Hej jag och min syster behöver hjälp med att lösa detta absurda men ack så ångestbringande problem.

Bakgrund: Hösten 2019 startar min syster och mor ett mindre företag. Det flyter på men vår mor går bort våren 2020. Jag ärver då halva mammas del av företaget och jag blir något av en passiv investerare kan man säga.

Mitt i sorgearbetet ringer en säljare till min syster. Han får det att låta som att han är från företagets nuvarande elleverantör och pratar om elavtal osv. Det mynnar ut i att han smsar en länk för att min syster då ska kunna se som jag förstått det ett förslag på nytt avtal. Sms-länken är såklart inte en länk till avtalet utan en länk som automatiskt accepterar något typ av avtal från något som heter Förvaltningsel. Min syster blir direkt orolig och börjar googla runt på detta förvaltningsel som då verkar vara ett big no no scam whatever u wanna call it-företag.
Min syster ringer då direkt upp säljaren och förklarar att detta inte är okej hon har inte alls tackat ja till något avtal och ska inte alls ha med detta företag att göra.

Min syster styr nu upp så att hon har ett elavtal till seriöst företag (osäker om förvaltningsel lyckades ändra avtal på något vis eller inte, min syster kanske skriver en rad och förtydligar). Några månader senare blir min syster uppringd där förvaltningsel säger att deras fakturor dom skickat studsar tillbaka till dom. (förmodligen då dom skickat dessa till mammas adress som nu ej längre är giltig då vi sålt hennes lägenhet osv.). Min syster säger då att hon inte har något med förvaltningsel att göra och bestrider alla eventuella fakturor. Detta sker under hösten 2020.

Det verkar inte höras något mer från detta företag förrän nu nyligen då något typ av indrivningsföretag har tagit vårat företag till tingsrätten i augusti 2022. Det läskiga är då att detta besked om delgivning då skickats, ännu en gång till mammas tidigare adress och det då har varit ren tur att nya ägaren öppnat detta brev och meddelat oss då vi annars inte hade haft en aning om att detta är på gång. Jag bifogar delar ur stämningsunderlaget nedan och vill då säga att det ska gälla två? fakturor från september och oktober 2021? vi har haft våran el levererad av en seriöst aktör under all tid detta pågått så det verkar såklart helt befängt. Vi noterade också att dom skrivit fel helt fel adress för vårat företag. Adressen dom skrivit är för ett annat dåvarande företag som verkat i samma bransch. Känns då som att de helt enkelt redan googlat fram en adress för något företag och förberett något scamavtal för att sedan lura på oss detta. Tyvärr råkade de förbereda detta till fel adress och tagit ett annat företag med liknande inriktning?
Observera även hur ''avtalet'' är utan bindningstid men har en uppsägningstid om 36 månader, ska man skratta eller gråta...

Alltså hur ska vi gå till väga kring detta nu? Man blir nästan sugen att skriva att vi gärna tar dessa skojare och gör upp i tingsrätten samtidigt är man som lekman orolig att det finns något som skulle kunna göra att man åker dit på något.. Verkar som att företag inte har någon ångerrätt eller andra rättigheter som privatpersoner har tex. Även googlat runt och hört att vissa förlorat? mot detta företag i just tingsrätten. Både jag och min syster mår otroligt dåligt kring detta. Skulle vi betala dessa tusenlappar fastnar vi i något ännu värre då? Dessutom känns det som att man låter skojare som dessa livnära sig på dessa metoder om man skulle gå dem till mötes. Tacksam för alla råd mvh
Bild på ett dokument med text och rödmarkerad "Fel adress", samt sidfot med logg av e-postmeddelanden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fotografi av ett dokument från Collectum Solutions med text om rättsliga yrkanden och sakomständigheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Arg
  • Ledsen
  • Älska
ninhuo och 14 till
  • Laddar…
Första frågan man bör undersöka är om formuleringen "scrolla ned till botten av sidan för att acceptera" är ett giltigt sätt att ingå avtal. Det är tänkbart att det är giltigt. Men kan man knäcka det redan på nivån att inget avtal ingåtts, så borde det förenkla lite. Här kan det också vara bra att samla på sig information från nätet från andra som lurats på samma sätt.

• Gilla
  • Wow
verobar och 13 till
  • Laddar…
Ja verkligen, hur ska man kunna läsa igenom ett avtal för att sedan ta reda på om man är intresserad om det accepteras automatiskt när man läst klart.. Mycket skumt och väldigt läskigt detta

• Gilla
  • Arg
Bor i pepparkakshus och 6 till
  • Laddar…
Ett tips är att ringa några tingsrätter och begära ut domar och stämningsansökningar som detta kärandebolag har lämnat in, där kan det finnas en del nyttig läsning...

• Gilla
Spikin och 36 till
  • Laddar…
Du behöver en jurist.
En vettig sådan kan rådgöra dig i hur ni bör gå vidare.

• Gilla
HEM2121 och 35 till
  • Laddar…
  • Gilla
verobar och 20 till
  • Laddar…
Vilka förbannade svin!

”Scrolla ner för att godkänna..”

”36 månaders uppsägning..”

”24 procents dröjsmålsränta..”

Avskum

• Gilla
  • Haha
JohanLun och 22 till
  • Laddar…
MrJay
Så vi har här ett känt scambolag utan omsättning, adress, F-skatt eller momsregistrering som anser att besöka en sida är lika med att ingå avtal. Med tanke på detta rättsfall så tror jag (är ingen jurist) att de har inget att hämta. Det är bara att yrka att systern inte har rätt att ingå avtal utan den andre delägarens tillstånd (bevisansvaret hamnar på de). Att se dessutom saknar F-skatt innebär att man direkt kan dra av 30% från fakturan..

Jag hade nog drivit det hela vägen, bara för att göra ett statement men rekommenderar att du tar ett snack med någon jurist över telefon, är du med i facket typ Unionen brukar de tillhandahålla sådana tjänster gratis.

• Gilla
Bor i pepparkakshus och 15 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Jag hade nog drivit det hela vägen, bara för att göra ett statement men rekommenderar att du tar ett snack med någon jurist över telefon, är du med i facket typ Unionen brukar de tillhandahålla sådana tjänster gratis.
Fackförbunden tillhandahåller verkligen inte jurister gratis för att driva sina medlemmars privata juridiska bekymmer. Det var ett skumt påstående.

• Gilla
turboheca och 10 till
  • Laddar…
MrJay
B Boktoken skrev:
Fackförbunden tillhandahåller verkligen inte jurister gratis för att driva sina medlemmars privata juridiska bekymmer. Det var ett skumt påstående.
Inte för privata ärenden, det måste vara arbetsrelaterat. Som medlem i Företagarna har jag fri juridisk rådgivning, har även liknande förmån via företagets försäkring. Detta är alltså inget vanliga arbetstagare/anställda har tillgång till, å andra sidan gäller frågan person i ledande position.

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Då beloppet handlar om småmål (mindre än halvt basbelopp) riskerar ni inte att stå för motpartens rättegångskostnader. Worst case är det som bolaget kräver er på, plus en avgift om 900 sek. Med andra ord inte hela jordens undergång, så ni kan släppa magontet :)

• Gilla
Bor i pepparkakshus och 17 till
  • Laddar…
Det är väl bara bestrida fordran? Så länge man gör det så kan de ju inte göra nåt egentligen. Går det till tinget och oberoende parter ser ärendet så ska det väl mycket till innan de får rätt..

• Gilla
C_Polhem och 10 till
  • Laddar…
T
Att scrolla ner i ett SMS kan aldrig vara bindande så länge det inte är att man godkänner något skriftligt.

https://www.energimarknadsbyran.se/...e-att-det-endast-handlade-om-mer-information/

"Sedan den 1 september 2018 gäller ett skriftlighetskrav vid telefonförsäljning. Skriftlighetskravet innebär att en konsument som blir uppringd av telefonförsäljare skriftligen måste acceptera ett eventuellt anbud från företaget. Konsumentens svar kan skickas via till exempel sms eller e-post.

– Det bör ställas höga krav på att företag skriver så tydliga och begripliga sms att konsumenterna förstår att man genom att svara ”ja” ingår ett avtal. Det bör framgå redan vid första anblicken, säger Marcus Isgren, chef för ARN."

https://www.arn.se/om-arn/pressmedd...dligt-och-begripligt---avtalet-inte-bindande/

• Gilla
elpaco och 5 till
  • Laddar…
C
Man får se upp så man inte blandar ihop vad som gäller för konsumenter och vad som gäller för näringsidkare här.
Som näringsidkare har man inte tillnärmelsevis samma skydd som en konsument.

Problemet med så här pass slipade bedragare som tar det så här långt är att det är lätt att göra bort sig i en rättsprocess mot en juridiskt kunnig motpart om man inte själv riktigt har koll på de juridiska turerna. Hur "rätt" man än har är det definitivt inte bara att slänga det i papperskorgen och glömma bort det som man gör med en vanlig bluffaktura. Så egentligen bör man nog anlita ett ombud om man inte har väldigt bra koll själv, men då börjar det ju ticka pengar där...

• Gilla
verobar och 21 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Man får se upp så man inte blandar ihop vad som gäller för konsumenter och vad som gäller för näringsidkare här.
Som näringsidkare har man inte tillnärmelsevis samma skydd som en konsument.

Problemet med så här pass slipade bedragare som tar det så här långt är att det är lätt att göra bort sig i en rättsprocess mot en juridiskt kunnig motpart om man inte själv riktigt har koll på de juridiska turerna. Hur "rätt" man än har är det definitivt inte bara att slänga det i papperskorgen och glömma bort det som man gör med en vanlig bluffaktura. Så egentligen bör man nog anlita ett ombud om man inte har väldigt bra koll själv, men då börjar det ju ticka pengar där...
Det är väl här dessa företag ser möjligheten. De flesta anser sig nog behöva ett ombud för att bemöta ett sånt här yrkande med att det inte har ingåtts ett avtal. Ombudet kostar pengar som man inte får tillbaka då det är ett småmål, och som snabbt kan överstiga själva fordran. Om de får ett svar som tyder på att det går till rätten lägger de antagligen ner. De hoppas på att motparten:
A. Betalar fordran
B. Låter bli att svara varpå det blir en tredskodom. De kan lägga på 900kr och ta kravet till kronofogden.

• Gilla
Fas903 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.