Heij83 Heij83 skrev:
:crysmile: Märk ord, misstänker att ni förstår.
Nej, menar du du 4000kWh/mån?

4000 kWh i månaden är orimligt mycket för ett nytt hus med värmepump. Det är vad vi gör av med mitt i vintern med elpanna i ett gammalt timmerhus i södra Norrlands inland.
Så jag vet inte heller vilken tidsperiod de där 4000 kilowattimmarna avser.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Vi sparar antagligen massor med att bo kvar alldeles för litet och kallställa ett nybyggt hus. Men bidraget var väl till för att hjälpa hushållen att klara kommande vintern? inte den gångna.
Vad det nybyggda drar vet vi inte. Men det räcker att det drar 4000kw/h för att det ska vara jobbigt om elen skulle kosta upp mot 80 öre och dessutom varmvatten för 6pers.
Hur kan ni spara massor om det drar 4000 kWh? Skjulet ska väl också värmas? Och varmvatten lär ni väl behöva ändå? Och nya huset ska väl inte stå helt kallt?

Jag tycker det låter som att ni inte skulle spara något alls.

Edit: Med det sagt förstår jag att nu är besvikna över stödet.

Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Det låter drastiskt. Hur många kWh sparar ni på att hålla nya huset svalt och skjulet varmt i jämförelse med att bara värms huset?

Nu är jag inte insatt i vart ni bor och vad ni har för uppvärmning. Men vi lägger ca 4000 kWh på att värma vårat 2 år gamla hus. Ca 160 kWh med bergvärme, i Västerbotten. Det är ju en stor del av tjusningen med att bygga nytt.
Är bergvärme så effektivt? Vi har flvp och gör av med 16-18000 per år för 200kvm i Skåne. Ändå ska det inte vara lönt att byta.

D
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Är bergvärme så effektivt? Vi har flvp och gör av med 16-18000 per år för 200kvm i Skåne. Ändå ska det inte vara lönt att byta.
Fick samma ärliga råd av energifirma, jag har en IVT495a, också den boytan i Skåne, och hans råd är att hålla igång denna pump så länge det bara går, behöver kompressorn bytas så gör man tex det, ligger ngt högre än du i förbrukning men vi har enplans. Efter kalkyler blev solceller en bättre investering än att byta VP.

• Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
R RPM2006 skrev:
Summan beräknas utifrån den konsumtion du haft bakåt, mer exakt under oktober 2021 till och med september 2022.

Och hur blir det om man är nyinflyttad och det inte finns någon konsumtion tillbaka i tiden? Räknas det på fastighetens konsumtion bakåt i tiden?
Jodå det finns det. Det kommer troligtvis bli närbolaget som betalar ut och de har ju statistik på anläggningens förbrukning aktuell period. Däremot är det ju oklart ännu hur ersättningen skall betalas ut och till vem? Är det den som var anläggningsägare under perioden eller den som är anläggningsägare nu? Hur blir det med ägarskifte mitt i denna period? Vi får nog vänta på detaljerna först.

Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Nja. 4000, eller troligen lite längre, avser uppvärmning. Sen tillkommer tappvatten och övrig el. Vi förbrukar drygt 10000 kwh per år totalt.

Heij83
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, menar du du 4000kWh/mån?
Lulaua Lulaua skrev:
Vad säger energiberäkningen då?
Jag svarade på en som använder 4000kWh år och skulle vi göra det så hade vi varit glada men det är nigningen rimligt.

Heij83
N nybyggarn3 skrev:
Hur kan ni spara massor om det drar 4000 kWh? Skjulet ska väl också värmas? Och varmvatten lär ni väl behöva ändå? Och nya huset ska väl inte stå helt kallt?

Jag tycker det låter som att ni inte skulle spara något alls.

Edit: Med det sagt förstår jag att nu är besvikna över stödet.
Vi bor gratis hos svärföräldrarna med bundet elavtal.

Heij83
Lulaua Lulaua skrev:
Vad säger energiberäkningen då?
10500 kWh per år

Är det total elkonsumtion, eller bara för värme, varmvatten och ventilation?

Heij83 Heij83 skrev:
10500 kWh per år
Ah inte så farligt ändå, men det måste kännas tufft att bygga ett helt nytt hus och inte ha råd att flytta in på grund av elpriserna..

• Gilla
Heij83
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Nja. 4000, eller troligen lite längre, avser uppvärmning. Sen tillkommer tappvatten och övrig el. Vi förbrukar drygt 10000 kwh per år totalt.
Ja, vi har nog också 6000 kWh för vatten. Och säkert snarare 20 än 16-18 i värme.

MultiMan
Heij83 Heij83 skrev:
Vi sparar antagligen massor med att bo kvar alldeles för litet och kallställa ett nybyggt hus. Men bidraget var väl till för att hjälpa hushållen att klara kommande vintern? inte den gångna.
Vad det nybyggda drar vet vi inte. Men det räcker att det drar 4000kw/h för att det ska vara jobbigt om elen skulle kosta upp mot 80 öre och dessutom varmvatten för 6pers.
Jag har ingen aning om hur du budgeterat, men är 80 öre gränsen för vad ni klarar i elkostnad så är mitt råd att se er om efter annat boende eftersom elpriset troligen kommer ligga i närheten eller ännu sannolikare märkbart över i framtiden över längre perioder, särskilt om vi bygger ny kärnkraft som gör oss självförsörjande igen, året om. Kärnkraft är utmärkt på många sätt, men dyrare än landbaserad slumpkraft som bara ger kraft när det blåser. Ska vi bygga havsbaserade snurror kommer det också kosta mycket mer än läget idag. Vi kommer dock att få ett mer förutsägbart elpris om inte är lika svängigt som idag med för dålig kraftöverföring och opålitlig kraftgenerering. Förutsägbarhet är en stor fördel även om snittpriset blir lite högre.

Jag räknar själv med ett snittpris i bästa fall på 1 kr uppe i norr. Allt under det är ren bonus. Troligen blir det betydligt högre så länge vi har krigsgalna despoter i vår närhet som håller fingret på den röda knappen, så fort något går emot.

MultiMan MultiMan skrev:
Jag räknar själv med ett snittpris i bästa fall på 1 kr uppe i norr. Allt under det är ren bonus. Troligen blir det betydligt högre så länge vi har krigsgalna despoter i vår närhet som håller fingret på den röda knappen, så fort något går emot.
Allt under 6000 i månaden i vinter är orsak nog att gå ut och fira

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.