklighet.

C Conqvist skrev:
Men dessa förutsättningar och faktorer kände du till när du flyttade och kunde därför beakta då du fattade ditt beslut. Stödet bör vara för dem som har fått drastiskt förändrade förutsättningar de inte rimligen kunde ha kunnat förutse när de fattade sina beslut.
För de som brukar tycka att energipolitiken (bl.a.) har varit vansinnig senaste 8 åren måste dagens situation varit uppenbar för många år sedan, och de har då självklart i god tid kunnat ta höjd för det.

H Harald Blåtumme skrev:
Vad gäller landbaserad vindkraft så är det bekymmer i södra delarna av landet med befolkningstätheten, det hamnar för nära bebyggelse och till råga på allt så är gamla schabloner inte aktuella längre pga betydligt större turbiner idag. Vindkraftverk på uppåt 300 m i höjd ger effekter vad gäller ljud / infraljud på långt längre distanser än vad man räknade med tidigare.

Om det finns bebyggelse i området kring dessa ”vindkraftsparker” som smälls upp så betyder det ett avsevärt lägre värde på närliggande fastigheter, så enkelt är det. Dels blir det tråkigt att bo i närheten, dels blir det väldigt svårt att sälja,
En del av vitsen med vindsnurrorna (och även kärnkraftverken) är att de står nära bebyggelse så att ledningarna blir kortare. Det är betydligt svårare med vattenkraften. Jag läste någonstans att ca 10 % av elpriset var pga förluster i ledningarna.
Vad gäller förfulningar förstår jag det inte i mer tätbebyggda områden, där finns en massa annat som är minst lika fult. Det är nog bara en vanesak.
Det påstådda ljudet har jag aldrig upplevt, trots att jag aktivt letat efter det. Men jag kanske haft otur.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
T tobiast skrev:
Begreppen som använts av politiker och Svenska kraftnät är högkostnadsskydd och stöd. Så begreppet bidrag fungerar.
Det spännande blir ju hur dessa ören ska skydda mot höga elkostnader, om elpriset blir riktigt högt i vinter så behöver folk skydd mot den höga kostnaden, ett högkostnadsskydd, hur denna mycket lilla peng ska mota dessa eventuella priser blir intressant att se, kanske finns sådana magiska krafter med i planen?

Detta får nog mer ses som ett, litet, bidrag att betala elräkningarna med, skyddseffekten är nog låg.

• Gilla
Jättefranskan och 1 till
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Som det är nu så har jag ett nybyggt hus men vågar inte flytta in innan vintern då vi inte vet vad räkningen hamnar på så vi får bo kvar i vårt alldeles för lilla skjul som vi bor i nu
Det låter drastiskt. Hur många kWh sparar ni på att hålla nya huset svalt och skjulet varmt i jämförelse med att bara värms huset?

Nu är jag inte insatt i vart ni bor och vad ni har för uppvärmning. Men vi lägger ca 4000 kWh på att värma vårat 2 år gamla hus. Ca 160 kWh med bergvärme, i Västerbotten. Det är ju en stor del av tjusningen med att bygga nytt.

• Gilla
Jättefranskan och 3 till
  • Laddar…
Heij83
Vi sparar antagligen massor med att bo kvar alldeles för litet och kallställa ett nybyggt hus. Men bidraget var väl till för att hjälpa hushållen att klara kommande vintern? inte den gångna.
Vad det nybyggda drar vet vi inte. Men det räcker att det drar 4000kw/h för att det ska vara jobbigt om elen skulle kosta upp mot 80 öre och dessutom varmvatten för 6pers.

Heij83 Heij83 skrev:
Vi sparar antagligen massor med att bo kvar alldeles för litet och kallställa ett nybyggt hus. Men bidraget var väl till för att hjälpa hushållen att klara kommande vintern? inte den gångna.
Vad det nybyggda drar vet vi inte. Men det räcker att det drar 4000kw/h för att det ska vara jobbigt om elen skulle kosta upp mot 80 öre och dessutom varmvatten för 6pers.
Ja den förbrukningen är inte att leka med.

• Haha
Fairlane
  • Laddar…
Heij83
Lulaua Lulaua skrev:
Ja den förbrukningen är inte att leka med.
Som jag skrev så vet vi inte vad vår förbrukning kommer att bli då vi inte bott där än.

Heij83 Heij83 skrev:
4000kWh/år? Eller 4000kW/timme? Viss skillnad. 4000kWh/år a 80 öre är ju rena drömmen, har ni inte råd med mer?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Som jag skrev så vet vi inte vad vår förbrukning kommer att bli då vi inte bott där än.
Vad säger energiberäkningen då?

Heij83
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
4000kWh/år? Eller 4000kW/timme? Viss skillnad. 4000kWh/år a 80 öre är ju rena drömmen, har ni inte råd med mer?
:crysmile: Märk ord, misstänker att ni förstår.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.