T Titagurgi skrev:
Inte så mkt gnäll ifrån de med rörligt pris nu när priset för oktober 2022 är billigare än 2021..
Det är det inte alls
Edit: eller ja, enbart i SE4

T TH885 skrev:
Nu tänker du helt fel. Vi kan inte minska efterfrågan.
Det är EL vi pratar om som används i allt och är ett krav för allt vi kommer göra i framtiden.
Utan el är vi tillbaka på medeltiden.

Vi ska inte hitta sätt att inte använda det, vi måste hitta sätt att kunna använda det men till ett lägre pris.
Ok då skippar vi värmepumpar, solceller, isolering, vattensparande munstycken osv.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Nu har väl de flesta som skaffar nytt boende bott någonstans innan och där haft elräkningar, så det är väl mest sådana som har flyttat från en lägenhet som inte är eluppvärmd till en eleopvärmd villa som drabbas.
Stödet beräknas inte på vilken elförbrukning man hade själv förra året, utan hänger med "elmätaren". Så den som köpt en hus i ditt exempel får stöd beräknat på vad huset förbrukade under förra ägaren.

https://www.svk.se/stod-till-elanvandare/fragor-och-svar-om-stodet/

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
H Hocke68 skrev:
Jodå det finns det. Det kommer troligtvis bli närbolaget som betalar ut och de har ju statistik på anläggningens förbrukning aktuell period. Däremot är det ju oklart ännu hur ersättningen skall betalas ut och till vem? Är det den som var anläggningsägare under perioden eller den som är anläggningsägare nu? Hur blir det med ägarskifte mitt i denna period? Vi får nog vänta på detaljerna först.
Den biten har Svenska Kraftnät svar på på sin hemsida: https://www.svk.se/stod-till-elanvandare/fragor-och-svar-om-stodet/

Anslutningen mellan din elanläggning och ditt elnätsföretag elnät kallas för uttagspunkt. Stödet fördelas efter uttagspunkt i elnätet. Det betalas ut till den elanvändare som har elnätsavtal för uttagspunkten vid en bestämd tidpunkt (så kallad brytpunkt). Stödet kommer alltså att gå till det personnummer, samordningsnummer eller organisationsnummer som står på elnätsavtalet vid brytpunkten.

Brytpunkten är satt till dagen efter Energimarknadsinspektionen har fattat sitt beslut om Svenska kraftnäts ansökan. Vi kan nu inte säga exakt datum för brytpunkten.

Snailman
M Mikael 81 skrev:
Stödet beräknas inte på vilken elförbrukning man hade själv förra året, utan hänger med "elmätaren". Så den som köpt en hus i ditt exempel får stöd beräknat på vad huset förbrukade under förra ägaren.

[länk]
Okej, då är det det ju ingen fara för dem som nyss köpt ett äldre hus bara de tecknade elavtalet innan brytpunkten.

Snailman Snailman skrev:
Okej, då är det det ju ingen fara för dem som nyss köpt ett äldre hus bara de tecknade elavtalet innan brytpunkten.
Japp, och brytpunkten är alltså någon gång i framtiden räknat från idag.

• Gilla
Snailman
  • Laddar…
O
F Fideliox skrev:
Och för oss som precis flyttat från lågförbrukning till högförbrukningsbostad blir alltså utan stöd? Tack.

Hade vedpanna i förra huset, använder 6000kwh per år. I september flyttade vi till nytt hus med FLVP och årlig förbrukning på 18 000kwh. Så vi får för de 6000kwh eller?
Ja, för ersättningen är retroaktiv. För det gångna årets höga priser. Varför skulle du få ersättning när du haft låga kostnader?

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
O olsjo skrev:
Ja, för ersättningen är retroaktiv. För det gångna årets höga priser. Varför skulle du få ersättning när du haft låga kostnader?
Eh nej, stödet är för i vinter, men baserat på vad den bostaden förbrukade förra året. Så @Fideliox ska enligt förslaget få ett stöd som är beräknat på vad den nya bostaden drog förra året.

• Gilla
MsTake och 3 till
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Du menar att jag inte kommer ha några stora elräkningar framöver och inte förtjänar att ta del av ett stöd som ska vara för kommande vinter eller hur tänker du nu?
Bara för att jag byggt själv och sparat pengar på det betyder inte det att jag har stora marginaler.
Nu är det ju inte några astronomiska summor vi pratar om i stöd. Flytta in i huset och njut av det är färdigt. Blir det kärvt så har det knappast med uteblivet stöd att göra utan små marginaler i kombination med högre priser och räntor, som för alla andra.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Varför köper man inte en bil med Back Up Power eller ett batteripack på ca 100Kwh och börjar med el-trading, Det är enkelt när man vet spotpriset dagen före.
Som alla handlare lever efter, köp billig och sälj dyrt.

Mycket bättre än solceller tycker jag.

Någon som har tips på tex ett glasbruk som just gått i konken? Kommer bli en stor påse pengar för den som står på det abonnemanget vid brytpunkten…

• Haha
gone_fishing
  • Laddar…
F Fdriver skrev:
Varför köper man inte en bil med Back Up Power eller ett batteripack på ca 100Kwh och börjar med el-trading, Det är enkelt när man vet spotpriset dagen före.
Som alla handlare lever efter, köp billig och sälj dyrt.

Mycket bättre än solceller tycker jag.
Min gissning är för att det inte är lönsamt.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Min gissning är för att det inte är lönsamt.
Det beror på om du har funderat på att köpa en elbil och vilken sort, och givetvis på hur många mil du kör.

Allt är inte svart och vitt, av naturliga anledningar men egentligen så fungerar det jag skrev beroende på kostnader och kickback, så köper du en bil med den funktionen så kan du tjäna en del, så är det bara.

Magnus E K
Majoriten av alla dagar kommer inte prisskillnaden motsvara slitagekostnaden på batteriet.

Dagens Elprisstöd har visat att våra Politiker inte förstår någonting.

Visst ska man betala tillbaka stulna pengar och det gör man för det finns en EU lag om detta, så det sker retroaktivt för de som REDAN har fått ett tidigare stöd, dvs de som förbrukar mycket.

Nåväl, dagens nya system ger dig reokrativt en kickback som inte motsvara vad du har betalat om du lever i E3 och E4 men det blir en slant varjefall.

Så vad är det som är viktigt för en familj med barn och ha koll på vad elen kostar inför den kommande vintern, ty vår kära nya regering har ingen aning och om elpriserna när historiska höjder så är det bara att betala och hoppas att det blir en kickback ett halvår senare, vilken företag överlever sådant eller flerbarnsfamilj?

• Wow
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.