18 317 läst · 85 svar
18k läst
85 svar
Hjälp - murstocken förstörd
Du kan kratsa ner en liten bit och se om det blir mindre blankt och störande med bara det. Om inte så kratsar du lite mer och fyller på med valfritt bruk som du gillar. Och är det 50-talet du vill återskapa så låter du stenarna vara okletade.StorDrömLitenBudget skrev:
Vi är i slutet på bygget nu så det är försent. Vi har lagt golv runt och så nu. Vi använde den i början då vi hade oljepanna. Nu har vi lagt in bergvärme och kommer ha en skorsten i annan del av huset. Vi ville först ta bort den men sen tänkte vinstt det hade varit charmigt att behålla. Murstocken var en gång mitt i huset (var ett minihus först, så vi gör andra utbuggnaden) nu är den i hallenM maria01 skrev:
Jag skulle göra som beskrivsits ovan. Borsta på en lite kalkputs, tunt och lite oregelbundet. Kan säkert använda kakelfog med. Det fastnar på allt och sitter som berget när det torkat 😉.
Har tagit tvättat en murstock för att få bort utseendet som första bilden med utspädd saltsyra. Kanske kan denna tvättning ta bort eller matta ner lack också?
Har tagit tvättat en murstock för att få bort utseendet som första bilden med utspädd saltsyra. Kanske kan denna tvättning ta bort eller matta ner lack också?
Att ytor som inte har gjorts för att vara synliga hackas fram för att bli synliga är en inredningsdetalj på modet just nu men som en dag kommer att vara daterad! Visserligen hade man ofta synliga tegelväggar i 50-talshus men då ska det vara mörkrött tegel med lite knottrig yta. Tegel gjorda för att vara synliga. Denna murare har gjort sitt bästa för att få tegelväggen att se ut som en inredningsdetalj från 50-talet! Täta fogar är dessutom viktigt på en muratock så att det inte ryker in! Om ni ville ha ett annat utseende så borde ni tydligare ha förklarat hur ni ville ha det! Beställarens ansvar!
Vad ni än gör nu, måla inte med plastfärg som luktar när skorstenen blir varm! Puts skulle vara det rätta, men då är frågan om puts kan fästa på den lackade ytan….
Vad ni än gör nu, måla inte med plastfärg som luktar när skorstenen blir varm! Puts skulle vara det rätta, men då är frågan om puts kan fästa på den lackade ytan….
Godkänner sotaren en oputsad skorsten under taket?
Ska inte skorstenen vara putsat inomhus? Det kontrollerade de sist hos mig iaf vid en brandskyddskontroll som jag tror görs var femte år.
Ska inte skorstenen vara putsat inomhus? Det kontrollerade de sist hos mig iaf vid en brandskyddskontroll som jag tror görs var femte år.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 907 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 907 inlägg