44 800 läst · 492 svar
45k läst
492 svar
Högkostnadsskydd för el inte aktuellt i norra Sverige
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 914 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 914 inlägg
Då höjer vi skatten till just dej till säg en mijon pga nån specifik godtycklig anledning, sen får du bidrag på halva skatten då vi hade räknat fel. Jag anser då att det INTE är ett bidrag, du verkar tycka det, vi verkar tycka olika där. Du får ju fortfarande betala en halv miljon i slutändan.D Daniel 109 skrev:
Samma med pengar som går till Svk, det är ingen exakt vetenskap/naturlag hur mycket som ska gå till Svk.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 152 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 152 inlägg
Men sluta grina...kisumisu skrev:
Även om vi går upp på EXAKT samma priser genom alla fyra elzoner i Sverige från och med imorgon så kommer inte bidragen till Zon 3 och 4 täcka upp för den enorma fördel som zon 1 och 2 åtnjutit år efter år, framförallt i år.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Från Svenska kraftnät
Stödet baseras på fastighetens förbrukning senaste året och betalas ut till den som råkar bo där någon gång senare i höst.R RPM2006 skrev:
Stödet går till den som har elnätsavtal för uttagspunkten
Anslutningen mellan din elanläggning och ditt elnätsföretag elnät kallas för uttagspunkt. Stödet fördelas efter uttagspunkt i elnätet. Det betalas ut till den elanvändare som har elnätsavtal för uttagspunkten vid en bestämd tidpunkt (så kallad brytpunkt). Stödet kommer alltså att gå till det personnummer, samordningsnummer eller organisationsnummer som står på elnätsavtalet vid brytpunkten.
Brytpunkten är satt till dagen efter Energimarknadsinspektionen har fattat sitt beslut om Svenska kraftnäts ansökan. Vi kan nu inte säga exakt datum för brytpunkten.

Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 026 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 026 inlägg
Jag som byggt under tre år och nu ska flytta in i mitt nybyggda hus får minimal kompensation då jag bara har haft huset sparsamt värmt det senaste året under byggtid.C Conqvist skrev:
Men jag kanske också får skylla mig själv, det är ju helt sjukt att det beräknas på föregående års konsumtion.
Stöd till fortsatt konsumtion. En konsumtion som leder till inflationen.osiris skrev:
Rimligt hade varit att ge incitament att dra åt svångremmen, och använda de offentliga medlen till att bygga bort orsakerna till elpriserna. Inte att ge bidrag till Pelle-Jöns som vill åka senaste bilen, ha 25 grader inomhus och bygga altan. Eller företag som redan ökat marginalerna för att ta höjd för ökade kostnader, som kommer att jubla inför nästa årsredovisning. Mycket få av de som verkligen lever knapert kommer att få ta del av det här lyxbidraget.
Heij83 skrev:
Det vore sjukare att ge bidrag utifrån kommande konsumtion.B Boende45 skrev:
Ja men det är inget elbolag. Det är en systemansvarig myndighet.Bart skrev:

Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 026 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 026 inlägg
Nej, det borde sättas ett tak på vad elen får kosta.stefancrs skrev:
Som det är nu så har jag ett nybyggt hus men vågar inte flytta in innan vintern då vi inte vet vad räkningen hamnar på så vi får bo kvar i vårt alldeles för lilla skjul som vi bor i nu.
Detta stöd är helt vansinnigt då en som haft spabad eller uppvärmd pool och stänger av den nu tjänar stort på detta.
Ja men svårigheten ligger i att fundera ut vad elen går till och vilka förbrukare som ska ingå. Pool, spa. Elbil? Dräneringspump? Avfuktare?Heij83 skrev:
Nej, det borde sättas ett tak på vad elen får kosta.
Som det är nu så har jag ett nybyggt hus men vågar inte flytta in innan vintern då vi inte vet vad räkningen hamnar på så vi får bo kvar i vårt alldeles för lilla skjul som vi bor i nu.
Detta stöd är helt vansinnigt då en som haft spabad eller uppvärmd pool och stänger av den nu tjänar stort på detta.
Det här är så korkat så jag kan inte ignorera det.Bart skrev:
Det enda som sker om elprisområdena avskaffas är att se3-se4 får ytterst marginellt billigare elpris och se2-se1 får tysklandspriser.
Men det kanske var det du tyckte var bra?
Alla ska ha det precis lika jävligt.