U Utsliten och utdömd skrev:
hos oss är de godkänt men vi har iof insatsrör.
Vi ska dock ha skorstenen på annan plats. Denna är bara för dekoration 😊

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det förefaller mig som att TS kommer aldrig bli nöjd om inte skorstenen blir som i bild 1. Det finns inga substitut/ytlager som kan jämföras. Det kommer istället att gnaga som skoskav varje gång TS passerar skorstenen.

På bilderna syns det inte ngn nämnvärd skillnad, men om man står 1 m från skorstenen på riktigt så förstår jag precis TS. Det måste blänka som svetsstänk i ögonen med kakelfog istf riktigt murbruk, för att inte tala om de lackade tegelstenarna. 🤢

Så, mitt råd blir att gör om, gör rätt. Det är störigt nu, men det kommer att kännas rätt sedan, varje dag så länge ni bor i det huset.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Det förefaller mig som att TS kommer aldrig bli nöjd om inte skorstenen blir som i bild 1. Det finns inga substitut/ytlager som kan jämföras. Det kommer istället att gnaga som skoskav varje gång TS passerar skorstenen.

På bilderna syns det inte ngn nämnvärd skillnad, men om man står 1 m från skorstenen på riktigt så förstår jag precis TS. Det måste blänka som svetsstänk i ögonen med kakelfog istf riktigt murbruk, för att inte tala om de lackade tegelstenarna. 🤢

Så, mitt råd blir att gör om, gör rätt. Det är störigt nu, men det kommer att kännas rätt sedan, varje dag så länge ni bor i det huset.
Haha ja du har nog rätt. Vi lommer börja med att bara tvätta muren och skita i att lacka (lackades bara en liten del) sen ta tag i resten senare

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vad är det dom har målat med?
Finns ju en hel del färgbortagningsmedel som kan fungera

Totte_S
Huddingebo Huddingebo skrev:
Godkänner sotaren en oputsad skorsten under taket?
Ska inte skorstenen vara putsat inomhus? Det kontrollerade de sist hos mig iaf vid en brandskyddskontroll som jag tror görs var femte år.
Våra sotare påpekar att vi bör putsa på vinden, inte skall. Detta med kommentaren att kanalen skall vara tät, den ska inte tätas av putsen. Putsen är säkerhetsbältet.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
StorDrömLitenBudget StorDrömLitenBudget skrev:
Vi ville bevara murstocken som är från 1950 och fogen hade tagits bort och putsbruk skulle smetas på. Byggaren tog kakelfog och vill nu lacka den i halvblank finish. Och den ser inte längre ut som en rustik murstock som vi bad om. Det ser ut som en pizzeriavägg. Antar att enklast nu är att bara måla över 😕 eller kan man smeta på med putsbruk på allt 😬

Tar gärna emot bilder på målade murstockar eller annan lösning. Bifogar bild på vad jag ville ha (första bild) och vad de gjorde (den ser värre ut nu än innan de renoverade den)
Målad murstock, helt vanlig vit takfärg, helmatt. Denna murstock används dessutom, aldrig varit några problem på femton år.

• En vitmålad tegelvägg med tydliga fogar och strukturer, inomhusbelysning, möjlig inredningsdetalj, vertikal komposition.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit tegelvägg med synlig struktur och fogar, målad med matt vit färg.
    Skapa konto
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
om du nu inte är nöjd så får du/dem hyra en fogfräs. Med den så tar man bort ca 3-4cm på djupet av fogen. Sen lägger man dit ny fog.
En arbetare använder en vinkelslip för att bearbeta en tegelvägg vid ett byggprojekt.
Skapa konto

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vad du än gör så måla inte och lacka inte med nån organisk färg (alkyd, olja, latex etc), då blir det mycket svårare att få på sån ”färg” du egentligen vill ha.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi ville bevara murstocken som är från 1950 och fogen hade tagits bort och putsbruk skulle smetas på. Byggaren tog kakelfog och vill nu lacka den i halvblank finish. Och den ser inte längre ut som en rustik murstock som vi bad om. Det ser ut som en pizzeriavägg. Antar att enklast nu är att bara måla över 😕 eller kan man smeta på med putsbruk på allt 😬

Tar gärna emot bilder på målade murstockar eller annan lösning. Bifogar bild på vad jag ville ha (första bild) och vad de gjorde (den ser värre ut nu än innan de renoverade den)
Varför tog Hej kakelfog? Urdumt

J JFTENG skrev:
Varför tog Hej kakelfog? Urdumt
Ja jag vet! Bad om putsbruk.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ja jag vet! Bad om putsbruk.
Då får de göra om utan kostnad

Tyvärr vet jag inte vad det var för färg, det var målarn som gjorde det med en väldigt matt färg och blandade i sand eller bruk. Blev väldigt bra och ser putsat ut. Svårt att ta bild på, men hoppas det kan ge en fingervisning och lite hopp om framtiden.
Vi är väldigt nöjda och flera utomstående, både vanliga dödliga, mäklare och andra förståsigpåare, har tittat och kommenterat att det ser väldigt bra ut. Ca 8 år sedan vi gjorde det.

Vägg i interiör, trägolv, dekorerad trädhäst, modern köksglimt, skandinavisk design, minimalistisk stil.
Skapa konto
En närbild av en texturerad vit vägg med mjuk skuggning vid kanten.
Skapa konto

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Måla med en kalkfärg, det ser också gammalt ut och är en fin patina

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M Mapet890 skrev:
kolla med sotaren, det kan vara så att det krävs puts på murstocken för att den ska vara godkänd att elda i.
Sotaren har ingen del i hur utsidan på skorstenen ser ut... dom testar bara täthet o brandsäkerhet.

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vad du gör så lacka inte teglet.
Säckskura ytan med ett kalkbruk som inte är för grått. Känns som att det hade gett det resultat du vill ha.
Det finns färgat bruk att köpa från Finja. Måste beställas till bygghandeln men finns i många färger från vitt till mörkare färger. Kostar inte mycket mer än vanlig KC. Har använt det till att foga ett tegelgolv. Snyggare och mycket, mycket billigare än klinkerfog.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.