kisumisu kisumisu skrev:
Hoppas då att vi då behåller lägre pris. Som förra månaden hade vi nästan samma snittpris som södra Sverige :mad: Nu pratar jag om timpris!
Förra månaden betalade jag 4.80:- snitt per KWH elområde 4

• Ledsen
  • Wow
  • Gilla
  • Älska
jannebmw och 8 till
  • Laddar…
F
Och för oss som precis flyttat från lågförbrukning till högförbrukningsbostad blir alltså utan stöd? Tack.

Hade vedpanna i förra huset, använder 6000kwh per år. I september flyttade vi till nytt hus med FLVP och årlig förbrukning på 18 000kwh. Så vi får för de 6000kwh eller?

• Gilla
0jsan och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Det tillfaller de som hade elabonnemang under tiden stödet gäller och redan fått betala de höga priserna. Alltså helt normalt och rätt att de får ersättningen. Nätägarna sitter på all data som de kommer dela med sig av. Du kanske ska titta på pressträffen eller läsa på om förslaget innan du skriver? Det förklarades där.
Du har såklart rätt, jag läste bara byggahus artikel som gav upphov till fler frågor än svar. Men då återkommer ju frågan, hur ska kompensationen/stödet/skyddet för denna vinter se ut? Att redan nu gå ut med summor när man inte har en susning om elpriserna i vinter låter märkligt?

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
@Fideliox Om du precis flyttat så måste du varit medveten om förutsättningarna men ändå accepterat förändringen? Både den höga förbrukningen och de höga elpriserna. Ingen del kan ha varit någon nyhet.

Blir elpriserna lika höga eller högre denna vinter så kommer du få full ersättning nästa år. Vem vet, du kanske flyttat till en enrummare på 20 m2 nästa år och kan använda pengarna till en riktigt saftig semester?

• Gilla
arvid53 och 7 till
  • Laddar…
F
MultiMan MultiMan skrev:
@Fideliox Om du precis flyttat så måste du varit medveten om förutsättningarna men ändå accepterat förändringen? Både den höga förbrukningen och de höga elpriserna. Ingen del kan ha varit någon nyhet.
Givetvis är jag medveten om läget. Tycker bara det känns orättvist. Nu har jag både högt lån med höga räntor och höga elpriser liksom. Ska inte de som behöver stödet mest att få det?

• Gilla
Anders_Tranås
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Ingen får betalt för att konsumera el nu, stödet är ju retroaktivt. Ganska smart system även om det omfattar samma period där vi redan fått stöd för vissa månader.
Ja ganska smart ändå att inte uppmuntra till konsumtion nu. Men man kanske borde vänta med ersättning per konsumerad kWh tills man vet vad elpriserna blir?

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
K Kallens skrev:
Ja ganska smart ändå att inte uppmuntra till konsumtion nu. Men man kanske borde vänta med ersättning per konsumerad kWh tills man vet vad elpriserna blir?
Stödet är för gångna perioden oktober förra året till och med september i år så alla siffror är redan klara. Blir det fortsatt dyrt och stora prisskillnader mellan norr och söder kommer antagligen samma grej igen nästa år.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Förra månaden betalade jag 4.80:- snitt per KWH elområde 4
jag hade otur när jag tänkte ,så jag tog bort det igen

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
F Fideliox skrev:
Givetvis är jag medveten om läget. Tycker bara det känns orättvist. Nu har jag både högt lån med höga räntor och höga elpriser liksom. Ska inte de som behöver stödet mest att få det?
Inte om man gör förändringar medveten om rådande situation, och har du precis bytt bostad har det varit tydligt rätt länge både med räntor, inflation och energipriser. Med tanke på din oro borde du kanske väntat med att byta bostad, eller valt något med lägre kostnader. Personligt ansvar är inte orättvist, tvärtom.

Jag bor i ett hus utan taxeringsvärde eftersom jag inte har råd med mer. Tycker du jag ska köpa ett annat hus som jag inte kan finansiera eller driva och sedan tycka det är orättvist när inte staten inte går in och räddar situationen? Trots att jag på förhand är medveten om situationen?

Som sagt, de som drabbats hårdast är de som inte kunde veta eller förutse kostnadschocken, men det gäller inte de som köpt senaste knappa året.

• Gilla
Bangan och 26 till
  • Laddar…
R
F Fideliox skrev:
Om du precis flyttat så kan inget av detta kommit som en överraskning. Vet inte om jag tycker att man med det beaktat borde få någon ersättning alls.

• Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
Återigen ett värdelöst system som hastats igenom. Då ska alltså vi som har bundet lågt elpris som haft byggel igång under stora delar av det gångna året där vi förbrukat nästa mer än dubbelt så mycket el som vi normalt gör få en fantastisk kompensation för att vi dragit på rejält under tid med lågt pris?

Gå på grundproblemet istället. Säkerställ lägre elpriser i hela landet. Ta bort elområdena. Jämna ut kostnadskurvan. Ja, jag vet. Det är inte så lätt. Men som det blir nu slår det helt galet i alla fall. Jag kommer tacka och ta emot pengar från en högerregerings vänsterpolitik som delar ut bidrag till massor med människor som inte behöver det. Ja ja, då har jag råd med räntan i alla fall.

• Gilla
Jättefranskan och 11 till
  • Laddar…
Onekligen är det så att detta typ av stöd inte kommer stimulera en massa ökad konsumtion, helt enkelt eftersom man inte vet vad stödet kommer bli.

Säg att vi går nu in i en urkall vinter, gaslagren sinar, priset sticker upp mot 10kr/kWh. På de värsta dagarna är maxpriset 50kr/kWh när en urkoppling sker.

Vad händer då med företag och hushåll som behöver vänta ett år till på nästa retroaktiva utbetalning?

• Gilla
Bromma1927 och 2 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Återigen ett värdelöst system som hastats igenom. Då ska alltså vi som har bundet lågt elpris som haft byggel igång under stora delar av det gångna året där vi förbrukat nästa mer än dubbelt så mycket el som vi normalt gör få en fantastisk kompensation för att vi dragit på rejält under tid med lågt pris?.
Grattis? Jag tror inte det är så många som kommer bli "drabbade" av samma oförrätt :D

• Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
@Bart Varsågod att politisera bäst du vill, men detta högkostnadsskydd är enbart en liten del i ett stort arbete att återställa allt det som rivits ner under 8 år gällande svensk kraftproduktion. Om du följer politiken så kommer det många, många andra åtgärder för att gör oss självförsörjande igen och att få ett mer förutsägbart kostnadsläge på elen, året om.

Har du haft ett lågt pris så kommer du inte få någon ersättning alls, precis som de flesta i SE1 och SE 2 (där jag bor). Har inte heller du läst förslaget?

• Gilla
Riverground och 7 till
  • Laddar…
Så otroligt konstigt förslag. Enda skälet till att man gjort såhär måste ju vara för att det ska vara lätt att räkna ut.

Att man helt struntar i vad elen faktiskt har kostat är ju bara jättekonstigt. Det blir både orättvist och finansieringsmässigt obegripligt. Svenska kraftnät tjänar ju väldigt mycket när vi exporterar dyr el, därför borde stödet också utgår från kostnaden per kWh för konsumenten - då blir det mer självreglerande. När elen är som dyrast för konsumenten behövs stödet som mest, och då får samtidigt SvK in mest pengar från exporten...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.