ulfben ulfben skrev:
Vad tycker du saknas eller känns fel med deras WiFi 7 APs? ... jag ser ju att de är dyrare förstås, men tänkte kanske lyxa till det med (en) sjua på övervåningen och lite billigare sexor i källaren. Vi kör rätt nya telefoner och laptops i huset så man vill ju få känna på den senaste standarden när det går :D
Jo men har du någon hårdvara som stödjer WiFi 7? Inte många mobiler eller laptops etc som gör det.
https://www.theverge.com/2024/1/14/24038284/wi-fi-certified-7-products-list-wi-fi-alliance

https://www.wi-fi.org/product-finde...fied&sort_order=desc&certifications=1652,1635
 
Kontrollern fungerar utmärkt att köra på en Raspberry pi också. Jag kör min på samma som Home Assistant utan problem.

Just nu har jag en USG som känns lite bedagad och kommer nog uppgradera till någon form av Dream Machine under året. Har en AP (unifi) i hallen på varje våning samt två i källaren och det ger bra täckning i vårt fall. Har också en PoE-switch som driver APs. Switchen driver också en Unifi mini flex som sitter vid TV och andra prylar i vardagsrummet.

Huset är byggt i lättbetong med gjutna bjälklag. Vi är två pers som ”jobbar med data” i hushållet och två barn vars datakonsumtion ökar med åren…
 
P
Walle85 Walle85 skrev:
tolkade nog meningen du citerade fel
Så är det nog. Ursäkta då.
Men de orden/meningen 'jag inte litar på' eller 'litar jag inte på' är rätt snarlika om man man läser på en lite mobilskärm. Konstigt att det skulle ta sån tid att någon sa något...
ulfben ulfben skrev:
Fixar mina trådar mer än 1Gbps?

Installationskabel Cat.6 U/UTP Slim
Det är inte så att du dragit större rör/slang är 20mm med flacka svängar?
Jag tänker på fiber. Då hade du varit framtidssäker rätt länge. Det är inte så dyrt med fiber och själva fibern går att beställa måttbeställd med redan monterade kontakter.
Men en dubbel LC kontakt fiber vill helst ha lite större rör med mer än 16mm invändigt.
En enkel LC fungerar men då får du ha bidirectional SFP moduler.

MathiasS MathiasS skrev:
Ska routern verkligen vara en Unifi?
Den elden kan jag också lägga en pinne på...



Men sen detta med garaget.
Modbus är just en bus. Du behöver inte flera uttag för dom. Koppla ihop dom, okej förutsatt att enheten du ska prata med kan ha olika adresser.
Och vad har elmätaren? Mbus/Modbus eller bara HAN port?
Är det inte bättre att ha något som kan hantera allt det där lokalt i garaget och sen prata eth till teknikrummet?
 
ulfben ulfben skrev:
Fixar mina trådar mer än 1Gbps?

Installationskabel Cat.6 U/UTP Slim
Enligt spec skall cat 6 klara 10 gbps upp till 100 meter kabel. Bör inte vara något problem i en villa.
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
Det är modbus över IP. Att hänga en switch i garaget är väl en väldigt enkel lösning.
 
  • Gilla
PappasHammare
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Enligt spec skall cat 6 klara 10 gbps upp till 100 meter kabel. Bör inte vara något problem i en villa.
Fantastiskt! Nej, det är inte mer än 10-15 meter som värst. Då kan det faktiskt var värt att skaffa lite biffigare grejer. Filservern erbjuder iaf 2x2.5Gbps och jag misstänker att datorerna också får 2.5Gbps vid nästa byte.
 
P paralun skrev:
jo... den stora fördelen med Unifi är att man får allt samlat i ett gränssnitt både på min laptop och i mobilen. Edgeroutern var ju inte kompatibel med Unifigränssnittet. Tycker själv det här är toppen när jag bytte min Edge till UXG-Lite. Men nästan träkigt eftersom det bara funkar och aldrig några klagomäl.
Det är alltid trevligt att ha allt på samma ställe, men jag har konstaterat att värdet är synnerligen begränsat. Hur ofta är man i routerns GUI? Det enda jag gör där är att lägga till statiska mappningar mellan mac och ip så att DHCP delar ut samma adress till prylar jag vill ska ha en fast adress. I övrigt gör jag noll saker i routern/FW.

Jag skulle prioritera en router/FW som 1. orkar med gigabitfart med lite packet inspection och loggning påslaget och 2. har flera routbara interface på LAN-sidan, istället för att ha allt i samma GUI. Kan jag få båda dessa OCH allt i samma GUI tar jag förstås det.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det är alltid trevligt att ha allt på samma ställe, men jag har konstaterat att värdet är synnerligen begränsat. Hur ofta är man i routerns GUI? Det enda jag gör där är att lägga till statiska mappningar mellan mac och ip så att DHCP delar ut samma adress till prylar jag vill ska ha en fast adress. I övrigt gör jag noll saker i routern/FW.

Jag skulle prioritera en router/FW som 1. orkar med gigabitfart med lite packet inspection och loggning påslaget och 2. har flera routbara interface på LAN-sidan, istället för att ha allt i samma GUI. Kan jag få båda dessa OCH allt i samma GUI tar jag förstås det.
Hur ofta? Oftare än jag vill erkänna för min fru 😬
 
  • Gilla
Kemiläraren och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men har du någon hårdvara som stödjer WiFi 7? Inte många mobiler eller laptops etc som gör det.
Det kommer när standarden släpps. Många nya produkter är wifi7 ready, dvs har ny hw, men väntar på en godkänd fimware.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.780609/wifi-7
 
J jbernspang skrev:
Hur ofta? Oftare än jag vill erkänna för min fru 😬
Minns fortfarande den stora it-kraschen en julhelg för några år sedan då först min Unifi-switch pajade i nätagget (rätt vanligt problem på den modellen tydligen) och Mikrotik-routern dog två dagar senare.

Jag övertalade henne om CRS328-24P-4S+RM och dess förträfflighet - 10gbit sfp+ så jag kan... ja.. flytta filer snabbare mellan stationära och servern? Mycket nöjd iallafall..

Ett tips är att inte glömma utomhus - sätt en AP så du har bra täckning vid bilen t.ex. hemskt när man ska dra googlemaps och har kass täckning, eller dra igång rätt playlist.
 
  • Gilla
jbernspang
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är alltid trevligt att ha allt på samma ställe, men jag har konstaterat att värdet är synnerligen begränsat. Hur ofta är man i routerns GUI? Det enda jag gör där är att lägga till statiska mappningar mellan mac och ip så att DHCP delar ut samma adress till prylar jag vill ska ha en fast adress. I övrigt gör jag noll saker i routern/FW.

Jag skulle prioritera en router/FW som 1. orkar med gigabitfart med lite packet inspection och loggning påslaget och 2. har flera routbara interface på LAN-sidan, istället för att ha allt i samma GUI. Kan jag få båda dessa OCH allt i samma GUI tar jag förstås det.
Nej jag håller inte med och är själv mycket noga med mjukvaruuppdateringarna av det som ingår i nätverket och det gör man då mycket enkelt från ett gränssnitt.
Enkelt att följa flödet
https://community.ui.com/releases

Sen kör jag helt default med säkerhetsinställningarna och skölden och det är ju ett hiskeligt bombardemang därute om man slår på allting men det ser jag ingen större mening med.
 
  • Skärmdump av nätverksinställningsgränssnitt med säkerhet och VPN alternativ, mörkt tema, digital säkerhetskontrollpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P paralun skrev:
Nej jag håller inte med
Vad är det du inte håller med om?

Och jag förstod inte riktigt vad uppdateringar har med saken att göra, att logga in på ett extra ställe då och då för det är inte så jobbigt.

Dina säkerhetsinställningar kan du ju välja hur du vill oavsett vilken produkt du kör, förstod inte heller det argumentet.

Det bästa här är att man kan göra som man vill, men man ska inte överdriva värdet av ETT gui. Det är definitivt inte värt några kompromisser sett till funktioner. Kan man få båda - toppen!
 
MathiasS MathiasS skrev:
Vad är det du inte håller med om?

Och jag förstod inte riktigt vad uppdateringar har med saken att göra, att logga in på ett extra ställe då och då för det är inte så jobbigt.

Dina säkerhetsinställningar kan du ju välja hur du vill oavsett vilken produkt du kör, förstod inte heller det argumentet.

Det bästa här är att man kan göra som man vill, men man ska inte överdriva värdet av ETT gui. Det är definitivt inte värt några kompromisser sett till funktioner. Kan man få båda - toppen!
Jo men jag vill inte logga in till AP,n gatewayen, switchen utan för mig ser jag ett stort värde i att göra det från ett ställe. Plus att om controllern är igång så får man upp det i loggfilen att det finns nya firmware.

Angående säkerhetsinställningar så tog du själv då upp Pfsense och det kanske TietoEvry skulle ha behövt men jag ser inget somhelst behov i ett hemnätverk, däremot är det mycket viktigt att installera nya firmware inkl fixar för säkerhetshål.
 
C
Angående inte minst placeringen verkar ingen ha tipsat om UniFi Design Center:
https://design.ui.com/wizard

Inget top-of-the-line planeringsverktyg, men rätt okej och gratis.
 
  • Gilla
Kemiläraren
  • Laddar…
O
Jag hade kört UDM pro, en Unifi-switch du tycker passar funktion och plånbok och sen börjat med två Ap6+.

Anledningen att köra en UDM pro är att du får in allt i samma maskin och slipper mycket krångel. Den är också kompatibel med kameror.

Jag har ett liknande system och är så fruktansvärt nöjd!
 
  • Gilla
martin.sveg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.