F
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Är bergvärme så effektivt? Vi har flvp och gör av med 16-18000 per år för 200kvm i Skåne. Ändå ska det inte vara lönt att byta.
Har också FLVP i skåne, 130 kvadrat. Fått väldigt olika bud. Enligt IVT var man en idiot om man bytade FLVP till något annat. Rekommenderade ny FLVP för 80k och en LLVP för 30k. Andra firmor jag snackat med har inga problem alls att sätts en LVVP och en fläkt till ventilationen, kostar ca 110 000kr. Har beställt LVVP. Effektivare, tystare och nästan samma pris.

H Harald Blåtumme skrev:
Så snacket om att folk i syd inte accepterar detta i samma utsträckning som i glesbefolkade områden i norr, ja det behöver inte kommenteras ytterligare.
Nu har du ju dessbättre inte beslutanderätt på vad som behöver kommenteras ytterligare eller inte.:)

Din bild av hur glesbefolkat det är i norr behöver kanske en revideras lite. Ja, det bor färre personer i norra sveriges inland än i stockholm. Men eftersom vindkraftparker placeras på berg och att verken dessutom tenderar att bli högre, de senaste börjar väl tangera 300 m, så finns det knappast ett vindkraftverk som inte är synligt för boende, de syns på många mils avstånd. Det är lika tråkigt för dem i glesbygd att se och höra dessa parker som det är för någon i mer tätbefolkade områden. Kanske ännu tråkigare faktiskt. I tätbefolkade områden finns ju redan fula byggnader och ljudföroreningar så skillnaden blir kanske mindre i en sån miljö jämfört med en relativt orörd natur. Därmed sagt att värdet på fastigheter i glesbygd också påverkas negativt av störningen.

• Gilla
Jättefranskan
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Har också FLVP i skåne, 130 kvadrat. Fått väldigt olika bud. Enligt IVT var man en idiot om man bytade FLVP till något annat. Rekommenderade ny FLVP för 80k och en LLVP för 30k. Andra firmor jag snackat med har inga problem alls att sätts en LVVP och en fläkt till ventilationen, kostar ca 110 000kr. Har beställt LVVP. Effektivare, tystare och nästan samma pris.
FTX menar du? I så fall har jag kollat på det och om man har tur ska det inte kosta så mycket och inte ta så många dagar. Jag stör mig lite på kallraset med FLVP. Hade inte det i gamla självdragshuset.

M Myckling skrev:
Därmed sagt att värdet på fastigheter i glesbygd också påverkas negativt av störningen.
Måhända man ser dem men överdrivet att de skulle höras om de står på ett berg såvida man inte också bor där själv. Vi har tre på andra sidan vägen 500m bort och det är inget som stör mer än marginellt i ögat. Det stör mer när de inte snurrar för då vet man att det är en dyr dag.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Det här är så korkat så jag kan inte ignorera det.

Det enda som sker om elprisområdena avskaffas är att se3-se4 får ytterst marginellt billigare elpris och se2-se1 får tysklandspriser.
Men det kanske var det du tyckte var bra?
Alla ska ha det precis lika jävligt.
Då blir det två motfrågor.

Vet du varför vi har elprisområden och vad de ska syfta till?

Om vi har ett elprisområde i hela Sverige och flyttar priset för eventuell kapacitetsbrist till våra gränser återgår vi till systemet före 2011 och kan ha en gemensam prissättning i hela landet baserat på faktiskt tillgång. Priset för detta får då länderna utanför våra gränser betala då det kan handla om inställd export eller minskad export. Framförallt högre priser på exporterad el.

Om jag tycker det är bra att alla har det lika jävligt? Nej.
Vill jag ha en solidarisk elprissättning som borgar för fortsatt välfärd i Sverige? Ja.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
FTX menar du? I så fall har jag kollat på det och om man har tur ska det inte kosta så mycket och inte ta så många dagar. Jag stör mig lite på kallraset med FLVP. Hade inte det i gamla självdragshuset.
FTX kräver att tilluften går från ett centralt ställe. Det kan bli mycket rördragning om man bara har vägg-/fönsterventiler idag.

useless useless skrev:
FTX kräver att tilluften går från ett centralt ställe. Det kan bli mycket rördragning om man bara har vägg-/fönsterventiler idag.
Och det ska gå till alla rum antar jag?

Heij83
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har ingen aning om hur du budgeterat, men är 80 öre gränsen för vad ni klarar i elkostnad så är mitt råd att se er om efter annat boende eftersom elpriset troligen kommer ligga i närheten eller ännu sannolikare märkbart över i framtiden över längre perioder, särskilt om vi bygger ny kärnkraft som gör oss självförsörjande igen, året om. Kärnkraft är utmärkt på många sätt, men dyrare än landbaserad slumpkraft som bara ger kraft när det blåser. Ska vi bygga havsbaserade snurror kommer det också kosta mycket mer än läget idag. Vi kommer dock att få ett mer förutsägbart elpris om inte är lika svängigt som idag med för dålig kraftöverföring och opålitlig kraftgenerering. Förutsägbarhet är en stor fördel även om snittpriset blir lite högre.

Jag räknar själv med ett snittpris i bästa fall på 1 kr uppe i norr. Allt under det är ren bonus. Troligen blir det betydligt högre så länge vi har krigsgalna despoter i vår närhet som håller fingret på den röda knappen, så fort något går emot.
Jag hoppas att vi klarar det.
Det jag påpekar är att elprisstödet är helt fel utformat då man får ersättning på tidigare förbrukning som ska vara en ersättning för kommande förbrukning.
Det gynnar den som förbrukar mycket med ex spabad som man nu kanske stänger av för att spara energi.
Medan jag som inte haft nästan någon förbrukning senaste året då jag bott hos svärföräldrarna och sparat på elen i bygget straffas nu.

Och det ska gå till alla rum antar jag?
Alla rum som ska ha tilluft. Dvs allt utom kök och våtrum i princip.

• Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
Heij83
Lulaua Lulaua skrev:
Ah inte så farligt ändå, men det måste kännas tufft att bygga ett helt nytt hus och inte ha råd att flytta in på grund av elpriserna..
Råd och råd, det skulle nog gå men blir tufft.

Heij83 Heij83 skrev:
Det jag påpekar är att elprisstödet är helt fel utformat då man får ersättning på tidigare förbrukning som ska vara en ersättning för kommande förbrukning.
Det gynnar den som förbrukar mycket med ex spabad som man nu kanske stänger av för att spara energi.
Medan jag som inte haft nästan någon förbrukning senaste året då jag bott hos svärföräldrarna och sparat på elen i bygget straffas nu.
Jag ser inte problemet. Kommande års förbrukning är för de allra flesta jämförbar med det gångna årets. Visst finns det folk som hamnar i kläm på grund av flytt, nybygge, etc, men det borde vara tämligen få i förhållande till alla elkunder i SE3 och 4.

Att man tjänar på att stänga av spabadet är väl också bra? Vi vet ju att priset kan påverkas ganska mycket genom att vi kapar bara några procent under högförbrukningsperioder.
En annan utformning, typ rent högkostnadsskydd som Norge har, hade inte gett samma incitament att sänka förbrukningen.

• Gilla
harry73 och 5 till
  • Laddar…
D
M Myckling skrev:
Nu har du ju dessbättre inte beslutanderätt på vad som behöver kommenteras ytterligare eller inte.:)

Din bild av hur glesbefolkat det är i norr behöver kanske en revideras lite. Ja, det bor färre personer i norra sveriges inland än i stockholm. Men eftersom vindkraftparker placeras på berg och att verken dessutom tenderar att bli högre, de senaste börjar väl tangera 300 m, så finns det knappast ett vindkraftverk som inte är synligt för boende, de syns på många mils avstånd. Det är lika tråkigt för dem i glesbygd att se och höra dessa parker som det är för någon i mer tätbefolkade områden. Kanske ännu tråkigare faktiskt. I tätbefolkade områden finns ju redan fula byggnader och ljudföroreningar så skillnaden blir kanske mindre i en sån miljö jämfört med en relativt orörd natur. Därmed sagt att värdet på fastigheter i glesbygd också påverkas negativt av störningen.
Jag läste något whitepaper från Vestas som redogjorde för att dagens vindkraftverk är de sista stora som kommer byggas, trenden är att de kommer att bli avsevärt mindre framöver, tydligen blir dessa mer effektiva. Sen kan ju en skåning fråga sig om det verkligen är i norr som elproduktionen måste ökas, hur skulle det vara om man byggde lite här nere, en idé kanske.

F
Nej, inget FTX. Stör mig inte på draget. Förstår att jag behöver rätt många rör och ventiler för att sätta FTX. Knappt lönt i skåne heller, då är det mest en komfort grej.

• Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Det gynnar den som förbrukat mer lika mycket. Det lär inte täcka hela kostnaden ändå såvida man inte har fastpris så i se3 och 4 lär priset ha svidit under året som gått ändå. Bättre det är på tidigare så man fortfarande håller ner konsumtionen.

Värre för de få som inte har haft någon produktion än. Å andra sidan har du inte haft nån kostnad heller. Du borde fråga nån som betalt elräkningen under året istället vad det kostat. Jag tror du ligger bra till oavsett.

Heij83 Heij83 skrev:
Men om du inte förbrukat så mycket, har du då heller inte behövt att betala så mycket. Då borde du ha kvar mer i din ”elbuffert” än en som förbrukat mycket det gångna året.

Tycker stödet initialt är bra utformat med viss reservation.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.