R Robert-san01 skrev:
Fråga kommunen. Den är offentlig handling.
Något för TS att ta tag i. Jag vet varken vilken kommun eller fastighet det rör sig om
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
backstad backstad skrev:
Det vet ingen av oss då vi inte har läst detaljplanen. Men troligen inte.

Det intressanta vore ju att ta del av bygglovsritningen och se hur ”vinden” är planerad. Finns det rum inritade eller är det bara en ”råvind”?
Det står ingenting om fönster i detaljplanen vad jag kan se.
Det ser ut som två rum på övervåningen men det står inget om det. Det är ju dock givet att det kommer vara en inredd vind där de kommer ha sovrum eller vardagsrum med tanke på +2meter takhöjd och ca 60m2 boyta, och varför skulle man bygga stora altandörrar till en råvind eller förråd?
 
  • Gilla
U i CAR
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Då brukar det väl va info till berörda grannar
Följer man detaljplanen kan inte grannar överklaga och man får inte möjlighet att yttra sig innan bygglovet godkänns. Då får man bara info att bygglov har blivit godkänt och man får begära ut handlingarna kommunen om man vill veta mer.
 
det är ju dock inte säkert att länsstyrelsen håller med kommunen om att det följer detaljplanen. Jag hade nog överklagat om jag var du och det inte kändes bra.
 
  • Gilla
Goboobog och 8 till
  • Laddar…
pdov
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
pdov pdov skrev:
Begär ut handlingarna och ta reda på om det är mer än en våning. Är det mer än en våning och detaljplanen bara tillåter en våning så så kan du överklaga. Det finns rättsfall som säger att kommunen inte kan godkänna fler våningsplan så överklagar du ett sådant beslut så får du rätt.
Läs mer här:
[länk]
Jag har fått ut handlingarna. Men hur vet jag om det borde räknas som mer än en våning det som de ska bygga?
 
Utan mått på huset samt takvinkel så går det inte att säga vilken byggnadshöjd ett hus har och vilken som är den högsta möjliga nockhöjden. Det räknas nämligen där en tänkt 45-gradig linje korsar fasadlinjen och ska utgå från medelmarknivå. Observera att takkupor ökar byggnadshöjden.
Den takvinkel som ger högst nockhöjd för samma byggnadshöjd är 45 grader och då är byggnadshöjden den höjd där tak och fasad möts
https://www.umea.se/umeakommun/bygg...o/byggnadshojd.4.4edc9634150df5265da7e42.html
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
pdov
F Fopes skrev:
Jag har fått ut handlingarna. Men hur vet jag om det borde räknas som mer än en våning det som de ska bygga?
Har du möjlighet att skanna in eller fota av sektion och planlösning så kan vi kommentera ditt ärende. (Dölj rithuvud)
Definitionen av ett andra våningsplan finns på flera ställen på forumet och på nätet men kortfattat kan man säga att det är om avståndet mellan byggnadshöjden och färdigt golv på vinden är större än 0,7 meter.
Säger detaljplanen att det inte får finnas inred vind och de har ritat ett 1,5-planshus så har du avvikelsen redan där att överklaga.
 
  • Gilla
U i CAR
  • Laddar…
pdov pdov skrev:
Säger detaljplanen att det inte får finnas inred vind och de har ritat ett 1,5-planshus så har du avvikelsen redan där att överklaga.
Min tanke också - står det uttryckligen att vind inte får inredas är det ju ett tveklöst fall av avvikelse från DP.
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
T TMatt skrev:
Följer man detaljplanen kan inte grannar överklaga och man får inte möjlighet att yttra sig innan bygglovet godkänns. Då får man bara info att bygglov har blivit godkänt och man får begära ut handlingarna kommunen om man vill veta mer.
Detta är fel. Överklaga kan den som berörs. Det är ju lite suddigt men i stort sett kan alla överklaga men man får göra gällande att "man berörs".
Rågrannarna måste höras innan bygglovet samt informeras efter bygglovet med tid att överklaga. Den tiden är tre veckor efter att beslutet har kommit till kännedom.
Om ni anser att bygglovet är mot DP bör ni överklaga direkt, även annars om ni har skäl.
Se till att allt sker skriftligen och ta kopior på allt ni skicka in.
Va beredd på att byggaren kanske har speciella kontakter till kommunen som gör att han kan köra som han vill. Det händer ibland, bl a i Karlskrona kommun. Kallas för jäv eller muta eller bestickning.
 
  • Gilla
U i CAR
  • Laddar…
Låter som det finns tillräckligt med tveksamheter i om kommunens tolkning verkligen är korrekt för att det ska vara fullt motiverat att överklaga för att få det bedömt om den stämmer eller inte.
Ser till att göra det i tid och ha marginal så det inte händer något oförutsett sista dagen. Det går att komplettera med mer/utförligare argument i efterhand.
T TMatt skrev:
Följer man detaljplanen kan inte grannar överklaga och man får inte möjlighet att yttra sig innan bygglovet godkänns. Då får man bara info att bygglov har blivit godkänt och man får begära ut handlingarna kommunen om man vill veta mer.
Man överklagar för att överinstansen ska avgöra om det är så att detaljplanen har följts eller inte. Ifall någon anser att kommunens bedömning är tveksam eller om det råder olik uppfattningar hur det ska tolkas, TS behöver inte ha några "bevis" för att man inte följt planen, det är förekomsten av frågetecknen kring om saker blivit korrekt som motiverar att man överklagar.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Är inte takvinkel reglerat i planen går det inte göra så mycket åt höjden då det inte nödvändigtvis är två våningar bara för att det är högt i tak. Men att tillåta att vinden inreds när det uttryckligen står att vind inte får inredas låter direkt felaktigt, och om du bedömer att det kommer bli ett problem för er med insynen skulle jag överklaga.

Ska inte behöva någon mer motivering än att vinden inte får inredas enligt detaljplan.
 
K Kyleman skrev:
Du har väl fått grannehörande och möjlighet att yttra dig där?
Det är bara om detaljplanen frångås som det blir grannehörande.
 
F Fopes skrev:
Hej,
Grannen ska bygga ett nytt hus och har fått godkänt bygglov av kommunen.
Jag tittade på ritningarna och reagerade på att huset kommer bli mycket högre än jag trott och att det kommer att bli mycket insyn på vår tomt.
Enligt detaljplan så står det:
-Byggnad får byggas med högst en våning. Vind får ej inredas.
- Huvudbyggad får ej uppföras till större höjd än 3,5 meter.

Enligt deras ritning så har de ritat in två våningar, 3,5 meter högt till takfoten och sen ca 3 meter övervåning ovan på det. Övervåningen ska ha altandörrar åt ena hållet och 4 fullstora fönster åt andra hållet. Hur rimmar det med "Vind får ej inredas" tror ni?

Dessutom har de höjt marken ca 1,5-2 meter då det var en sluttning där innan. Detta verkar man inte ha sökt något bygg/marklov för. Alla andra hus är ett plan utan övervåning så deras hus kommer avvika rejält från omgivningen.

För mig så låter det ju inte som att bygget uppfyller detaljplanen men kommunen har ju godkänt konstigt nog. Har man något att hämta om man överklagar eller vad tror ni? Vad tror ni man ska ta fasta på i överklagan isf?
Tacksam för hjälp.
/Fopes

Dels ska ju kommunen motivera sitt beslut till bygglov och gör de avsteg från detaljplan så bör det vara tydligt beskrivet hur de resonerar. Om det fortfarande inte är tydligt skulle jag börja med att vända mig till bygglovshandläggaren och fråga upplysningsvis hur de anser att de tillämpar detaljplanen och baserat på svaret får du bygga upp argumentationen i din överklagan...
 
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
F Fopes skrev:
Hej,
Grannen ska bygga ett nytt hus och har fått godkänt bygglov av kommunen.
Jag tittade på ritningarna och reagerade på att huset kommer bli mycket högre än jag trott och att det kommer att bli mycket insyn på vår tomt.
Enligt detaljplan så står det:
-Byggnad får byggas med högst en våning. Vind får ej inredas.
- Huvudbyggad får ej uppföras till större höjd än 3,5 meter.

Enligt deras ritning så har de ritat in två våningar, 3,5 meter högt till takfoten och sen ca 3 meter övervåning ovan på det. Övervåningen ska ha altandörrar åt ena hållet och 4 fullstora fönster åt andra hållet. Hur rimmar det med "Vind får ej inredas" tror ni?

Dessutom har de höjt marken ca 1,5-2 meter då det var en sluttning där innan. Detta verkar man inte ha sökt något bygg/marklov för. Alla andra hus är ett plan utan övervåning så deras hus kommer avvika rejält från omgivningen.

För mig så låter det ju inte som att bygget uppfyller detaljplanen men kommunen har ju godkänt konstigt nog. Har man något att hämta om man överklagar eller vad tror ni? Vad tror ni man ska ta fasta på i överklagan isf?
Tacksam för hjälp.
/Fopes
Överklaga!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.