JanneJanne123
D DahlEricsson1000 skrev:
Vad som är orättvist, om man nu ska tala om orättvisa är alla de som investerat dyra pengar i energieffektivisering, dvs minska sin elkonsumtion.
Varför det? Oavsett nivå på stöd är ju den billigaste kilowattimmen den du inte använder? Folk köpte ju värmepumpar även för 10 år sedan när elen var billig.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
osiris osiris skrev:
Minskade kostnader driver förstås upp inflationen. Öh....
Fast minskande blir det inte. Inte lika höga är nog mer rättvist att säga.

• Gilla
Pettet
  • Laddar…
J
H hapazard skrev:
Så uppfattar inte jag det. Stödet baseras på tidigare konsumption, vilket gör det förutsägbart och uppmuntrar till sparsamhet denna vinter, men är till för att kompensera för denna vintern.
Instämmer, syftet är att man inte ska öka sin användning utan hålla det minst lika lågt som referensperioden eller lägre.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
Nu är det ju inte minskade kostnader utan ett direkt bidrag.
Nej!

• Gilla
osiris
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Nej!
Jo

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Grattis? Jag tror inte det är så många som kommer bli "drabbade" av samma oförrätt :D
Jag tror, med betoning på tror, att de allra flesta i Sverige klarar sig utan detta bidrag. Om inte får det inkomstprövas. Varför ska det lösas med generella bidrag? Det finns så mycket annat de pengarna skulle kunna användas till istället för att göda redan enormt vinstdrivande elbolag.

Återigen, gå på grundproblematiken. VI har inte elbrist i Sverige. Det finns ingen anledning till att detta ska behöva drabba oss så hårt. Det kanske låter protektionistiskt, men om vi ska hålla hela Europa med el kan EU även gå med på att vi avskaffar elprisområdena och på så vis jämnar ut priserna över landet tillfälligt. Vilket hade varit en betydligt bättre lösning.

• Gilla
Mach77777 och 2 till
  • Laddar…
D DahlEricsson1000 skrev:
Vad som är orättvist, om man nu ska tala om orättvisa är alla de som investerat dyra pengar i energieffektivisering, dvs minska sin elkonsumtion.
Känns som ett smart långsiktigt drag oavsett stöd/bidrag/återbetalning. Att minska sitt beroende är aldrig fel.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Fullständigt vansinnigt att även fastpris kunder får stöd som kan vara större än kostnaden!

Min närmaste granne har ett fastprisavtal på 56 öre per kwh inkl moms i SE3 och kommer alltså betala 6 öre per kWh netto.
Samma här.

Varför ska vi med fast pris alltid rädda de med rörligt pris?

Rörligt pris är en risk.

• Gilla
OramaC och 4 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Politiskt genialt förslag! Hur det kommer fungera praktiskt är en annan fråga.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
T TH885 skrev:
Varför betala ut något retroaktivt?
Bättre att lägga ALLA pengar på att minska priset per kwh i framtiden.
Då minskar inte efterfrågan och då går priserna upp.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Jag tror, med betoning på tror, att de allra flesta i Sverige klarar sig utan detta bidrag. Om inte får det inkomstprövas. Varför ska det lösas med generella bidrag? Det finns så mycket annat de pengarna skulle kunna användas till istället för att göda redan enormt vinstdrivande elbolag.

Återigen, gå på grundproblematiken. VI har inte elbrist i Sverige. Det finns ingen anledning till att detta ska behöva drabba oss så hårt. Det kanske låter protektionistiskt, men om vi ska hålla hela Europa med el kan EU även gå med på att vi avskaffar elprisområdena och på så vis jämnar ut priserna över landet tillfälligt. Vilket hade varit en betydligt bättre lösning.
Ja, hade varit en bra lösning. Jag ser hellre bidrag till åtgärder för att minska hushållens förbrukningen än att göra elen billig.

• Gilla
Bangan och 4 till
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Känns som ett smart långsiktigt drag oavsett stöd/bidrag/återbetalning. Att minska sitt beroende är aldrig fel.
Håller med till 100%. Men förstår att man kan tycka det är lite orättvist just nu.

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Varför det? Oavsett nivå på stöd är ju den billigaste kilowattimmen den du inte använder? Folk köpte ju värmepumpar även för 10 år sedan när elen var billig.
Så sant, men om jag hade investerat 150.000kr i effektivisering så hade jag gärna gjort det efter jag fått kompensation och inte innan (Känslomässigt) Men antar att du har 100% rätt om man omvandlar tankesättet till siffror och faktiskt räknar på det ☺️

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Meningslöst att tycka, man utgår från förslaget och ser hur det påverkar en själv.

Bart Bart skrev:
att de allra flesta i Sverige klarar sig utan detta bidrag.
det är återbetalning inte bidrag

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.