H Harald Blåtumme skrev:
Förklara hur du ser murstocken som förstörd. Jag förstår inte vad du menar och vad du vill uppnå, ser inga som helst problem i de bilder du presenterar.
Hur kan du inte se det. Dom har ju använt kakel fog. Det använder man till plattsättning. Hade dom använt kalkbruk då hade hon fått som hon velat ha det. som hon visade på första bilden

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
N
Tegelstenarna är alldeles för blanka, dom har blivit lackade med något.
Och då kan man inte dra på bruk på tegelstenarna.
Och fogarna ser ju förjävliga ut, utan att låta elak.

• Gilla
StorDrömLitenBudget
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Tegelstenarna är alldeles för blanka, dom har blivit lackade med något.
Och då kan man inte dra på bruk på tegelstenarna.
Och fogarna ser ju förjävliga ut, utan att låta elak.
de är bara lackade på 2 rader av en sida. Annars är de bara putsade lätt Men ja, det ser för jävligt ut 😂

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
N
Ser ut som det blänker i stenarna, och alla stenar är enhetligt mörka.
Tycker alla ser lackade ut, har jag fel?

• Gilla
StorDrömLitenBudget
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Ser ut som det blänker i stenarna, och alla stenar är enhetligt mörka.
Tycker alla ser lackade ut, har jag fel?
De är matta det är nog ljuset när jag tog bild bara

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
N
Om du kastar på ett halvt glas vatten mitt på teglet, absorberar teglet vattnet?
Eller rinner vattnet ner på golvet?

• Gilla
StorDrömLitenBudget
  • Laddar…
Men vilka amatörer 😮 Vad hade de att säga till sitt försvar när du pratade med dem?

Våra murstockar är putsade sedan tidigare. I ett rum har vi bara målat murstocken med matt färg (för husgrunder tror jag att det var), i ett annat rum lämnade vi alla möjliga ojämnheter på både murstock och vägg och målade med Jotun Lady Minerals kalkfärg. Det blev rätt coolt tycker vi. Båda är ljusgröna (lagerträd heter färgen), men mobilkameran vägrar återge färgen korrekt i bilderna.

Texturerad vägg, beige färg, skuggor, ingen synlig detalj, möjlig inomhusmiljö, enkel, neutral ton.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En texturerad gråvit vägg med skuggor och ojämnheter, antydan till fukt eller slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
varrför gör du det så svårt??? Om du beställde jobbet att det skulle göras med putsbruk, och de gjort det med kakelfog, så har du inte fått det du beställt.
Du reklamerar jobbet och de får göra om. Så okomplicerat är det.
De kommer då att fräsa bort kakelfogen med maskinen jag visat dig (utan svar) och sen putsa ny fog.
Om du väljer att inte reklamera så är det upp till dig.

• Gilla
StorDrömLitenBudget
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Om du kastar på ett halvt glas vatten mitt på teglet, absorberar teglet vattnet?
Eller rinner vattnet ner på golvet?
I ItWasntMe skrev:
varrför gör du det så svårt??? Om du beställde jobbet att det skulle göras med putsbruk, och de gjort det med kakelfog, så har du inte fått det du beställt.
Du reklamerar jobbet och de får göra om. Så okomplicerat är det.
De kommer då att fräsa bort kakelfogen med maskinen jag visat dig (utan svar) och sen putsa ny fog.
Om du väljer att inte reklamera så är det upp till dig.
Vi är mitt uppe i ett jättestort bygge där de gör allt och jag försöker välja mina strider kort och gott

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
N
Du svarade aldrig på min fråga.
Om vattnet rinner direkt ner till golvet kan du inte putsa.

N neo11 skrev:
Du svarade aldrig på min fråga.
Om vattnet rinner direkt ner till golvet kan du inte putsa.
Hej! Nej det suger upp och är poröst. Men fogen tar inte in vatten

M mrsnhp skrev:
Men vilka amatörer 😮 Vad hade de att säga till sitt försvar när du pratade med dem?

Våra murstockar är putsade sedan tidigare. I ett rum har vi bara målat murstocken med matt färg (för husgrunder tror jag att det var), i ett annat rum lämnade vi alla möjliga ojämnheter på både murstock och vägg och målade med Jotun Lady Minerals kalkfärg. Det blev rätt coolt tycker vi. Båda är ljusgröna (lagerträd heter färgen), men mobilkameran vägrar återge färgen korrekt i bilderna.

[bild][bild]
Skitsnyggt, älskar kalkfärg. Har endast testat kalklitir förut men är det samma princip? Måla i kryss typ

StorDrömLitenBudget StorDrömLitenBudget skrev:
Skitsnyggt, älskar kalkfärg. Har endast testat kalklitir förut men är det samma princip? Måla i kryss typ
Tack! Man kan måla i valfritt ”mönster”, men jag märkte att lite i kors är bra för att täcka ordentligt när väggen är såhär ojämn. Jag målade ungefär halvbågar som överlappade. Det var jätteroligt att måla 😁 Samma person ska måla hela ytan/rummet så att det blir likadant hela vägen.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Tack! Man kan måla i valfritt ”mönster”, men jag märkte att lite i kors är bra för att täcka ordentligt när väggen är såhär ojämn. Jag målade ungefär halvbågar som överlappade. Det var jätteroligt att måla 😁 Samma person ska måla hela ytan/rummet så att det blir likadant hela vägen.
Riktigt bra blev det!
Gav som förslag till vår byggare att putsa upp den så målar vi själva med kalk men han snackade om att han måste lägga nån typ av metallskena för att bygga ut hela skorstenen för murstenarna är så ojämna så han ska försöka fixa till fogen så mkt han kan sen får jag ta tag i det själv istället. Alla är inte petiga heller så han fattar verkligen inte varför det inte blev bra. Han tycker han übersmart som la kakelfog. Just nu vill jag bara att de blir klara med bygget och drar så får jag fixa med findetaljerna själv 😆

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
StorDrömLitenBudget StorDrömLitenBudget skrev:
Riktigt bra blev det!
Gav som förslag till vår byggare att putsa upp den så målar vi själva med kalk men han snackade om att han måste lägga nån typ av metallskena för att bygga ut hela skorstenen för murstenarna är så ojämna så han ska försöka fixa till fogen så mkt han kan sen får jag ta tag i det själv istället. Alla är inte petiga heller så han fattar verkligen inte varför det inte blev bra. Han tycker han übersmart som la kakelfog. Just nu vill jag bara att de blir klara med bygget och drar så får jag fixa med findetaljerna själv 😆
Ja ibland är det enklast att ge upp och fixa själv, bara man inte behöver betala alldeles för mycket pengar för uselt resultat först. Det är ju typ ingen här som tycker att det där med kakelfogen ser bra ut 🙈

Vi gör nästan alla ytskikt inomhus själva just för att vi är petiga med hur vi vill ha det. Sen blir det ju inte perfekt eftersom vi är amatörer, men det är åtminstone våra egna missar och inte nån hantverkare som slarvar avsiktligt och vill ha betalt för det.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.