29 540 läst · 239 svar
30k läst
239 svar
Hjälp mig planera hemmanätverk (ubiquiti / unifi)
Unifi har inbyggt stöd för både Wireguard samt OpenVPN.B bygges skrev:
I mitt fall då en UXG Lite och jag använder bara OpenVPN för mina behov.
Lika enkelt som med en ASUS router.
Nja, standarden för 10Gbe är äldre än den som även inkluderar 2,5 och 5Gbe. Dvs en wifi7 AP kommer bara få 1 Gbps eller inget ur en gammal 10 Gbe switch.C cpalm skrev:
Om man kan leva med PoE injektorer finns managerbara 2,5Gbe switchar för 2000-3000 sek.
En Zyxel med ungefär lika spec som Unifi kostar 4000 kr hos Dustin
https://www.dustinhome.se/product/5011368085/nebula-xms1915-8x25g-2x10g-switch
Ja det har du så klart helt rätt i, så på det sättet är ju inte 10GbE ett alternativ för Wifi7.arneri68 skrev:
Men faktum kvarstår att det än så länge är rätt skralt på marknaden med switchar som klarar 2,5GbE och att de med något undantag är dyra (dyrare än 10GbE, det var väl min förvisso inte helt relevanta poäng).
P.s. det är ju ett dilemma som drabbat även tidigare Wifi-generationer. Har själv experimenterat med 2x1GbE, men har inte fått det att funka med Ubiquitis prylar.
Redigerat:
Jo, det kostar att vara en ”early adopter”C cpalm skrev:Ja det har du så klart helt rätt i, så på det sättet är ju inte 10GbE ett alternativ för Wifi7.
Men faktum kvarstår att det än så länge är rätt skralt på marknaden med switchar som klarar 2,5GbE och att de med något undantag är dyra (dyrare än 10GbE, det var väl min förvisso inte helt relevanta poäng).
P.s. det är ju ett dilemma som drabbat även tidigare Wifi-generationer. Har själv experimenterat med 2x1GbE, men har inte fått det att funka med Ubiquitis prylar.
Unifi har en 10Gbe switch samt en 2,5Gbe, båda med PoE och VLAN.
https://eu.store.ui.com/eu/en/colle...-utility-10-gbps-ethernet/products/us-xg-6poe
542 euro för 4 stycken portar =>135 euro/port
https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/category/all-switching/products/switch-enterprise-8-poe
443 euro för 8 stycken 2,5Gbe portar=>55 euro/port
Det blir nästan 150% dyrare/port att köra 10Gbe. Båda switcharna har 10Gbe SFP+ som kan använas för anslutning av lagring och arbetsstation om behov finns.
Gbe är i sammanhanget nästan gratis och ja, det räcker utmärkt för en familj som bara surfar och streamar. Gbe känns dock lite gammalt efter ca 25 år på marknaden.
Rekommenderar verkligen Unify Dream Machine Special Edition tillsammans med deras AP.
Ser den som semi-proffesionell och mycket prisvärd.
Lätt att administrera och erbjuder väldigt många möjligheter.
OBS - routern har ingen Wi-Fi-del. Fördelen är att den är fri att placera, men det behövs en extra AP.
Ett amerikanskt företag.
Ser den som semi-proffesionell och mycket prisvärd.
Lätt att administrera och erbjuder väldigt många möjligheter.
OBS - routern har ingen Wi-Fi-del. Fördelen är att den är fri att placera, men det behövs en extra AP.
Ett amerikanskt företag.
Kan varmt rekommendera Unifi och de grejer de har. Har ett lecahus på 200kvm nedervåning, 60kvm boyta på ovanvåning, 100kvm garage som fristående byggnad (även det i leca). Med 2 AP nere (U6 PRO), 1 AP uppe (U6Pro) så har jag superb täckning i hela boningshuset med väldigt bra hastigheter på det interna nätet.
Inomhus har jag även en Flex Mini-Switch så att man FTX är uppkopplad och funkar med modbus över TCP/IP.
Till garaget har jag grävt en nätverkskabel och där ute satt en 8p PoE-switch för AP samt kommande kameror.
Allt sköts av en Dream Machine Pro och en 16p PoE+-switch som är rackmonterade inne på kontoret där även min Home Assistant samt hemmaserver står.
Är Unifi billigast? Nä det tror jag verkligen inte. Är de smidiga? Otroligt!
Allt i ett interface/app. Ekosystem med switchar, AP, kameror och så vidare. VPN hem ingår med Teleport som finns i WiFiman-appen och kräver i princip ingen konfig alls.
VLAN-managering, gästnät, delning av skrivare till gästnät med mera fungerar helt fantastiskt bra och smidigt.
Såhär ser det ut hos mig just nu:
Det bästa är att jag köpt nästan allt begagnat för en spottstyver av nypriset. Håll koll på Blocket, Tradera och Sweclockers så kommer det ut grejer med jämna mellanrum till bra priser.
Vad gäller Wi-Fi 7, 2.5Gbps och hela den diskussionen. Jag har U6Pro som jag har kört ett tag. Jag ser ingen som helst anledning till att betala för att ha U7Pro när det kräver dyrare switchar och AP. U6Pro presterar så otroligt bra för mig, även om jag byggt idag hade jag inte köpt U7 för jag ser ingen som helt anledning.
Internt mellan mina enheter får jag ut 6-700Mbps trådlö, även till hemmaservern från iPaden, vilket gör att alla eventuella filöverföringar går snabbt nog. Det finns inget i mitt liv som i dagsläget begränsas av hastigheten på mitt nätverk.
Och visst kan du blanda tillverkare, köra controller på en Raspberry PI med mera. Men hur värdesätter du din tid? Min Unifi-uppsättning har fungerat klockrent i två år. Lägger jag till en AP så blir den automatiskt konfad som de andra, switchar bara funkar, behöver jag ändra något så gör jag det genom appen och det slår överallt direkt.
Min tid är värd mer än pillet med Raspberry Pi med långsamma SD-kort (har kört mycket på RPi genom åren, de har sin plats men de är ingen dröm i hastighet), underhåll av OS och uppdateringar och så vidare. Mina AP, switchar och Dream Machine är uppdaterade när jag vaknar.
Inomhus har jag även en Flex Mini-Switch så att man FTX är uppkopplad och funkar med modbus över TCP/IP.
Till garaget har jag grävt en nätverkskabel och där ute satt en 8p PoE-switch för AP samt kommande kameror.
Allt sköts av en Dream Machine Pro och en 16p PoE+-switch som är rackmonterade inne på kontoret där även min Home Assistant samt hemmaserver står.
Allt i ett interface/app. Ekosystem med switchar, AP, kameror och så vidare. VPN hem ingår med Teleport som finns i WiFiman-appen och kräver i princip ingen konfig alls.
VLAN-managering, gästnät, delning av skrivare till gästnät med mera fungerar helt fantastiskt bra och smidigt.
![Skärmdump av UniFi nätverksenheter med statusindikatorer för Dream Machine, switchar och Wi-Fi-punkter.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/753/753809-6204d5d90ba8af887d2e2ae483b36712.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det bästa är att jag köpt nästan allt begagnat för en spottstyver av nypriset. Håll koll på Blocket, Tradera och Sweclockers så kommer det ut grejer med jämna mellanrum till bra priser.
Vad gäller Wi-Fi 7, 2.5Gbps och hela den diskussionen. Jag har U6Pro som jag har kört ett tag. Jag ser ingen som helst anledning till att betala för att ha U7Pro när det kräver dyrare switchar och AP. U6Pro presterar så otroligt bra för mig, även om jag byggt idag hade jag inte köpt U7 för jag ser ingen som helt anledning.
Internt mellan mina enheter får jag ut 6-700Mbps trådlö, även till hemmaservern från iPaden, vilket gör att alla eventuella filöverföringar går snabbt nog. Det finns inget i mitt liv som i dagsläget begränsas av hastigheten på mitt nätverk.
Och visst kan du blanda tillverkare, köra controller på en Raspberry PI med mera. Men hur värdesätter du din tid? Min Unifi-uppsättning har fungerat klockrent i två år. Lägger jag till en AP så blir den automatiskt konfad som de andra, switchar bara funkar, behöver jag ändra något så gör jag det genom appen och det slår överallt direkt.
Min tid är värd mer än pillet med Raspberry Pi med långsamma SD-kort (har kört mycket på RPi genom åren, de har sin plats men de är ingen dröm i hastighet), underhåll av OS och uppdateringar och så vidare. Mina AP, switchar och Dream Machine är uppdaterade när jag vaknar.
Jo jag ställer mig själv mycket frågande till de hastigheter som diskuteras i tråden??K kosmiq skrev:Vad gäller Wi-Fi 7, 2.5Gbps och hela den diskussionen. Jag har U6Pro som jag har kört ett tag. Jag ser ingen som helst anledning till att betala för att ha U7Pro när det kräver dyrare switchar och AP. U6Pro presterar så otroligt bra för mig, även om jag byggt idag hade jag inte köpt U7 för jag ser ingen som helt anledning.
1. Man ska ha täckning för hela huset samt uteplats-trädgård. Inga klagomål ska förekomma för täckning.
2. Max belastning för mig är att det streamas från flera olika tjänster, TV4play, Netflix etc. Tre samtidigt är något om ofta inträffar.
Sen har jag då även testat några månader med en 1 Gbits internetanslutning men insåg snabbt att det räcker och blir över med 500 Mbits.
Jag ser att du har ethernet i nästan varje rum. Jättebra! Jag skulle eftersom jag känner till ASUS börja med en Asus Zenwifi XT12 Pro (eller ET12 om du vill ha wifi 7) alternativt en RT-AX88U Pro. De har 2 st 2.5 Gbps ethernetportar och klarar samma hastighet på WANet. Dessutom har de TVÅ 5 GHz band som du kan använda för klienter om du vill separera trafiken.ulfben skrev:
Har i samband med diverse renoveringar dragit fram VP-rör och nätverksuttag i vår gamla tegelvilla. Lever just nu med ett Asus mesh-nätverk (WiFi AC-standard, trådad backhaul) men har länge sneglat på Ubiquiti för att få:
Dessvärre verkar jag helt oförmögen att få översikt på Ubiquiti's alla produkter och hur det är tänkt att användas.
- separat WLAN för gäster
- separat WLAN för "smarta"-hemgrejer (dammsugare och diverse kinaskit)
- VLAN (logiskt separat LAN) för gästrum och hårdvara jag inte litar på (växelriktare, tv etc)
- passa på att skaffa WiFi 6e eller 7
- "optimalt" placerade accesspunkter mha. Power-over-Ethernet
- (inte ubiquiti-specifikt men
kopplingspanel och managerbar switch i skåpet där alla rör terminerar.
Kan ni hjälpa mig knåpa ihop ett förslag på vilka grejer jag bör skaffa och hur de bör placeras? Vi är inte rädda för att dra fram rör och kabel om det behövs för bättre placering av utrustningen.
Bifogar en planritning med alla rör / uttag:
[bild]
Jag har framförallt dragit Installationskabel Cat.6 U/UTP Slim för att få 2 uttag vid varje rör. Ledarna är 28awg och kabeln ska fixa POE-standard IEE 802.3af (~15w) & IEE 802.3at (~30w). Ifall detta blir en begränsande faktor så kan jag byta till 24awg standardkabel men då bara få fram ett uttag.
Sedan skulle jag
- Installera routern någonstans mitt i huset med en 2.5 Gbps kabel till ditt fibermodem.
- Införskaffa ett verktyg som kan se hur hög signalstyrka du har i olika delar av huset.
- Laborera med olika placeringar av routern tills du får så bra täckning (över -70 dBm, dvs någonstans mellan -70 och -30 dBm) som möjligt i hela huset.
- Kartlägga var i huset du har signalstyrkor under -70 dBm.
- Införskaffa en AP. Anslut den med en kabel från WAN-uttaget till 2.5 Gbps-uttaget på routern. Placera APn någonstans där signalstyrkan är så låg som möjligt.
- Konfigurera den som AP, använd INTE mesh eftersom det fungerar bättre utan. Mesh är bara ett försäljningsargument som förenklar administrationen men som också har ett antal nackdelar.
- Justera output på APn så att zonen med overlap (dvs signalstyrka över -70 dBm) är så liten som möjligt
- Kontrollera signalstyrkorna i huset och införskaffa eventuellt en eller två AP till på samma sätt på ställen där signalstyrkan är för låg.
Detta kan du göra med all utrustning där du kan justera signalstyrkan. Det kan de flesta routrar från ASUS men också från flera andra leverantörer. Du behöver INTE ha max signalstrka hela tiden utan det är viktigare att overlap är så litet som möjligt. Notera också att ASUS routrar INTE kan strömförsörjas via PoE.
Om du väljet ASUS är det ett antal inställningar som behöver justeras för att roaming ska fungera så bra som möjligt. Fråga gärna om du vill ha detaljerna om detta!
Håller med dig i stort, och att köra conteollern på en RPi gör man kanske mest om man är tillräckligt nördigt lagd… 🙂K kosmiq skrev:Kan varmt rekommendera Unifi och de grejer de har. Har ett lecahus på 200kvm nedervåning, 60kvm boyta på ovanvåning, 100kvm garage som fristående byggnad (även det i leca). Med 2 AP nere (U6 PRO), 1 AP uppe (U6Pro) så har jag superb täckning i hela boningshuset med väldigt bra hastigheter på det interna nätet.
[bild]
Vill bara lägga till att en RPi5 med hårddisk kopplad till USB3 är en helt annan sak an tidigare generationer i kombination med SD-kort.
Så är det absolut! Kör man med en nvme-hat så blir det också mycket trevligare än innan.J jbernspang skrev:
Men jag vill trots det slå ett slag för bekvämlighet. En RPi ska uppdateras, OS hanteras, paket underhållas och ibland migreras mellan olika versioner av MongoDB. Eller sättas upp docker, vilket man såklart också kan pilla med. Allt är saker som jag gör, men inte för mitt nätverk
En hat står på listan över förbättringar…K kosmiq skrev:Så är det absolut! Kör man med en nvme-hat så blir det också mycket trevligare än innan.
Men jag vill trots det slå ett slag för bekvämlighet. En RPi ska uppdateras, OS hanteras, paket underhållas och ibland migreras mellan olika versioner av MongoDB. Eller sättas upp docker, vilket man såklart också kan pilla med. Allt är saker som jag gör, men inte för mitt nätverk![]()
Vad gäller uppdateringar så finns det ett script som GlennR (eller vad han heter) publicerar på Unifi-forumet. Det är väldigt smärtfritt… Har aldrig behövt mecka med MongoDB separat.
Men absolut, det kräver ju att man har det intresset. På sikt har nog även jag en Dream Machine och då kommer ju den även köra controllern
Spåra inte iväg om hallonpaj nu. Vi har redan en server i huset så om man får för sig att hosta Unifi OS / Controller / Console (eller vad fan de nu kallar sitt mjukvarulager) på egen hårdvara lär jag spinna upp en vm där.
Hela poängen med tråden är att bli av med allt klydd.
Hela poängen med tråden är att bli av med allt klydd.
Hej,ulfben skrev:
Har i samband med diverse renoveringar dragit fram VP-rör och nätverksuttag i vår gamla tegelvilla. Lever just nu med ett Asus mesh-nätverk (WiFi AC-standard, trådad backhaul) men har länge sneglat på Ubiquiti för att få:
Dessvärre verkar jag helt oförmögen att få översikt på Ubiquiti's alla produkter och hur det är tänkt att användas.
- separat WLAN för gäster
- separat WLAN för "smarta"-hemgrejer (dammsugare och diverse kinaskit)
- VLAN (logiskt separat LAN) för gästrum och hårdvara jag inte litar på (växelriktare, tv etc)
- passa på att skaffa WiFi 6e eller 7
- "optimalt" placerade accesspunkter mha. Power-over-Ethernet
- (inte ubiquiti-specifikt men
kopplingspanel och managerbar switch i skåpet där alla rör terminerar.
Kan ni hjälpa mig knåpa ihop ett förslag på vilka grejer jag bör skaffa och hur de bör placeras? Vi är inte rädda för att dra fram rör och kabel om det behövs för bättre placering av utrustningen.
Bifogar en planritning med alla rör / uttag:
[bild]
Jag har framförallt dragit Installationskabel Cat.6 U/UTP Slim för att få 2 uttag vid varje rör. Ledarna är 28awg och kabeln ska fixa POE-standard IEE 802.3af (~15w) & IEE 802.3at (~30w). Ifall detta blir en begränsande faktor så kan jag byta till 24awg standardkabel men då bara få fram ett uttag.
Alla i tråden verkar vara väldigt insatta i nätverk och dess mysterier. Jag har en UDM och ett antal access punkter hemma samt i stugan. Har haft en del problem med att få vissa produkter att koppla upp sig mot mitt nät. Senast en Roboroc Robotdammsugare. Men även Sonos och spa badet har ställt till med problem i att koppla upp sig mot nätet. Alltför många timmar på Google har ej gett resultat. Spat kör nu ett eget nät mot annan accespunkt ej UNIFI.
Har ngn i tråden upplevt samma typ av problem? Dela gärna med er av hur ni löste problemen.