44 709 läst · 492 svar
45k läst
492 svar
Högkostnadsskydd för el inte aktuellt i norra Sverige
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 550 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 550 inlägg
Jag förstår inte likheten. Kapacitetsavgiften är inte godtyckligt satt. Den är satt efter marknaden.G OMathson skrev:Då höjer vi skatten till just dej till säg en mijon pga nån specifik godtycklig anledning, sen får du bidrag på halva skatten då vi hade räknat fel. Jag anser då att det INTE är ett bidrag, du verkar tycka det, vi verkar tycka olika där. Du får ju fortfarande betala en halv miljon i slutändan.
Samma med pengar som går till Svk, det är ingen exakt vetenskap/naturlag hur mycket som ska gå till Svk.
Det här är ett bidrag, det är en vettig utformning om man nu ska ha ett bidrag. Men jag tycker nog inte att man borde ha det.
De flesta förslag på andra varianter i tråden är klart sämre.
Nej, det skulle förvärra problemet.Heij83 skrev:Nej, det borde sättas ett tak på vad elen får kosta.
Som det är nu så har jag ett nybyggt hus men vågar inte flytta in innan vintern då vi inte vet vad räkningen hamnar på så vi får bo kvar i vårt alldeles för lilla skjul som vi bor i nu.
Detta stöd är helt vansinnigt då en som haft spabad eller uppvärmd pool och stänger av den nu tjänar stort på detta.
Fast ett snittpris i september på ~100 öre /kWh är knappast normalt för se1 se2....Kristian Ask skrev:
Visst har vi lägre elpris norröver, men vi har betydligt kallare klimat än söder också.
Så räknat i % prisökning så är det på väg åt helvete här (se2) också.
Jag har gjort en hel del för att energieffektivisera mitt hus och behöver nu 28.5 kWh / m² / år för att hålla +21.5°C i mitt hus
Jag bor i SE3. Vill inte ha något bidrag. Men jag tänker heller inte bara på mig själv. Därför tycker jag det är ett skämt att ge bidrag till rika människor så de kan värma utespa och pool utan att ens försöka spara in på sin förbrukning.Kristian Ask skrev:
Ber om ursäkt om jag kränkte någon men att ha en regering som gör något så korkat för att de inte törs stångas lite med EU är deppigt.
Speciellt när sittande regeringspartier är de som orsakat hela fiaskot..
Detta är inte ett bidrag. Det är en återbetalning från SVKD Daniel 109 skrev:
Nä, jag tror det kommer bli dyrare för alla men mer korrekt fördelning av kostnadsökningen. Det kommer fortfarande vara billigare med el i 1 och 2 i vinter.
Tycker det var ett ganska bra och genomtänkt förslag, även om jag hellre hade sett lite mer drakoniska åtgärder med att gå emot EUs idiotiska solidaritetskrav och vi hade fått Sverigepriser istället. Exportera det vi tycker att vi kan avvara, dvs enbart i norr.
Själv har jag ett fastprisavtal på 45 öre.B Boende45 skrev:
Äntligen gav det lite utdelning att inte spela på elpriserna.
Jaha, det bidde en tumvante av detta också, ännu ett svek för de som röstade åt det hållet och nu har förväntat sig insatser på el och drivmedelsfronten. Vem vet, det kanske inte blir så förhöjda elpriser i vinter alls, då blir ju detta bra, annars lär det inte märkas så mycket. Efter jämkning av de två löften verkar ju drivmedel inte sänkas med vare sig 10kr eller 5kr, som lovat, de tog en medelväg och nu blir det kanske 1kr..
För in del gör det inget, jag är inte så positiv till något av de två.
För in del gör det inget, jag är inte så positiv till något av de två.
Som vanligt kan vi inte göra rätt i Sverige, Norge hade en bra lösning, men vi måste köra på den Svenska modellen, att ge någon som har fastprisavtal på 1 kr per kWh är slöseri med skattemedel. De lär ju inte gå om kull PUNKT!