G GladanS skrev:
Om fönstret ger ett våningsskapande intryck är det inte ok på ej inreddbar vind.
Om det är öppet till nock och takfönster?

Det skulle min bygglovshandläggare inte anse som våningsskapande. Andra kan kanske tänka annorlunda. Men en balkongdörr/större fönster som från utsidan får en att tänka "har de två våningar där" är väl typiskt våningsskapande.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
M Mjukis skrev:
Ta en kaffe eller en öl och gör något roligt i stället.
Att folk orkar bry sig...
Vad lycklig du kan vara som kan sitta där och mästra vid din kaffekopp. Hoppas du någon gång får en granne som ställer upp 523 kvm i 3 plan 8,5 m från ditt enplanshus. 11 m högt och 19 m brett. Du vet i alla fall vad du har för utsikt från det du vaknar tills dess du går och lägger dig.

OCH där tjänstemännen inte klarar av att tolka detaljplanen....

Du kanske ska följa en annan tråd istället!

• Gilla
  • Älska
Goboobog och 6 till
  • Laddar…
Pernilla C Pernilla C skrev:
Vad lycklig du kan vara som kan sitta där och mästra vid din kaffekopp. Hoppas du någon gång får en granne som ställer upp 523 kvm i 3 plan 8,5 m från ditt enplanshus. 11 m högt och 19 m brett. Du vet i alla fall vad du har för utsikt från det du vaknar tills dess du går och lägger dig.

OCH där tjänstemännen inte klarar av att tolka detaljplanen....

Du kanske ska följa en annan tråd istället!
Jag visste inte att det var så stort.
Fast, blir inte huset 19 meter långt och 9 meter brett? Eller saker kanske inte måste vara kortare på bredden än vad de är långa för att kallas breda?

Btw, jag satt inte med min kaffekopp när jag skrev det förra inlägget, nu däremot sitter jag med en slät kopp kaffe med lite corona på sidan.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
M Mjukis skrev:
Jag visste inte att det var så stort.
Fast, blir inte huset 19 meter långt och 9 meter brett? Eller saker kanske inte måste vara kortare på bredden än vad de är långa för att kallas breda?

Btw, jag satt inte med min kaffekopp när jag skrev det förra inlägget, nu däremot sitter jag med en slät kopp kaffe med lite corona på sidan.
Och jag pratar om ett annat hus i min närhet. Krya på dig och hoppas koppen smakar bra! :)

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Om vinden inte ska vara inredningsbar borde allt över små fönster på gavlarna och ev vindslucka vara för mycket. Jag skulle kontakta bygglovs avdelningen för att ta reda på vad som gäller.

blaxx blaxx skrev:
Vi fick bygglov för 1,5 plansvilla då plan 2 inte räknades som våning om vägglivet inte var över 1m
pdov pdov skrev:
En vind ska anses vara en våning endast om
1. ett bostadsrum eller en arbetslokal kan inredas i utrymmet, och
Det där med "inredd vind" är väl en tolkningsfråga?
Vad är inredd?
Vi har en s.k. klimatvind, men "inredd" är den definitivt inte.
Men vi har ett gästrum där, med sängplatser för 2 - 5 personer.
Inga tapeter, inga tavlor, ingen lyx, inte inredd. Men det går ju att bo komfortabelt där :)

Redigerat:
Tack för all input. Har inte hunnit fixa en bild men vad jag förstår så har de byggt precis så att vinden inte räknas som en våning - ca 50 cm högre byggnadshöjd än vindsbjälklagets ovansida. Det är dock även brutet tak. Är det något som kan påverka?

Jag pratade även kort med handläggaren på kommunen. Jag spelade lite okunnig och lät honom prata. Han gav ett rätt opålitligt intryck kan jag tycka och gick direkt i försvarsställning och förklarade att allt var i sin ordning. Intressant var att han benämnde huset ”1 plans med inredd vind” och menade att man självklart får inreda vinden. När jag frågade om man verkligen får det enligt detaljplan så sa han att om det skulle stå något om förbud så är det en ogiltig formulering..

Varför finns det då en detaljplan om den inte gäller? Tycker det låter konstigt.

Frågade även om markhöjningen och den var också ok menade han då de höjt upp till befintlig nivå i början av slänten. Jag undrar dock om det inte finns någon gräns för hur mycket man egentligen får höja (de har höjt rejält vilket inte framgår av ritningarna)? Och ska byggnadshöjden verkligen räknas från den höjda nivån?

Redigerat:
F Fopes skrev:
Har inte hunnit fixa en bild men vad jag förstår så har de byggt precis så att vinden inte räknas som en våning - ca 50 cm högre byggnadshöjd än vindsbjälklagets ovansida. Det är dock även brutet tak. Är det något som kan påverka?
Är det byggnadshöjden som är utmarkerad på ritningarna eller det du uppfattar som byggnadshöjd du pratar om? Ett brutet tak gör nämligen att byggnadshöjden blir betydligt mycket högre än fasadhöjden. För att få ut byggnadshöjden på ett brutet tak ska man dra en 45-gradig linje där "knäcken" på taket är och ut/ner mot fasaden. Sedan ritningar man en linje som förlänger fasaden uppåt och där de två linjerna möts är byggnadshöjden. Ofta (balltid?) har man mer än 45 graders takvinkel på den branta delen av taket vilket gör att byggnadshöjden blir högre än fasadhöjden

F Fopes skrev:
Han gav ett rätt opålitligt intryck kan jag tycka och gick direkt i försvarsställning och förklarade att allt var i sin ordning. Intressant var att han benämnde huset ”1 plans med inredd vind” och menade att man självklart får inreda vinden. När jag frågade om man verkligen får det enligt detaljplan så sa han att om det skulle stå något om
Att gå i försvarsställning och dessutom säga att detaljplanen är ogiltig om det finns en skrivelse att man inte får inreda vinden får mig att känna att det verkar ligga en hund begraven här. Att personen inte vet vad som står i DP och inte ens skummar igenom den under samtalet får mig att undra om de ens har brytt sig om att kolla alla delar av DP eller om de kanske till och med har valt att ignorera delar av den av någon anledning.

Vad som får och inte får begränsas i en DP har jag dålig koll på, men är det en gammal plan så vet jag att vissa saker inte påverkar längre.
Vi har en DP från -71 där det står att vattenklosett inte får finnas och begränsningar i både BYA och byggnadshöjd finns med. De är stenhårda på att man följer BYA och byggnadshöjd om man vill bygga nytt eller bygga ut, men att installera vattentoalett och lägga ner ett avlopp för det är helt okej. I princip alla hus i området har haft toalett sedan åtminstone slutet av 70-talet, kanske ändå sedan husen byggdes i samband med att DP upprättades.

• Gilla
Goboobog
  • Laddar…
Men, visst är det väl så att man numera får inreda en vind, i strid med detaljplanen? Har för mig att det går in under attefallsåtgärder.

Det ör tänkbart att handläggaren har rätt.

I så fal är vä l frågan om hu ”inredningsbar” man får göra vinden inom bygglovet.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Finns det då något dokument som överrider detaljplanen med avseende på toaletter?

F Fopes skrev:
Tack för all input. Har inte hunnit fixa en bild men vad jag förstår så har de byggt precis så att vinden inte räknas som en våning - ca 50 cm högre byggnadshöjd än vindsbjälklagets ovansida. Det är dock även brutet tak. Är det något som kan påverka?
Vad gäller byggnadshöjd och brutet tak ska den beräknas enligt bifogad bild. Har svårt att se att man med ett brutet tak kan komma ner i så lite som 3,5 meter. Då blir "entréplanet" mycket lågt.
Ritning som visar beräkning av byggnadshöjd med brutet tak, angivet till 3,5 meter och 45-graders vinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men, visst är det väl så att man numera får inreda en vind, i strid med detaljplanen? Har för mig att det går in under attefallsåtgärder.

Det ör tänkbart att handläggaren har rätt.

I så fal är vä l frågan om hu ”inredningsbar” man får göra vinden inom bygglovet.
Sant, kan vara så det ligger till.

Det ska väl dock vara en komplementbostad och då ska den uppfylla tekniska egenskapskrav samt innehålla alla nödvändiga funktioner för att fungera som en egen bostad, men det skulle vara en möjlig förklaring.

F Fopes skrev:
Intressant var att han benämnde huset ”1 plans med inredd vind” och menade att man självklart får inreda vinden. När jag frågade om man verkligen får det enligt detaljplan så sa han att om det skulle stå något om förbud så är det en ogiltig formulering..
Jag skulle vilja veta vad handläggaren menar här.

I nya detaljplaner rekommenderas inte att högsta våningsantal anges och då är även bestämmelser om vindsinredning överflödig utan vill kommunen av någon anledning begränsa exploatering görs det oftast med areor och höjder och inte våningar.

Finns det dock en bestämmelse i äldre planer är det den som gäller... Ställ frågan i ett mail om det verkligen är ok att inreda en vind där det uttryckligen står i detaljplanen att vind inte får inredas, skulle vara intressant att se ett svar samt att det kan vara bra för dig att ha i skrift framöver.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.