P
M mnils skrev:
Unifi har fått den trevliga funktionen att du kan ha tre olika vlan på samma AP samma SSID, bara koppla upp med olika lösenord ett för betrodda, ett för iot och ett för gäster.
I inlägg #1 säger just TS att hen inte ville ha VLANn för man kunde inte lita på det men multipla WLAN ville man ha. Hur löser man det utan fler AP?

Att ha flera SSID i samma AP kommer kräva VLAN om APn inte har någon special funktion med flera eth kontakter. Men fler än två kontakter har jag nog aldrig sett en vanlig AP ha.

Sen om VLAN data ska passera switchar så bör dessa kunna hantera just VLAN. "Vanliga/simpla" switchar kan kanske klara av VLAN paket men inget garanterat...

BTW Mikrotik's AP's kan ha fler än 3 SSID. Jag vet faktiskt inte var gränsen går. Men 4 går....
 
Du har läst fel och din förvirring gör tråden rörig. Det är ingen som motsätter sig VLAN.
 
  • Gilla
magnu och 2 till
  • Laddar…
wifi 6e och 7 har kan leverera mer än 1 Gbps och om ni har behov kanske en switch med 2,5 Gbps eller mer kan vara värt att överväga. Många nya datorer levereras med 2,5 Gbps ethernet men är förstås bakåtkompatibla med gigabit. Tyvärr är Unifi väldigt dyra.

U6 Lite har lite sämre kapacitet för många samtidiga användare med 2x2 Mimo, där U6 Pro har 4x4 Mimo. Jag tror inte att du märker någon skillnad i ett vanligt hem.

U6 Lite är ersatt av U6+

Många kör Unifi controller sw i en PC vilket räcker långt för många hemanvändare. Jag tror att Cloud key ger möjlighet att kontrollera nätet från Unifi's molnplattform 24/7, dvs köra drift och underhåll av flera kontor via ett interface.
Det skall även gå att utföra detaljerade täckningsmätningar med en Unifi router och cloud key.
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
wifi 6e och 7 har kan leverera mer än 1 Gbps och om ni har behov kanske en switch med 2,5 Gbps eller mer kan vara värt att överväga. Många nya datorer levereras med 2,5 Gbps ethernet men är förstås bakåtkompatibla med gigabit. Tyvärr är Unifi väldigt dyra.

U6 Lite har lite sämre kapacitet för många samtidiga användare med 2x2 Mimo, där U6 Pro har 4x4 Mimo. Jag tror inte att du märker någon skillnad i ett vanligt hem.

U6 Lite är ersatt av U6+

Många kör Unifi controller sw i en PC vilket räcker långt för många hemanvändare. Jag tror att Cloud key ger möjlighet att kontrollera nätet från Unifi's molnplattform 24/7, dvs köra drift och underhåll av flera kontor via ett interface.
Det skall även gå att utföra detaljerade täckningsmätningar med en Unifi router och cloud key.
U6 Lite säljs forfarande samt då den nyare U6 +
Här är officiella sortimentet
https://eu.store.ui.com/eu/en?category=all-wifi

Angående cloud key har jag inte sett något behov av.
 
Walle85
P PappasHammare skrev:
Varför inte? Detta används av företag rätt mycket.
Sen om du har en tillräckligt bra router/switch så kan du dedikera utgångar till att vara ett visst subnät-LAN/VLAN

Med separata WLAN kommer kräva dubbla AP och sen som ovan en router som kan hantera vissa utgångar på ett speciellt sätt.
Eller vad är det du menar med separat WLAN?
Du behöver inte dubbla APs för flera WLAN (SSID) med Unifi.

Du läste även lite fort och tolkade nog meningen du citerade fel, eftersom han ämnar att just vilja dela upp nätverket med VLAN för att kunna ha enheter så som gäster och IoT prylar på separata VLAN.
 
Walle85
Personligen hade jag valt en UDM Pro eller SE som router.

Så som jag tolkar specifikationen på deras nya wifi 7 AP så tycker jag att deras wifi 6 APs känns bättre. Men är wifi 7 viktigt så har man ju inte så mycket val.
 
Har du lust att expandera lite? Jag försöker välja men vet ingenting. :)

Först; vad är de väsentliga skillnaderna mellan UDM Pro och UDM SE, och hur skiljer sig denna lösning från Gateway + Cloudkey som föreslogs tidigare?

Vad tycker du saknas eller känns fel med deras WiFi 7 APs? ... jag ser ju att de är dyrare förstås, men tänkte kanske lyxa till det med (en) sjua på övervåningen och lite billigare sexor i källaren. Vi kör rätt nya telefoner och laptops i huset så man vill ju få känna på den senaste standarden när det går :D
 
Walle85 Walle85 skrev:
Personligen hade jag valt en UDM Pro eller SE som router.

Så som jag tolkar specifikationen på deras nya wifi 7 AP så tycker jag att deras wifi 6 APs känns bättre. Men är wifi 7 viktigt så har man ju inte så mycket val.
Jo har man en friare budget så kan man väl betala 2700:- för en AP...
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13090707

Sen måste man då se till helheten och i slutänden är det nog budgeten som avgör, jag ser själv inte det som något viktig att vara "framtidsäker" med WiFi7.
 
Lite bensin på elden:

Ska routern verkligen vara en Unifi? Den dag min Edgerouter dör är jag nog lite nyfiken på pfSense eller motsvarande.....
 
  • Gilla
sinclairhacker och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Lite bensin på elden:

Ska routern verkligen vara en Unifi? Den dag min Edgerouter dör är jag nog lite nyfiken på pfSense eller motsvarande.....
jo... den stora fördelen med Unifi är att man får allt samlat i ett gränssnitt både på min laptop och i mobilen. Edgeroutern var ju inte kompatibel med Unifigränssnittet. Tycker själv det här är toppen när jag bytte min Edge till UXG-Lite. Men nästan träkigt eftersom det bara funkar och aldrig några klagomäl.
 
Walle85
ulfben ulfben skrev:
Först; vad är de väsentliga skillnaderna mellan UDM Pro och UDM SE, och hur skiljer sig denna lösning från Gateway + Cloudkey som föreslogs tidigare?
UDM SE har PoE det har inte Pro, tror även att SE har en intern SSD för kamera video lagring som inte Pro har.
Köper du en PoE switch och SE är dyrare än Pro skulle jag ta en Pro.
 
K
ulfben ulfben skrev:
Har i samband med diverse renoveringar dragit fram VP-rör och nätverksuttag i vår gamla tegelvilla. Lever just nu med ett Asus mesh-nätverk (WiFi AC-standard, trådad backhaul) men har länge sneglat på Ubiquiti för att få:
  • separat WLAN för gäster
  • separat WLAN för "smarta"-hemgrejer (dammsugare och diverse kinaskit)
  • VLAN (logiskt separat LAN) för gästrum och hårdvara jag inte litar på (växelriktare, tv etc)
  • passa på att skaffa WiFi 6e eller 7
  • "optimalt" placerade accesspunkter mha. Power-over-Ethernet
  • (inte ubiquiti-specifikt men:) kopplingspanel och managerbar switch i skåpet där alla rör terminerar.
Dessvärre verkar jag helt oförmögen att få översikt på Ubiquiti's alla produkter och hur det är tänkt att användas.

Kan ni hjälpa mig knåpa ihop ett förslag på vilka grejer jag bör skaffa och hur de bör placeras? Vi är inte rädda för att dra fram rör och kabel om det behövs för bättre placering av utrustningen.

Bifogar en planritning med alla rör / uttag:

[bild]

Jag har framförallt dragit Installationskabel Cat.6 U/UTP Slim för att få 2 uttag vid varje rör. Ledarna är 28awg och kabeln ska fixa POE-standard IEE 802.3af (~15w) & IEE 802.3at (~30w). Ifall detta blir en begränsande faktor så kan jag byta till 24awg standardkabel men då bara få fram ett uttag.
Kontrollern kan du köra på en av dina servrar. Så slipper du cloud key. Och så kan du ha den igång hela tiden och samla fin statistik. Samt integrera med Home Assistant.

Cloud key behöver du bara om du vill köra deras kameror.

Hur många accesspunkter du behöver beror nog lite på vilken kvalitet du förväntar dig i form av hastighet. Om alla skrymslen i källaren ska täckas upp. Det borde räcka med en per våningsplan.
 
Walle85
ulfben ulfben skrev:
tycker du saknas eller känns fel med deras WiFi 7 APs? ... jag ser ju att de är dyrare förstås, men tänkte kanske lyxa till det med (en) sjua på övervåningen och lite billigare sexor i källaren. Vi kör rätt nya telefoner och laptops i huset så man vill ju få känna på den senaste standarden när det går :D
U7 drar mer ström, blir då sannolikt varmare, U6 har "bättre/fler" mimo antenner.
Sett till framtidssäkring så är kanske U7 vettigare sett till wifi 7, men utan en switch med 2,5 GbE uplink så får du inte ut lika mycket ur din U7 ändå. Är ju inte så stor prisskillnad så tror att det är lite sak samma för en prosumer 😉
 
Walle85
K knightjocke skrev:
Kontrollern kan du köra på en av dina servrar. Så slipper du cloud key. Och så kan du ha den igång hela tiden och samla fin statistik. Samt integrera med Home Assistant.

Cloud key behöver du bara om du vill köra deras kameror.

Hur många accesspunkter du behöver beror nog lite på vilken kvalitet du förväntar dig i form av hastighet. Om alla skrymslen i källaren ska täckas upp. Det borde räcka med en per våningsplan.
Av erfarenhet, suterränghus här med trä på övervåningen och sten på undervåningen, så behöver iaf jag 2 st APs på undervåningen för ok täckning över hela våningsplanet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.