MultiMan MultiMan skrev:
@Bart
Har du haft ett lågt pris så kommer du inte få någon ersättning alls, precis som de flesta i SE1 och SE 2 (där jag bor). Har inte heller du läst förslaget?
Har DU läst förslaget?
-ingen i SE1 och 2 får stöd
-alla i SE3 o 4 får stöd, även om man har lågt bundet.

• Gilla
arvid53 och 1 till
  • Laddar…
G
osiris osiris skrev:
Så otroligt konstigt förslag. Enda skälet till att man gjort såhär måste ju vara för att det ska vara lätt att räkna ut.

Att man helt struntar i vad elen faktiskt har kostat är ju bara jättekonstigt. Det blir både orättvist och finansieringsmässigt obegripligt. Svenska kraftnät tjänar ju väldigt mycket när vi exporterar dyr el, därför borde stödet också utgår från kostnaden per kWh för konsumenten - då blir det mer självreglerande. När elen är som dyrast för konsumenten behövs stödet som mest, och då får samtidigt SvK in mest pengar från exporten...
Det får producenterna också samt de privatägda exportkablarna. Svks pengar tillbaka till svenska förbrukare är egentligen inget bidrag i mina ögon, det är en återbetalning av felaktiga avgifter från ett system som inte funkar när många andra i eu är så gasberoende.
Tycker det är fel att vissa privata företag, även Vattenfall, tjänar enormt på krikets konsekvenser.

• Gilla
Hank_Ö och 6 till
  • Laddar…
A
Yäy, mer ved på inflationsbrasan! Nåja, hett om öronen oavsett anledning värmer väl det också.

• Gilla
  • Älska
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Får även slutkunder med fastpris ta del av stödet?

Ja om din uttagspunkt är ansluten till elnätet i elområde SE3 eller SE4 och du har ett eget avtal om uttag av el med elnätsägaren så kommer du att få stöd.

samt

Hur vet jag hur mycket stöd jag får?
Så här räknar du ut hur mycket stöd du får:
SE3: 0,5 x din elförbrukning under oktober 2021 – september 2022.
SE4: 0,79 x din elförbrukning under oktober 2021 – september 2022.

Okej, det här stödet är ju lika korkat utformat som det Sossarn mfl gjorde.
Varför i h-vete gjorde de inte som de sa att de skulle göra , dvs en Norge?
dvs staten pyntar 80% av priset över 70öre/kWh
Eller något liknande

Magnus E K Magnus E K skrev:
Stödet är för gångna perioden oktober förra året till och med september i år så alla siffror är redan klara. Blir det fortsatt dyrt och stora prisskillnader mellan norr och söder kommer antagligen samma grej igen nästa år.
Nu har jag lyssnat på presskonferensen. Mest rättvisande är nog att säga att det är ett stöd för året som kommer, men att beloppet baseras på förbrukningen under året som har gått.

Bra för att det inte uppmuntrar till att konsumera mer nu, dåligt för att det inte är något kostnadstak eller liknande och kompensationen är ganska liten i relation till priserna som kan bli i ett dåligt scenario. Dvs. jag tror inte det gjorde så mycket för att lindra ångest hos de som har det verkligt jobbigt..

• Gilla
hallingguza och 7 till
  • Laddar…
Emma242 skrev:
Yäy, mer ved på inflationsbrasan! Nåja, hett om öronen oavsett anledning värmer väl det också.
Det är nog många som lider tillräckligt av höjda matpriser, bränslepriser och räntekostnader för att detta ändå bara ska ge en mindre lindring.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Tycker det är fel att vissa privata företag, även Vattenfall, tjänar enormt på krikets konsekvenser.
Vattenfall är väl inte riktigt ett privat företag, då det är 100% ägt av svenska staten. Ett bolag ja, men privat, nej.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
T
Varför betala ut något retroaktivt?
Bättre att lägga ALLA pengar på att minska priset per kwh i framtiden.

• Gilla
arvid53 och 4 till
  • Laddar…
A
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Det är nog många som lider tillräckligt av höjda matpriser, bränslepriser och räntekostnader för att detta ändå bara ska ge en mindre lindring.
Risken är snarare att det inte blir någon lindring alls eftersom det kan elda på inflationen ännu mer, är det jag menar.

F Fideliox skrev:
Givetvis är jag medveten om läget. Tycker bara det känns orättvist. Nu har jag både högt lån med höga räntor och höga elpriser liksom. Ska inte de som behöver stödet mest att få det?
Men dessa förutsättningar och faktorer kände du till när du flyttade och kunde därför beakta då du fattade ditt beslut. Stödet bör vara för dem som har fått drastiskt förändrade förutsättningar de inte rimligen kunde ha kunnat förutse när de fattade sina beslut.

• Gilla
  • Haha
och en till och 2 till
  • Laddar…
T
Det är ju fel att ge företagen elstöd när de redan kompenserat genom att höja sina priser, vilket slagit mot oss hushåll och löntagare. Vi har alltså dels fått betala hushållets extrema elpris samt företagens ökade kostnader i form av högre priser.
Rimligen borde den pott som nu avses för företagen istället gå till hushållen.

• Gilla
Lullejulle och 4 till
  • Laddar…
Emma242 skrev:
Risken är snarare att det inte blir någon lindring alls eftersom det kan elda på inflationen ännu mer, är det jag menar.
Jag är med på vad du menade men elpriset inte har speglat inflationen. Dyrare ja men det har ju varit löjligt :)

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
G
K Kallens skrev:
Vattenfall är väl inte riktigt ett privat företag, då det är 100% ägt av svenska staten. Ett bolag ja, men privat, nej.
Dåligt skrivet av mej, Vattenfall är ett bolag men inte ett aktiebolag med privata aktier, men även de statligt ägda Vattenfall tjänar på konsekvenserna av kriget och det är ju inte rätt.

harry73
Nu tror jag att den nya regeringen gärna presenterar detta som sin egen nya förtjänst, men det är ju så att gamla regeringen redan gav svenska kraftnätet uppdraget att utreda hur man kunde återföra en stor del av överföringsavgifter till de kunder som betalat in det. Och då kan jag tycka att detta verkar vara ett bra och enkelt system, eller i alla fall bättre än att bara ge 6000 kr till alla hushåll i Sverige som man gjorde förra vintern.
Jag vet inte om stödet kommer att vara inflationsdrivande eller inte. Om det gör att våra pizzor och bröd inte kommer att stiga så mycket i pris (eller blir billigare) är det inte så inflationsdrivande, men gör det bara att konsumtionen ökar, kan det bli problem med extra inflation.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Skulle ingått en personlig pott i detta.
Det är inte rimligt att folk ska få betalt för att slösa energi. Spabad och tokigt varmt i huset, inte ska pengarna gå till det.

Många av oss, särskilt här på Byggahus, har säkert gjort energibesparande åtgärder som sänker vår elräkning. Vi har investerat för att få ner räkningen. Nu premierar man de som inte gjort så, det är bara så bakvänt så det saknas något snällt att säga om det.

• Gilla
Bangan och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.