JockeUtanKniven JockeUtanKniven skrev:
Icke, förklara gärna
Jo, det är ju så att elmarknaden är uppdelad mellan producenter av el, och leverantörer av överföring.
Vissa (som Vattenfall som jag är kund hos) gör båda tjänsterna.

Det kommer en räkning från elproducenten, och en räkning från företaget som tillhandahåller överföringen. Om man slår ihop de båda räkningarna och delar de olika delarna får man en procentsats som visar hur stor del av helheten delen är.

I maj 2024 var min totala elkostnad 1618 kr, varav överföringen var 1198 kr. Alltså, 26 procent el, 74 procent överföringskostnad.

Noterar du att det inte nämns något om skatt här?
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Dial_595 Dial_595 skrev:
Det är ren ocker. Affärsmodellen helt sanslös och man får inget i retur för det man betalar. Lyssna gärna på podden Kapitalets avsnitt om elnätet. Själv är jag av åsikten att det borde förstatligas.
Även de kommunala elnäten har använts som kassakor för kommunerna, istället för att lägga undan reserver för framtida underhåll eller sköta underhållet löpande. Det är lite av ett hån när de upptäcker att nätet är eftersatt och då ska plötsligt konsumenterna stå för den kostnaden.
 
  • Gilla
Klacken och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jo, det är ju så att elmarknaden är uppdelad mellan producenter av el, och leverantörer av överföring.
Vissa (som Vattenfall som jag är kund hos) gör båda tjänsterna.

Det kommer en räkning från elproducenten, och en räkning från företaget som tillhandahåller överföringen. Om man slår ihop de båda räkningarna och delar de olika delarna får man en procentsats som visar hur stor del av helheten delen är.

I maj 2024 var min totala elkostnad 1618 kr, varav överföringen var 1198 kr. Alltså, 26 procent el, 74 procent överföringskostnad.

Noterar du att det inte nämns något om skatt här?
Du missar alltså min poäng och inte tvärtom. 74% är inte överföringskostnad - en andel av det är skatt (som debiteras via elnätsbolagen) vilket är det jag påpekar...
 
  • Gilla
  • Haha
Klacken och 2 till
  • Laddar…
JockeUtanKniven JockeUtanKniven skrev:
Du missar alltså min poäng och inte tvärtom. 74% är inte överföringskostnad - en andel av det är skatt (som debiteras via elnätsbolagen) vilket är det jag påpekar...
Fast då kunde du skrivit "det blir mer rättvisande om du presenterar andelarna efter att du dragit bort skatten", inte något långsökt om att jag inte skulle betala nån skatt...

Edit; jag missar ingen poäng, du har ingen sådan. Jag för min egen statistik hur jag vill.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Fast då kunde du skrivit "det blir mer rättvisande om du presenterar andelarna efter att du dragit bort skatten", inte något långsökt om att jag inte skulle betala nån skatt...

Edit; jag missar ingen poäng, du har ingen sådan. Jag för min egen statistik hur jag vill.
Vad jag syftade på var ganska tydligt tyckte åtminstone jag men jag kan vara tydligare: sluta fara med osanning din rackarns torsk! Du betalar inte 74% för elöverföringen.
 
  • Wow
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
JockeUtanKniven JockeUtanKniven skrev:
Vad jag syftade på var ganska tydligt tyckte åtminstone jag men jag kan vara tydligare: sluta fara med osanning din rackarns torsk! Du betalar inte 74% för elöverföringen.
Vi kan enas i att elnätsbolaget tar för mycket av mina pengar helt enkelt.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vi kan enas i att elnätsbolaget tar för mycket av mina pengar helt enkelt.
Det är staten som snor dina pengar!

På min nätfaktura är elskatt och moms högre än nätbolagets intäkt.

Exempel mars 2024, Elnätsfakturan på 1728 kr inkl skatt & moms

Elnätsabonnemang 552,50 kr, varav moms 110,5 kr
Elöverföring, 1 426 kWh à 28,90 öre 412,24 kr varav moms 82,448 kr
Energiskatt, 1 426 kWh à 53,50 öre 763,14 kr varav moms 152,628 kr
Summa moms = 345,48

Skatter = 763,14 (Energiskatt inkl moms) + 110,5 (moms elnät) + 82,448 (moms överföring) =956,088
Eon får 772 kr, staten 956 = 1,23 ggr mer än nätbolaget.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 5 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det är staten som snor dina pengar!

På min nätfaktura är elskatt och moms högre än nätbolagets intäkt.

Exempel mars 2024, Elnätsfakturan på 1728 kr inkl skatt & moms

Elnätsabonnemang 552,50 kr, varav moms 110,5 kr
Elöverföring, 1 426 kWh à 28,90 öre 412,24 kr varav moms 82,448 kr
Energiskatt, 1 426 kWh à 53,50 öre 763,14 kr varav moms 152,628 kr
Summa moms = 345,48

Skatter = 763,14 (Energiskatt inkl moms) + 110,5 (moms elnät) + 82,448 (moms överföring) =956,088
Eon får 772 kr, staten 956 = 1,23 ggr mer än nätbolaget.
Eeeexakt min poäng, tack för tydligt exempel.
 
Ja, det har ju av nån anledning ändrats. Förut var det elleverantören som tog ut elskatten, men numera är det elnätsleverantören.
 
E
Man blir lite smått förbannad på hur nätägarna utnyttjar sin situation, och kan bete sig hursomhelst. Vad har man för val som kund - dieselaggregat? Typ, vi äger nätet och då får vi ta vilka avgifter vi vill. Passar det inte så får du vara utan el.

Det är klart att man som företag vill ha vinst i sitt bolag, men samtidigt får det ju vara någon måtta. Själv fick jag 1500 kr i nät, och 300 kr i elhandel nu i maj. Hur vridet är inte det?
 
D Dilato skrev:
Det är staten som snor dina pengar!

På min nätfaktura är elskatt och moms högre än nätbolagets intäkt.

Exempel mars 2024, Elnätsfakturan på 1728 kr inkl skatt & moms

Elnätsabonnemang 552,50 kr, varav moms 110,5 kr
Elöverföring, 1 426 kWh à 28,90 öre 412,24 kr varav moms 82,448 kr
Energiskatt, 1 426 kWh à 53,50 öre 763,14 kr varav moms 152,628 kr
Summa moms = 345,48

Skatter = 763,14 (Energiskatt inkl moms) + 110,5 (moms elnät) + 82,448 (moms överföring) =956,088
Eon får 772 kr, staten 956 = 1,23 ggr mer än nätbolaget.
Intressant blir det väl om man relaterar till elkostnaden (för här mars mars månads kostnader, fast och rörliga sammanslagna).


1426 kWh x 0,62 kr/kWh = 884 kr + elabb
924 kr (ca)
Till elnäts kostnaden 552+412=
964 kr
Och elskatt
763 kr

Och så moms på allting (moms på skatten är svårsmält)
 
  • Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Man blir lite smått förbannad på hur nätägarna utnyttjar sin situation, och kan bete sig hursomhelst. Vad har man för val som kund - dieselaggregat? Typ, vi äger nätet och då får vi ta vilka avgifter vi vill. Passar det inte så får du vara utan el.

Det är klart att man som företag vill ha vinst i sitt bolag, men samtidigt får det ju vara någon måtta. Själv fick jag 1500 kr i nät, och 300 kr i elhandel nu i maj. Hur vridet är inte det?
Det kan de inte - det bestämmer Energimarknadsinspektionen.
 
Ja, det har ju av nån anledning ändrats. Förut var det elleverantören som tog ut elskatten, men numera är det elnätsleverantören.
Jag tror det främsta skälet var administrativt, antalet elhandelsföretag är stort och många är oseriösa (rlsk för skattefusk)
Sen var väl tajmingen bra så elhandelsräkningarna blev lägre...🫣

Så här skriver Konsumenternas / Energimarknadsbyrån
https://www.energimarknadsbyran.se/...ftet-betalas-energiskatten-till-natforetaget/

Varför görs förändringen?

Det finns flera anledningar till att skattskyldigheten flyttas, som till exempel att det blir ett mer begränsat antal skattskyldiga. Förändringen förväntas också kunna bidra till att förenkla elektrifiering av fordonsflottan och kan möjliggöra förenklingar för mikroproducenter av el.
Läs mer om anledningarna till flytten i regeringens proposition (extern länk).
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Själv fick jag 1500 kr i nät, och 300 kr i elhandel nu i maj
Det där får du utveckla lite bättre

En elnätsfaktura på 1500 kronor inkl moms skulle betyda att du förbrukat 1150 kWh om du har E.ON > 8000 kWh i SE4.
1150 * 0,535 kr elskatt = 615,25
1150 * 0,289 kr överföring = 332,35
Summa 947,60 plus fast abbonemangskostnad på 552,5 kr = 1500,1

Alternativt har du abbonemanget <8000 och då har du förbrukat 960 kWh
960 * 0,535 kr elskatt = 513,6
960* 0,8215 kr överföring = 788,64
Summa 1302,24 plus fast abbonemangskostnad på 197,5 kr = 1499,74

Samtidigt har du då enligt utsago antingen betalat 26 öre / kWh eller 31,25 inkl moms för elen, vilket är under hälften av månadspriset 63,23 inkl moms.

Eller så har du något annat ändå dyrare nät?
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Och så moms på allting (moms på skatten är svårsmält)
Det är enklare att bara se det som en skatt på 53,50 öre/kWh, det har ju noll betydelse för resultatet, allt går till staten ändå.😢
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.