harry73
Jag anser att det är ett steg för för mycket att sätta staket där du vill.
Sätta en träbank eller blomsterlådor är en sak, och kan uppfattas som ett trevligr inslag. Staket kommer att uppfattas som att du annekterar marken
 
Ett smidigt sätt är att sätta blomlådor i hörnen som man sedan sätter ihop med ett enkelt staket, då får du en stabil lösning som inte är stormkänslig men ändå är flyttbar.
 
  • Gilla
joksi
  • Laddar…
Hade jag varit granne med barn hade jag blivit helt jävla tokig på alla idioter som tvingat ut ungarna att gå och cykla i gatan för att de satt upp hinder mot att gå på gångbanan, vare sig det är medelst staket eller för att de parkerar tvärs gångbanan. Betydligt mindre problem med exemplet med bilar parkerade längs körbanan.

Men det är jag det. Du är förstås i din fulla rätt att tycka att det är ett större problem att din hund springer ut på gatan.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Men hur har exploatör en tänkt när de utformat en trottoar där den delen som hamnar utanför folks tomter har träd och uppfarten till garage mitt i?

Jag har hört med grannar, och de här träden är förvisso planterade av var 7ch en framför sitt eget hus, men det är tydligen entreprenören som har lämnat fyrkantiga små jordplättar men skitit i att färdigställa kvarterets utemiljö så att säga. Med andra ord, Det är tänkt med nån form av träd eller buske mitt i gångbanan (som min bild visar)

Ju mer Jag själv tänker på det så låter det mer och mer som Att det inte är en avsedd gångbana, utan man ska gå och cykla på vägen.

Jag återkommer med någon mer bild sen så får ni se mer vad Jag menar.
 
Bowser
J joksi skrev:
Ju mer Jag själv tänker på det så låter det mer och mer som Att det inte är en avsedd gångbana, utan man ska gå och cykla på vägen.

Jag återkommer med någon mer bild sen så får ni se mer vad Jag menar.
Om man tittar på bilderna du lagt upp hittils och baserat på vart tomtgränsen går förstår jag inte riktigt hur du drar den slutsatsen, sunt förnuft säger ju att man INTE går i vägbanan.. men lägg upp den bilden du anser bevisar detta så får vi se.
 
Jag uppfattat INTE det som ligger mot husen som en trottoar, utan som en yta för brevlådor, parkering etc, och att det är vägbanan man ska gå på. I villaområden finns normalt sett ingen trottoar. Det nya påfundet att stenlägga den lilla biten på framsidan istället för att ha gräs påverkar inte detta.
 
Det är ju svårt att gå genom träd. Men ytan är ju uppenbarligen planerad för att vara en allmän yta. Som jag tolkar det främst för utsmyckning och snöplogkant ev cykelparkering, inte primärt som gång bana. Men oavsett vilket är det ju inte okej att konfiskera ytan.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Bowser
Anna_H Anna_H skrev:
Jag uppfattat INTE det som ligger mot husen som en trottoar, utan som en yta för brevlådor, parkering etc, och att det är vägbanan man ska gå på. I villaområden finns normalt sett ingen trottoar. Det nya påfundet att stenlägga den lilla biten på framsidan istället för att ha gräs påverkar inte detta.
Men tomtgränsen slutar ju precis utanför dörren i princip.
Tycker det mer ser ut som en utgång som lägenhetshus har. En dörr rätt ut på trottoar..
Men får se på bilden som ts ska lägga upp så kanske man ändrar sig.
 
Om man nu ska göra en annektering där så tycker jag det är orimligt att sätta staket ända ut till asfalten. I gränsen mellan de större och de mindre stenarna i plattläggningen hade jag blundat för om jag var närboende/delägare. Det förstör inte framkomligheten mer än idag, du kan få post i lådan, och passar bättre till hur området är disponerat idag.

Förstår inte ditt argument med hunden alls. Hur många dörrar till bostadshus finns det inte som går ut på en trottoar med gatan en meter bort, typ alla stadskvarter. Har du koppel på hunden innan du öppnar dörren så ska det väl inte vara ett problem att hindra den från att fara iväg okontrollerat?
 
Jag kan hålla med TS och Anna (m.fl.) här. Jag växte upp i ett villaområde. Inte fasen fanns där några trottoarer längs gatorna. Då var det ändå stora tomter med gott om plats för både väg och trottoarer. Här är det trängre, vilket gör att man får samsas. Vi klarade det då. Dagens bilförare, ungar , cyklister, rullstolsburna o.s.v borde klara det idag.
Kan ju tycka att det i och för sig är direkt dumt att bygga hus med väggen i tomtgräns på det där sättet, men nu är det så. Gatan i sig borde dock utformas så att det är tydligt att alla får använda den. (Vilket vi ändå fattade utan skyltar, stenläggning eller andra förtydliganden. ;))
Tycker fortfarande staket kan vara okej (om grannarna håller med) men halva ytan du tänker dig.
 
  • Gilla
bakterie
  • Laddar…
På små tomter kan man ju nyttja tomtens yta bättre om hela ytan är på en sida av huset.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
..... Hur många dörrar till bostadshus finns det inte som går ut på en trottoar med gatan en meter bort, typ alla stadskvarter. Har du koppel på hunden innan du öppnar dörren så ska det väl inte vara ett problem att hindra den från att fara iväg okontrollerat?
Tja! Inget ifrågasättande, bara en fråga. :)
Blev lite nyfiken på den här delen. Undrade bara om du med "bostadshus" tänker villa eller lägenhetshus? Jag kan inte minnas att jag sett speciellt många områden - om några - där villor byggs på detta viset. Däremot självklart lägenhetshus, men då har man ju sin egen ytterdörr ut i ett trapphus och sedan dörren mot gatan. Hade jag bott i villa hade jag sett det som en självklarhet att kunna öppna dörren och släppa ut jycken för morgonpinken. Däremot inte nu då jag bor i lägenhet...

När jag tänker efter så bor ju faktiskt tjejens mamma i ett hus i Höganäs, med dörren rätt ut på gatan... :D Gammalt område, inga trottoarer... Men är det vanligt...?
 
D Daniel 109 skrev:
På små tomter kan man ju nyttja tomtens yta bättre om hela ytan är på en sida av huset.
Det är ju iofs ett argument för att bygga så här.
 
Jag gissar att TS har en dörr ut i trädgården också.
 
Hur vet man att entreprenörens avsikt var att ni skulle plantera träd i de jordhål som lämnades? Det kanske var tänkt att man skulle sätta postlådorna där, så att en brevbärare enkelt kan leverera post direkt från bilens fönster, och inte behöva stanna, öppna dörren och gå upp på trottoaren vid varje hus?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.