Nej jag menade prejudicerande, rättstavningen rörde till det. Jag är medveten om att det i formell mening inte är det. Men jag förutsätter att en dom ändå tydligt påverkar bedömningen i lägre instanser. Det var det jag menade.
Om länsstyrelsen säger att kommunen gjort fel gör de inte på samma vis nästa gång.
 
E EL Anders skrev:
Högsta förvaltningsdomstolen beslut är prejudicerande. Dvs vägledande.
Då krävs det ett närmast unikt fall för att få det prövat.

Jag tror han menar lagakraftvunnen dom.
Men varje ärende har rätt att prövas som ett nytt fall och rätt till eget beslut eller dom.
Så om en får rätt är det inte säkert att nästa får samma beslut.
För det handlar vilka underlag som finns till beslutet. Det är alltid underlaget som avgör hur det
D Daniel 109 skrev:
Nej jag menade prejudicerande, rättstavningen rörde till det. Jag är medveten om att det i formell mening inte är det. Men jag förutsätter att en dom ändå tydligt påverkar bedömningen i lägre instanser. Det var det jag menade.
Om länsstyrelsen säger att kommunen gjort fel gör de inte på samma vis nästa gång.

Jag misstänkte att rättstavningen bråkade med dig, blev bara nyfiken på om det var något nytt uttryck jag borde känna till.
 
K Kyleman skrev:
Då har det inte gått rätt till så se "Stigarns" svar ovan.
det har gått rätt till numera gör man inte grannhörande.
 
Jo, det gör man ifall det inte följer detaljplanen (vilket jag fick för mig att det inte gjorde)
 
Hur gick det m grannens bygge?
 
Drog iväg en överklagan till länsstyrelsen men har inte hört ett ljud än.
 
F Fopes skrev:
Drog iväg en överklagan till länsstyrelsen men har inte hört ett ljud än.
Skickade du direkt till Länsstyrelsen?
Det är kommunen du ska skicka överklagan, sen gör de bedömningen om överklagan kommit in i rätt tid och skickar vidare överklagan till Länsstyrelsen med alla tillhörande handlingar (ritningar mm).
 
  • Gilla
Källa2022
  • Laddar…
Ja till kommunen som skickade vidare den till länsstyrelsen. Ska bli intressant att se vad de kommer fram till.
 
  • Gilla
petersthlm
  • Laddar…
F Fopes skrev:
Ja till kommunen som skickade vidare den till länsstyrelsen. Ska bli intressant att se vad de kommer fram till.
Berätta gärna vad Länsstyrelsen säger (om du vill dela med dig givetvis).
 
En överklagan till Länstryelsen kan ta allt från 3-12 månader innan besked lämnas, Efter detta så finns möjlighet att överklaga till Mark och Miljödomstolem (Tingsrätten) Nästa instans är Mark och Miljööverdomstolen (Hovrätten) och där krävs att man först får ett prövningstillstånd.

Processen för att överklaga bygglov är rena rama skämtet i mina ögon, vi har själv ett ärende som har överklagats 2011, det ligger nu hos Mark och miljööverdomstolen.

Saken är den att det beslut som Bygglovsenheten gett är det som gäller, tills annat beslut från högre instans kommer.
Om Bygglovet är kunggjort så är det inte överklagningsbart längre.
 
B
J Jriksson skrev:
En överklagan till Länstryelsen kan ta allt från 3-12 månader innan besked lämnas, Efter detta så finns möjlighet att överklaga till Mark och Miljödomstolem (Tingsrätten) Nästa instans är Mark och Miljööverdomstolen (Hovrätten) och där krävs att man först får ett prövningstillstånd.

Processen för att överklaga bygglov är rena rama skämtet i mina ögon, vi har själv ett ärende som har överklagats 2011, det ligger nu hos Mark och miljööverdomstolen.

Saken är den att det beslut som Bygglovsenheten gett är det som gäller, tills annat beslut från högre instans kommer.
Om Bygglovet är kunggjort så är det inte överklagningsbart längre.
Hur kan det ta 10 år? Läser man om handläggningstid så ligger ju medelvärde runt 4 månader för respektive instans. (möjligen något längre för möd)
 
J Jriksson skrev:
Om Bygglovet är kunggjort så är det inte överklagningsbart längre.
Det är väl ändå EFTER att kommunen kungjort bygglovsbeslutet som man faktiskt kan överklaga det.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
B Baskavoda skrev:
Hur kan det ta 10 år? Läser man om handläggningstid så ligger ju medelvärde runt 4 månader för respektive instans. (möjligen något längre för möd)
mitt bygglov tog 8 år innan det var klart kommunens handläggning tog närmare ett år med olika samråd. sedan överklagades det och hamnade det hos Länsstyrelsen bifall även där men överklagades vidare till domstol där tog det tid, totalt 8 år, för min egen del var detta inget problem då den som sökte bygglovet gav upp under resan så jag fick köpa tomten, grannarna började dock om att överklaga när jag ritade ett annat hus och kompletterade med ett garage, för min del så hade man ändrat rutiner kring delgivning varför grannen missade överklagningstiden men de överklagade även det beslutet och försenade bygget ytterligare ca 6 månader. så beroende på hur det handläggs kan det ta lång tid.
 
F Fopes skrev:
När jag läser på så verkar det som att grannyttrande bara behöver inhämtas om bygget avviker från detaljplanen? I det här fallet har ju kommunen bedömt att bygget följer detaljplanen.

Frågan är inte vilka skäl jag har. Ja det kan försämra för mig - mindre kvällssol, mer insyn etc men det är inte det frågan handlar om. Det jag undrar är om ni tycker att kommunen bedömt rätt och om jag har någon chans att få rätt om jag överklagar. Det kanske är praxis att man får bygga dubbelt så högt som max tillåten byggnadshöjd? Man kanske får ha en till våning även om det står att vind inte får vara inredd. Jag vet inte. Men det är därför jag frågar er.
Överklaga kommuner gör inte alltid rätt. Kostar ju inget att göra det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.