44 717 läst · 492 svar
45k läst
492 svar
Högkostnadsskydd för el inte aktuellt i norra Sverige
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Varför det? Oavsett nivå på stöd är ju den billigaste kilowattimmen den du inte använder? Folk köpte ju värmepumpar även för 10 år sedan när elen var billig.D DahlEricsson1000 skrev:
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 540 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 540 inlägg
Instämmer, syftet är att man inte ska öka sin användning utan hålla det minst lika lågt som referensperioden eller lägre.H hapazard skrev:
Jag tror, med betoning på tror, att de allra flesta i Sverige klarar sig utan detta bidrag. Om inte får det inkomstprövas. Varför ska det lösas med generella bidrag? Det finns så mycket annat de pengarna skulle kunna användas till istället för att göda redan enormt vinstdrivande elbolag.Kristian Ask skrev:
Återigen, gå på grundproblematiken. VI har inte elbrist i Sverige. Det finns ingen anledning till att detta ska behöva drabba oss så hårt. Det kanske låter protektionistiskt, men om vi ska hålla hela Europa med el kan EU även gå med på att vi avskaffar elprisområdena och på så vis jämnar ut priserna över landet tillfälligt. Vilket hade varit en betydligt bättre lösning.
Samma här.B Boende45 skrev:
Varför ska vi med fast pris alltid rädda de med rörligt pris?
Rörligt pris är en risk.
Ja, hade varit en bra lösning. Jag ser hellre bidrag till åtgärder för att minska hushållens förbrukningen än att göra elen billig.Bart skrev:Jag tror, med betoning på tror, att de allra flesta i Sverige klarar sig utan detta bidrag. Om inte får det inkomstprövas. Varför ska det lösas med generella bidrag? Det finns så mycket annat de pengarna skulle kunna användas till istället för att göda redan enormt vinstdrivande elbolag.
Återigen, gå på grundproblematiken. VI har inte elbrist i Sverige. Det finns ingen anledning till att detta ska behöva drabba oss så hårt. Det kanske låter protektionistiskt, men om vi ska hålla hela Europa med el kan EU även gå med på att vi avskaffar elprisområdena och på så vis jämnar ut priserna över landet tillfälligt. Vilket hade varit en betydligt bättre lösning.
Så sant, men om jag hade investerat 150.000kr i effektivisering så hade jag gärna gjort det efter jag fått kompensation och inte innan (Känslomässigt) Men antar att du har 100% rätt om man omvandlar tankesättet till siffror och faktiskt räknar på det ☺️JanneJanne123 skrev: