T ToRy skrev:
Tja! Inget ifrågasättande, bara en fråga. :)
Blev lite nyfiken på den här delen. Undrade bara om du med "bostadshus" tänker villa eller lägenhetshus? Jag kan inte minnas att jag sett speciellt många områden - om några - där villor byggs på detta viset. Däremot självklart lägenhetshus, men då har man ju sin egen ytterdörr ut i ett trapphus och sedan dörren mot gatan. Hade jag bott i villa hade jag sett det som en självklarhet att kunna öppna dörren och släppa ut jycken för morgonpinken. Däremot inte nu då jag bor i lägenhet...

När jag tänker efter så bor ju faktiskt tjejens mamma i ett hus i Höganäs, med dörren rätt ut på gatan... :D Gammalt område, inga trottoarer... Men är det vanligt...?
Tänkte att det spelar väl ingen roll vilken dörr det är man ska ut igenom med hunden, så oavsett hustyp tänkte jag. Men jag kanske missförstod så TS menade att hunden smiter ut när det inte är meningen att den ska ut alls. Då gör det ju skillnad om du har både trapphus dörr och lägenhetsdörr på vägen ut.

• Gilla
ToRy
  • Laddar…
B b8q skrev:
Hur vet man att entreprenörens avsikt var att ni skulle plantera träd i de jordhål som lämnades? Det kanske var tänkt att man skulle sätta postlådorna där, så att en brevbärare enkelt kan leverera post direkt från bilens fönster, och inte behöva stanna, öppna dörren och gå upp på trottoaren vid varje hus?
1. Enligt detaljplanen så markeras/illustreras dessa jordhål med träd/buske vad jag kan se. (sen att det blivit vissa boenden som själva verkar ha valt att göra det fint, för att exploatören sktit i det är en annan femma).

2. I verkligheten så går dessa jordhålen längs med gatan, och fortsätter liksom runt sista huset med (gaveln), och där finns inga entrér eller brevlådor. Se bifogad bild..Där har ingen brytt sig så där har det börjat växa ogräs istället....

• Jordhål längs en gata med växande ogräs och en trottoarkant med en vägmärkeskon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bowser Bowser skrev:
Om man tittar på bilderna du lagt upp hittils och baserat på vart tomtgränsen går förstår jag inte riktigt hur du drar den slutsatsen, sunt förnuft säger ju att man INTE går i vägbanan.. men lägg upp den bilden du anser bevisar detta så får vi se.
Se nedan bilder från andra vinklar. Ihop med bilden ovan i mitt föregående inlägg.

De svarta linjerna i första bilden är t.ex var två garage ligger sida vid sida, mellan husen (kedjehus), så när de parkerar utanför garageporten så hamnar bilens bak i princip ända fram vid asfalteringen. Mao, det går inte att gå förbi om en eller två bilar är parkerade där, även om man lirkar sig förbi träden i början. (och så parkerar ju alla, de använder sitt garage samt garageuppfart).

I andra bilden ser man slutet på gatan vi pratar om, som liksom svänger/korsar av en annan tillhörandes samma område. Till höger ser ni den här plattläggningen, till vänster ser ni ett annat bostadsområde som sitter samman. Var ska folk promenerera här? Bild tre är samma del av gatan fast från motsatt håll.

• Smal promenadväg mellan hus och parkerade bilar med träd och buskar som begränsar gångutrymmet.
    Skapa konto
  • Gatan mellan kedjehus med parkerad bil och garage, brist på trottoar för gående.
    Skapa konto
  • Gata mellan kedjehus med parkerade bilar, problematisk passage för fotgängare, trafikavspärrning i förgrunden.
    Skapa konto
Jag tycker att det är rätt uppenbart att stensättningen är allmän plats. Att garagen byggts så att det inte går att parkera på egen mark framför dem är förvånande, men ändrar inte det faktum att det inte är din mark att hägna in.

• Gilla
harry73 och 3 till
  • Laddar…
E
J joksi skrev:
Men hur har exploatör en tänkt när de utformat en trottoar där den delen som hamnar utanför folks tomter har träd och uppfarten till garage mitt i?
Vad är det som säger att dom tänkt till så mycket? I princip det enda dom tänker på är väl vinsten... tomtmark är ju dyrt dessutom.

Som köpare borde man ju tänka till innan man slår till.

• Gilla
RapidSledge och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
För mig är det självklart att detta är trottoarer och inte mark som tillhör fastigheterna!

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Nej, det är inte en trotoar, man planterar inte träd och buskar på en trotoar. Syftet är snarare utsmyckning och snöupplag, cykelparkering mm. Det är definitivt inte tomtmark.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
För mig är det självklart att detta är trottoarer och inte mark som tillhör fastigheterna!
Ingen har sagt att de skulle tillhöra fastigheterna, däremot är inget där allmän mark utan sk kvartersmark sant gemensamhetsanläggning.

Snälla, kolla på sista bilden. Där kommer man gående från en gångbana, vart ska man ta vägen sen då? Ska man gå till vänster på plattsättningen...??

Ja, och lämpligen parkerar man längs gatan. Stensättningen smalnar ju rent av av gatan mot korsningen vilket jag tolkar som att det är tänkt att man får parkera längs gatan.

Sen är det förstås en lösning som öppnar för att man gör på ett antal olika sätt. Jag skulle säga att det är rätt dåligt och otydligt planerat rent av. Träden kan väl vara trevligt pynt på en gångyta iofs, men bilparkeringen gissar jag kommer bli ett problem då det både bjuds in till parkering framför garagen och längs gatan.

Det brukar vara krav på att det ska få plats en bil utanför garaget. Så det är nog tänkt att man ska stå så. Bilen på bilden går väl inte utanför fastighetsgränsen va?

D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inte en trotoar, man planterar inte träd och buskar på en trotoar.
Jaså inte?
Stadsgata med spårvagnsspår, gående, cyklister och gröna träd på en solig dag.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
HasseTeknik och 4 till
  • Laddar…
Ja, och även i Sverige utanför paradgatornas sken.
Gata i Nybodaberget med träd, parkerade bilar, en cykel och en hund.
Skapa konto

Nybodaberget i södra Sthlm

• Gilla
erkka
  • Laddar…
Ser träden ut att stå i gångstråken på de bilderna?

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det brukar vara krav på att det ska få plats en bil utanför garaget. Så det är nog tänkt att man ska stå så. Bilen på bilden går väl inte utanför fastighetsgränsen va?
Den bilen är mindre modell, och just plattsättningen där är bredare. Den kombinationen gör som på bilden att man kan promenera förbi. Men som syns också så har den som bor där satt ut sin brevlåda vid asfalten. Annektering som ni säger :)

I de andra fallen på den gatan så är plattsättningen smalare, och bilarna går ända fram till asfalten. Du måste alltså runda bilarna ut på körbanan, eller passeramellan träden och upphöjningen utanför entrén med risk att dessutom beträda annans tomt. (alternativt runda trädet och ut på körbanan).

I alla fall, diskussionen här har bytt fokus inget snscl om saken. Jag har förstått och fått förtydligat att jag eller någon annan inte har sin tomt över hela plattsättningen, och nu diskuterar men istället rimligheten i om det är en trottosr/gångbana eller inte. Personligen delar jag det lägrets åsikt som säger att antingen är de inte tänkt som gångbana eller så är det designat dåligt. Oavsett, varför jag gick in i den tankebanan var för att folk började bli som en pöbel och mena att jag skulle utsätta folk och barn för faror, och därför anmärkte jag på att jag inte tillför så mycket jämfört med hur det redan är utformat och används av boende och förbipasserande. I kombination med att fråga om grannarna har invändningar och de stör dem, så tänkte jag att jag kunde utföra detta (som någon skrev, med vetskapen att jag på sätt och vis gör fel).
Det är väl där fokuset egentligen bör ligga, tomtgränsen kommer ju inte förändras genom att vi har åsikter omden osv.

Så jag har tolkat det som så att den ända som skulle kunna tvinga mig ändra mig eller ta bort det är om någon i framtidrn ändrar sig, eller flyttat in reagerar och gör undersökningen som jag gör nu. Och då kommer femma person uppfattas som kandke mindre omtyckt, om den som ny granne kommer och spelar viktigpetter och leker regelpolis, än tex jag som flyttat in, frågst gannskapet om jag kan annektera denna gemensamma del av marken men just utanför mitt hus. Personligen tycker jag själv detts då är en bättre person, än dem förstnämnda självutnämnda regelnissen. (ingen gillar besser-wissers eller översittare)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.