P
J JohanLun skrev:
Undrar om detta kan vara en bra start?
[länk]
Det är bara att testa. Det ser bra ut när jag skummade igenom
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Gjorde slag i saken och installerade allt nu under påskhelgen. Gick från ett Asus mesh-nätverk med 5 olika routrar och 2 mini switchar, till en rackmonterad UDM SE, takpuck och två in-walls. Hallskåpet där jag släppte ut alla rör när jag renoverade vinden, gick från vidrig spaghetti:
[bild]

Till mumsig lasagne:
[bild]

Den krångligaste delen var att knussla in ett 6U rack i skåpet, men det löste sig tack och lov utan någon demontering.
[bild]

Det var smart att dumpa hela client-listan från Asus innan. Det gav mig en checklist på allt som behövde kopplas in eller konfigureras om, och lät mig identifiera alla de maskiner som inte har vett att berätta vad de heter eller vem som tillverkat dem. Chromecast, mediaspelaren, NAS och webservrar var online igen ungefär en timme efter att Unifi-grejerna vaknat. Supersmidig installation och grymt bra interface!

Hastighetsmässigt så blev det ett rejält steg uppåt. Vi har 500/500 till huset, så 490/520 till en trådlös klient får anses väl godkänt. :)
[bild]

Jag var rädd att altanen / trädgård skulle ligga helt i radioskugga, men vi får tillräcklig signal från den In-Wall som sköter garaget! Det var skönt att se hur bra dessa småradios fungerar.

[bild]

Nästa steg är att låsa ner mina VLAN bättre (default, guest, iot), kolla eventuellt kanal-överlapp och försöka separera accesspunkterna bättre, samt klicka igenom allt och se ifall det finns någon annan lågt hängande frukt att plocka hem.

När plånboken återhämtat sig ska jag plocka upp en 24-portars switch så alla uttag i huset kan vara live igen. Note to self: kolla vad PoE budgeten är idag. Kommer UDM palla någon accesspunkt / kamera till, eller behöver vi en PoE switch?
Kul att se!!
Kör själv UniFi och har gjort detta i ett par år nu. Har också olika vlan för kameror, gäster mm. Har även en proton VPN för den som önskar, används dock mest för streamingmetoder och sånt för att låsa upp innehåll.
Kämpa på💪
 
Hade lite tur och fick tag i en USW-24 Pro på blocket!

Före:
Nätverksskåp med USW-24 Pro switch, ordnade kablar och anslutna enheter, visande PoE och SFP+ DAC-kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Efter:
Städad nätverksinstallation med USW-24 Pro switch och svarta PoE-kablar, 10gbps SFP+ DAC-kabel och Dream Machine.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite mer städat, väsentligt mer kräm. Nu är alla uttag i huset live. Svarta kablar indikerar Power-over-Ethernet, förutom den längst till höger som är en 10gbps SFP+ DAC-kabel mellan switch och dream machine.

Är fortfarande mycket nöjd med Unifi-systemet. Admin interfacet är guld. Inget klientstrul alls (med asus hade vi intermittent problem för enheter att ansluta till gäst-wifit). Och det är nästan erotiskt att drifta wireguard på Dream Machine och ha robust tillgång till mitt eget LAN var som helst. Förstår inte hur jag levt så länge med bara SSH hem. :p
 
  • Gilla
gadbois och 4 till
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Är fortfarande mycket nöjd med Unifi-systemet. Admin interfacet är guld. Inget klientstrul alls (med asus hade vi intermittent problem för enheter att ansluta till gäst-wifit). Och det är nästan erotiskt att drifta wireguard på Dream Machine och ha robust tillgång till mitt eget LAN var som helst. Förstår inte hur jag levt så länge med bara SSH hem. :p
Mäktigt hemnätverk!

Befinner mig utomlands och har då både OpenVPN samt Wireguard aktiverat med min UXG-Lite.
Wireguard är perfekt med min Mibox TV men windowsklienten i min laptop är klart "buggig" så då kör jag OpenVPN.
 
A andymannen skrev:
Kul att se!!
Kör själv UniFi och har gjort detta i ett par år nu. Har också olika vlan för kameror, gäster mm. Har även en proton VPN för den som önskar, används dock mest för streamingmetoder och sånt för att låsa upp innehåll.
Kämpa på💪
Skaffade en Unifi Cloud Ultra, otroligt mycket enklare än min gamla EdgeRouter!

Tänkte tillslut göra slag i saken och placera IoT grejor på eget nät (inte googles prylar dock, men min luftvärmepump, gräsklipparen, kanske nåt mer...).

Provade att lägga in Proton VPN (free) och lägga den mot en chromecast resp firestick. Netflix på firestick visade "top 10 USA", men jag tycker att resten var på svenska, svenska bilder, texter och menyer... FireTV klarar inte sky eller hbo, men på chromecast så stod det bara att de inte stödjs i denna regionen. HBO tror jag om två veckor går över till en "global" tjänst, så med lite tur börjar det funka då.

Men... Netflix, läser man står det att om man loggar på via VPN får man deras "globala" utbud, men inget lokalt. Min fundering här, blir det mer innehåll än i sverige... Eller bara att det svenska innehållet försvinner? Altså om man kör proton...

Tänkte även kolla om jag kan lägga så torrents alltid går via VPN, men allt annat på datorn går utan VPN. Går det att lägga routingen så? Dvs att bara de portar som torrents använder går via VPNet?
 
Redigerat:
Jag skickar ut ett wifi som går under vpn. Innan man skall kolla på något speciellt går man in under nätverk i appletv (eller vad man använder) och väljer nätverk. Appletv är som standard inställd på det "vanliga" nätverket, vill man ha vpn får man koppla upp sig mot detta. Det blir enklare för familjen då för är man ansluten till vpn funkar ju tex inte svt, tv4 mm. Du kan styra vpn till enskilda nätverk/enheter via settings/routing.
När det gäller Netflix så finns även svenska filmer med. Det enklaste sättet man ser om det är något som inte hör hemma på den svenska sidan är att förtexten är på engelska.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
A andymannen skrev:
Jag skickar ut ett wifi som går under vpn. Innan man skall kolla på något speciellt går man in under nätverk i appletv (eller vad man använder) och väljer nätverk. Appletv är som standard inställd på det "vanliga" nätverket, vill man ha vpn får man koppla upp sig mot detta. Det blir enklare för familjen då för är man ansluten till vpn funkar ju tex inte svt, tv4 mm. Du kan styra vpn till enskilda nätverk/enheter via settings/routing.
Jag lade firestick som separat enhet, tänkte den alltid kan få vara US. Och att appleTV / inbyggd android får gå på svenska. Tänkte nåt liknande på andra TVn, att ha en enhet man kan använda för att streama US. Men lite smart att välja ett WiFi som alltid är via VPN. :) Gör det ju enkelt ändra utan att rota i routersettings!

A andymannen skrev:
När det gäller Netflix så finns även svenska filmer med. Det enklaste sättet man ser om det är något som inte hör hemma på den svenska sidan är att förtexten är på engelska.
Men funkar det med den "fria" varanten av proton? Det funkade rent praktiskt att den fick kontakt, men jag kunde inte se att utbudet ändrades... Några titlar hade dock bara text på spanska och engelska...
 
A andymannen skrev:
Är osäker på hur den fria varianten funkar då jag betalar för deras grejer. En snabbkoll på deras sida säger att man bör betala [länk]
Jag kollade efter en serie på https://se.flixable.com/ som inte fanns i Sverige men i US och då säger den "pardon the interruption, please turn of VPN" - så jag tror man kan dra slutsatsen att man måste betala för sig. Dock verkar utbudet ganska lika mellan Sverige och USA. Kan tänka mig att BBC och liknande kan ha bättre utbud. Nå. Jag kan iallafall konstatera att Cloud Ultra var jäkligt lätt att sätta upp tex VPN och routing... Nu har jag Bahnhof, så tex piratebay funkar ju normalt sett utan att gå via proxys, brukar köra en VPN gratis via Bahnhof. Misstänker man skulle kunna sätta en regel så de portar som torrents går på alltid routas via tex proton. Även domännamn verkar ju funka att göra så med. Bör gå att få en rätt smidig upplevelse.

(denna serie fanns i US men inte Sverige, varför valde jag den, jo jag tog nåt i bokstavsordning då kommer siffrorna först, har ingen aning om vad det är för serie - https://flixable.com/title/60-days-in/)
 
Bara för sakens skull så kollade jag och det funkar fint att titta på den. Sen kanske det inte verkar vara den bästa serien😂😉
 
A andymannen skrev:
Bara för sakens skull så kollade jag och det funkar fint att titta på den. Sen kanske det inte verkar vara den bästa serien😂😉
Nå. Då vet jag att betald proton funkar... Sen är det inte jag i familjen som tittar på mest film, så jag kanske kan avvakta att signa upp mig på en som kostar... Men fint att veta hur smidigt det gick med nya routern!

Har du hittat att det går få mkt bättre utbud? Serier eller filmer som inte finns här?
 
J JohanLun skrev:
Skaffade en Unifi Cloud Ultra, otroligt mycket enklare än min gamla EdgeRouter!

Tänkte tillslut göra slag i saken och placera IoT grejor på eget nät (inte googles prylar dock, men min luftvärmepump, gräsklipparen, kanske nåt mer...).

Provade att lägga in Proton VPN (free) och lägga den mot en chromecast resp firestick. Netflix på firestick visade "top 10 USA", men jag tycker att resten var på svenska, svenska bilder, texter och menyer... FireTV klarar inte sky eller hbo, men på chromecast så stod det bara att de inte stödjs i denna regionen. HBO tror jag om två veckor går över till en "global" tjänst, så med lite tur börjar det funka då.

Men... Netflix, läser man står det att om man loggar på via VPN får man deras "globala" utbud, men inget lokalt. Min fundering här, blir det mer innehåll än i sverige... Eller bara att det svenska innehållet försvinner? Altså om man kör proton...

Tänkte även kolla om jag kan lägga så torrents alltid går via VPN, men allt annat på datorn går utan VPN. Går det att lägga routingen så? Dvs att bara de portar som torrents använder går via VPNet?
Den verakr ju riktigt fin. Har en edgerouter som aldrig svikit mig, men den är bökig när något skall göras. Har dessutom tyckt att dream machine varit på tok för dyrt för mig. En sak jag gärna vill åt är wifi controller. Är det inbyggt i denna, eller måste man fortfarande sätta upp och hantera Ap enheterna i egen UniFi mjukvara??
 
M mojjen skrev:
Den verakr ju riktigt fin. Har en edgerouter som aldrig svikit mig, men den är bökig när något skall göras. Har dessutom tyckt att dream machine varit på tok för dyrt för mig. En sak jag gärna vill åt är wifi controller. Är det inbyggt i denna, eller måste man fortfarande sätta upp och hantera Ap enheterna i egen UniFi mjukvara??
Jag körde först appen i telefonen, sen en applikation på Linux, sen skaffade en cloud key (eol) men Ultra har det inbyggt, allt är Super smidigt.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag körde först appen i telefonen, sen en applikation på Linux, sen skaffade en cloud key (eol) men Ultra har det inbyggt, allt är Super smidigt.
Får vli en sån👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.