44 728 läst · 492 svar
45k läst
492 svar
Högkostnadsskydd för el inte aktuellt i norra Sverige
Tack, ser det klart och tydligt på Svenska kraftnäts hemsida.useless skrev:Nej. Det är en missuppfattning. Kompensation för höga priser förra vintern har du redan fått.
Det nya stödet är, som sagt var, tänkt att vara en påse pengar man får för att klara av ökade kostnader kommande vinter. Att beloppet baseras på det gångna årets förbrukning har gjort att många har missuppfattat syftet.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Exakt hur det kommer betalas ut vet väl ingen ännu? Kan ju bli en kredit på kommande nätfaktura eller fler nätfakturor.Kristian Ask skrev:
Vissa företag behöver nog pengarna snarast medans vissa "Svensson" inte bör få pengarna utbetalt utan kredit på kommande för att minska kostnaderna i vinter, vi får se.
Fast tycker inte man kan säga att det är en kompensation för tidigare elkostnader då det kan tillfalla någon annan än den som haft kostnaderna om den bytt ägare samt att anläggningen i fråga behöver inte haft kostnaderna om man t.ex. haft fastpris. De själv använder ordet stöd till elanvändare. Sedan att man använder intäkter från överbelastning för att finansiera är något annat.Kristian Ask skrev:
Vidare kan det ju inte berätta hur det kommer betalas ut men om tanken är att stödet ska följa en elanläggning så kan ju en idé vara att det blir ett tillgodo för överföringsavgiften på just den anläggningen. Då säkrar man ju vad medlen används till samt att de följer med anläggningen och just inte den som står som ägaren ett specifict datum.
Redigerat:
Om man ej klarar av att ha ett fritids hus så får man väl sälja?Snailman skrev:Jag är i liknande situation som dig, men fick elen på bygget inkopplad för ett år sedan, så tecknade treårsavtal då, men kommer att flytta in om någon månad. Men förstår ju helt din situation, men nybyggda hus drar ju normalt inte så mycket el, jag har tex bergvärme.
Däremot för fritidshuset så gick avtalet ut 1 December, så det fick bli rörligt och termostaterna nerskruvade på minimum, men så kan man ju inte göra om man ska kunna bo där.
Helt otroligt att du tkr synd om dig själv när du äger ett vanligt hus å ett fritids hus..
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Nu har väl de flesta som skaffar nytt boende bott någonstans innan och där haft elräkningar, så det är väl mest sådana som har flyttat från en lägenhet som inte är eluppvärmd till en eleopvärmd villa som drabbas.M MsTake skrev:Fast tycker inte man kan säga att det är en kompensation för tidigare elkostnader då det kan tillfalla någon annan än den som haft kostnaderna om den bytt ägare samt att anläggningen i fråga behöver inte haft kostnaderna om man t.ex. haft fastpris. De själv använder ordet stöd till elanvändare. Sedan att man använder intäkter från överbelastning för att finansiera är något annat.
Vidare kan det ju inte berätta hur det kommer betalas ut men om tanken är att stödet ska följa en elanläggning så kan ju en idé vara att det blir ett tillgodo för överföringsavgiften på just den anläggningen. Då säkrar man ju vad medlen används till samt att de följer med anläggningen och just inte den som står som ägaren ett specifict datum.
Hallå???Heij83 skrev:
Hur kan de vara synd om dig?
Vi hade elräkning på 36 000kr för fyra månader när vi torkade vårt hus. Hade inte satt en fot där men det var närmre 30 grader. Som tur var var det inte förra vintern
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Jag tycker inte alls synd om mig, sorry om jag gav det intrycket.T Titagurgi skrev:
(Jag tycker inte synd om mig för att jag skaffade elbil i våras heller)
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 026 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 026 inlägg
Du menar att jag inte kommer ha några stora elräkningar framöver och inte förtjänar att ta del av ett stöd som ska vara för kommande vinter eller hur tänker du nu?T Titagurgi skrev:
Bara för att jag byggt själv och sparat pengar på det betyder inte det att jag har stora marginaler.
Nu tänker du helt fel. Vi kan inte minska efterfrågan.stefancrs skrev:
Det är EL vi pratar om som används i allt och är ett krav för allt vi kommer göra i framtiden.
Utan el är vi tillbaka på medeltiden.
Vi ska inte hitta sätt att inte använda det, vi måste hitta sätt att kunna använda det men till ett lägre pris.
Det kommer mest troligt något typ av "stöd" även för framtiden. Var glad att du har ett nytt fint hus som drar mindre el än genomsnittsbananenHeij83 skrev:
Om du har byggt ett nytt hus så kmr du max ligga på 10k förbrukning.Heij83 skrev:
Hälften vad en genomsnitt villa förbrukar.