O
S SWE421 skrev:
Hej,
Alla i tråden verkar vara väldigt insatta i nätverk och dess mysterier. Jag har en UDM och ett antal access punkter hemma samt i stugan. Har haft en del problem med att få vissa produkter att koppla upp sig mot mitt nät. Senast en Roboroc Robotdammsugare. Men även Sonos och spa badet har ställt till med problem i att koppla upp sig mot nätet. Alltför många timmar på Google har ej gett resultat. Spat kör nu ett eget nät mot annan accespunkt ej UNIFI.
Har ngn i tråden upplevt samma typ av problem? Dela gärna med er av hur ni löste problemen.
Det vanliga med sådana produkter brukar vara att de inte kan koppla upp sig mot 5 Ghz utan enbart 2,4 Ghz. De kan också ha problem med säkerhetsprotokoll och i sällsynta fall det som kallas ”multicast enhanscement”.

En lösning kan vara att skapa ett separat wifi som enbart har 2,4 ghz på och ansluta de produkterna dit. Se bara till att de olika näten inte är separerade från varandra i övrigt som tex ett gästnätverk.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Se bara till att de olika näten inte är separerade från varandra i övrigt som tex ett gästnätverk.
Jag säger tvärt om. Se till att de är separerade så mycket det går genom separerade VLAN och tighta routingregler om det är nödvändigt. Just den typen av ”smart” utrustning kan vara riktigt riskabla och bör inte få komma åt datorer och annat på det ”vanliga” nätverket.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S SWE421 skrev:
Hej,
Alla i tråden verkar vara väldigt insatta i nätverk och dess mysterier. Jag har en UDM och ett antal access punkter hemma samt i stugan. Har haft en del problem med att få vissa produkter att koppla upp sig mot mitt nät. Senast en Roboroc Robotdammsugare. Men även Sonos och spa badet har ställt till med problem i att koppla upp sig mot nätet. Alltför många timmar på Google har ej gett resultat. Spat kör nu ett eget nät mot annan accespunkt ej UNIFI.
Har ngn i tråden upplevt samma typ av problem? Dela gärna med er av hur ni löste problemen.
Jo kort så tror jag du har dålig AP-täckning.
En Roboroc har jag själv och det som ibland kan strula är gräsklipparroboten utomhus beroende på vart den är, alla uppkopplingar är då på 2,4 GHz. Sen är det mycket viktigt att man kör senaste firmware i alla prylar inkl nätverket.
 
O
krillek krillek skrev:
Jag säger tvärt om. Se till att de är separerade så mycket det går genom separerade VLAN och tighta routingregler om det är nödvändigt. Just den typen av ”smart” utrustning kan vara riktigt riskabla och bör inte få komma åt datorer och annat på det ”vanliga” nätverket.
Problemet då är att du inte kommer åt dom från tex telefonen om det inte är så att de har någon form av webbgränssnitt. Sonos blir tex värdelöst.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Problemet då är att du inte kommer åt dom från tex telefonen om det inte är så att de har någon form av webbgränssnitt. Sonos blir tex värdelöst.
Inte alls. Men det kräver att du vet vilka portar som ska öppnas och hur trafiken får flöda mellan dina VLAN.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Sonos blir tex värdelöst.
Jo men Sonos är klart speciellt och beroende av vilken generation det är av högtalare.
Sen just Sonos har väl orsakat ett flertal ändringar av mjukvaran/firmware i routrar, därav mitt tips om att köra senaste version.
 
O
krillek krillek skrev:
Inte alls. Men det kräver att du vet vilka portar som ska öppnas och hur trafiken får flöda mellan dina VLAN.
Och där har du problemet! Många vet inte hur man gör det! De flesta problem jag har sett i tex Sonosbubblan eller UBNT-gruppen handlar om att ”man” har ändrat i sina wifi-inställningar och sedan fungerar inget.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Och där har du problemet! Många vet inte hur man gör det! De flesta problem jag har sett i tex Sonosbubblan eller UBNT-gruppen handlar om att ”man” har ändrat i sina wifi-inställningar och sedan fungerar inget.
Ja, du gör som du vill med ditt nätverk men i en värld med fler och fler "smarta" lampor, kylskåp, mediaspelare, dammsugare, tvättmaskiner o s v så skulle jag säga att det är en rejäl risk och väldigt dumt att låta dem sitta med full tillgång till dit "vanliga" nät. Om man lär sig hur man gör det är det inte så förbaskat svårt (t ex Sonos har en guide här: https://support.sonos.com/en/article/configure-your-firewall-to-work-with-sonos).

Att inte bry sig om internetsäkerhet är i min värld lite som att ha ett avancerat lås på altandörren som man inte riktigt vet hur det funkar. Så istället för att ta reda på hur låset faktiskt funkar så lämnar man altandörren olåst så att barnen enkelt kan ta sig ut och hoppa på studsmattan. Problemet är att alla andra enkelt kan ta sig in den vägen också.
 
Walle85
S SWE421 skrev:
Hej,
Alla i tråden verkar vara väldigt insatta i nätverk och dess mysterier. Jag har en UDM och ett antal access punkter hemma samt i stugan. Har haft en del problem med att få vissa produkter att koppla upp sig mot mitt nät. Senast en Roboroc Robotdammsugare. Men även Sonos och spa badet har ställt till med problem i att koppla upp sig mot nätet. Alltför många timmar på Google har ej gett resultat. Spat kör nu ett eget nät mot annan accespunkt ej UNIFI.
Har ngn i tråden upplevt samma typ av problem? Dela gärna med er av hur ni löste problemen.
Börja med att implementera förslaget från @Ossian K Olsson med ett separat wifi (SSID) med endast 2,4GHz aktiverat. Sedan kan man bygga vidare därifrån ifall det löser problemet, som t.ex. separat avgränsat IoT VLAN och multicast inställningar.
 
Tack för alla bra förslag. Testade med ett separat 2.4 nät ingen skillnad på dammsugaren. Märkliga är att det funkat förut. Hursomhelst så tar jag altandörren till mig och börjar om från början. Att då ta hänsyn till: Homey, Ikea hub, Ring, Spa, diverse tv apparater och AVR blir spännande…..det var ju det där också att man måste veta vad man gör.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S SWE421 skrev:
Tack för alla bra förslag. Testade med ett separat 2.4 nät ingen skillnad på dammsugaren. Märkliga är att det funkat förut. Hursomhelst så tar jag altandörren till mig och börjar om från början. Att då ta hänsyn till: Homey, Ikea hub, Ring, Spa, diverse tv apparater och AVR blir spännande…..det var ju det där också att man måste veta vad man gör.
Gissningen är att de enheter som strular är de som får sämst täckning. Klassiska enheter som heller inte har världens bästa inbyggda Wi-Fi, står struligt till och så vidare. Testa att flytta dammsugaren närmare AP och testa en stund.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
S SWE421 skrev:
Tack för alla bra förslag. Testade med ett separat 2.4 nät ingen skillnad på dammsugaren. Märkliga är att det funkat förut. Hursomhelst så tar jag altandörren till mig och börjar om från början. Att då ta hänsyn till: Homey, Ikea hub, Ring, Spa, diverse tv apparater och AVR blir spännande…..det var ju det där också att man måste veta vad man gör.
Jo men kör du senaste versioner?
Senaste stabila controller, 8.0.28
https://community.ui.com/releases/U...8/f7492865-778d-4539-aaf8-3fb09c4279b0?page=1
Sen uppdaterar du då UDM samt AP'n via Unifi devices.
Sen kan du kolla hur det ser ut med klienterna och mottagning.
 
Redigerat:
Gå till W-Fi - Advanced. Där finns flera inställningar som kan behöva ändras.
Håll markören över den blå cirkeln med ett "i".
Där kan du för vissa inställningar hitta varningar om att ifall den funktionen aktiveras så kan viss utrustning få problem att ansluta.
Deaktivera en i taget om de är aktiva och se om det gör någon skillnad.
 
  • Avancerade inställningar för WiFi-router, inkluderar säkerhet och frekvensband.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Imin Rudenlöv Imin Rudenlöv skrev:
Gå till W-Fi - Advanced. Där finns flera inställningar som kan behöva ändras.
Håll markören över den blå cirkeln med ett "i".
Där kan du för vissa inställningar hitta varningar om att ifall den funktionen aktiveras så kan viss utrustning få problem att ansluta.
Deaktivera en i taget om de är aktiva och se om det gör någon skillnad.
Av nyfikenhet, varför kör man endast WPA2 som idag är 20 år gammalt?
 
B bygges skrev:
Av nyfikenhet, varför kör man endast WPA2 som idag är 20 år gammalt?
Den har även WPA3 men när det aktiveras kommer denna varning upp:
"PMF-incompatible devices may experience connectivity issues. To avoid this, please disable the protocol."

Den här maskinen finns på en plats där det är noll koll på klienterna, så för att inte skapa problem är WPA2 valt.
Med bättre koll blir WPA3 det självklara valet.

Googla på PMF.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.