Jag hade en gång ett hus där från husgrunden sträckte sig en gräsmatta och en häck - allt slutade i vägen. Ca 4 meter mellan hus och väg. När jag köpte huset trodde jag att tomtgränsen gick i häcken. Men det visade sig att gränsen gick utmed husgrunden. Kommunen hade tänkt sig en trottoar där men struntade att bygga den. Och tidigare ägare ca 50 år tillbaks helt enkelt anekterade utrymmet och anlade gräsmatta och häck. Det fanns t o m gamla fruktträd som egentligen stog på kommunens mark. Kommunen hade heller inte koll på det hela.
 
J joksi skrev:
det röret ligger på första huset i början på gatan. Vid övriga hus finns som sagt inga tomtmarkeringar, bara plattor...
På vår tomt (eller tomter, vi har två bredvid varandra) finns det 8 gränspunkter.
Hälften av dem betecknas som omarkerade.
Varför? Jo gränserna går i gamla stengärsgårdar, som är "fornminnesklassade" och inte får förstöras eller grävas i.
Men alla punkter har åsatts koordinater enligt "RT R02 GON V 0:-15" med angiven precision ± 25 mm

J joksi skrev:
Hade ju hellre velat det, men det är ju så dumt byggt och isf går tomtgränsen knappt 1m framför huset... Totalt meningslöst att sätta ett staket så nära.
Varför vill du egentligen ha ett staket?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
På vår tomt (eller tomter, vi har två bredvid varandra) finns det 8 gränspunkter.
Hälften av dem betecknas som omarkerade.
Varför? Jo gränserna går i gamla stengärsgårdar, som är "fornminnesklassade" och inte får förstöras eller grävas i.
Men alla punkter har åsatts koordinater enligt "RT R02 GON V 0:-15" med angiven precision ± 25 mm


Varför vill du egentligen ha ett staket?
För vi har hund och folk (boende) swishar förbi på den här lilla gatan...
 
J joksi skrev:
För vi har hund och folk (boende) swishar förbi på den här lilla gatan...
Går det inte att ha jycken på andra sidan huset, på "baksidan"?
Där borde det väl finnas lite mer plats...
 
Absolut, det är dock inte optimalt att ha en entré som går rakt ut på gatan så att säga. Hade varit tryggare med ett staket emellan.

Hur som helst av alla kommentarer att döma verkar det inte finnas en riktig konsensus, bortsett från att de flesta konstaterar are det intw är min tomt där. Men, om vi lämnar det åt sidan och tittar rent praktiskt på det. Det handlar alltså om en gata som inte är tänkt som genomfart, ej ägs och sköts av kommunen, utan är planlagt som sk kvartersmark. Den plattlagda delen, oavsett om den är tänkt som någon form av trottoar, används varken av boende eller de få förbipasserande så, utan alla går, cyklar och kör på den asfalterade körbanan. den plattsatta "trottoaren" består också av flertalet mindre träd, samt uppfarter till resp hus garage. Alltså alla som parkerar framför sitt garage parkerar typ halva bilen utanför sin tomt, och därav praktiskt hindrar någon form av passage egentligen. För att inte tala om de andra som parkerar parallellt på sidan av gatan. Det finns alltså onekligen inga uttalade regler, eller vägskyltar eller vägmarkeringar, någonstans på den lilla gatan. Skulle allrså gående idag passera gatan på den sidan som vättee mot husens entréer dvs den pkattsatta delen, så måste de alltså runda först och främst träd som finns utanflr varje hus, och i andra hand bilar som står parkerade.

Om man utgår från ovan fakta och omständigheter, att gatan är en gemensamhetsanläggning och kvartersmark, samt att grannarna I mångt och mycket tror och uppför sig som att det som finns rakt framför deras hus också är deeas "del", vad kan då I teorin eller praktiken hända om jag sätter upp ett staket utanför mitt hus? fö r att förtydliga, staket kommer ibte sättas upp om någon av grannarna personligen har något eemot det eller påverkar dem
 
Redigerat:
Sätt upp ett staket som står på nån sorts fötter. Då gör du ingen åverkan på plattsättningen och det går lätt att flytta om nån skulle kräva det.
 
  • Gilla
tanker och 2 till
  • Laddar…
Förr eller senare kommer du att få ett föreläggande om att ta bort det, och återställa plattsättningen. Rent hypotetiskt skulle du kunna bli åtalad för egenmäktigt förfarande, men det har jag aldrig hört talas om att det skett. Det är inget ovanligt att fastigheter som gränsar mot olika typer av allmänningar annekterar lite av den. Men då gäller det oftare naturområden, att man har en skog mot baksidan, och man "råkar" så gräsmatta en meter för långt ut, osv.

Det är också lite kluvet hur det fungerar den dag du skall sälja. Å ena sidan kan det vara värdehöjande att ha lite tomt på framsidan, å andra sidan är det klart värdesänkande om man måste deklarera att en del av "tomten" är illegal. En köpare blir orolig, även om annekteringen har fungerat i 20 år så kommer en köpare att räkna med problem.

När vi köpte vårt första hus, ett parhus, så fanns det en löst upplagd otroligt ful mur av sprängsten på baksidan mot en skogsallmänning (komunal). Säljarna berättade att den låg någon meter ut, och pekade ut ungefär var tomtgränsen gick. Samtliga grannar hade gjort likadant. Jag gjorde om muren, och fixade till marken, sådde gräs. Och när jag gjorde om så råkade den nog komma ytterligare någon "halvmeter" ut.

Sedan ett år senare när jag grävde upp ogräs inne i en häck mot grannen i sidled, hittade jag gränsröret, och blev chockad. visade sig att 2/3 av tomten var inte vår, den där muren hade varit placerad nästan 5 meter ut på allmänningen, och efter min "renovering" hade vi stulit nästan 6 meter. Vi hade även fällt en stor tall som jag var helt säker på att den stod på vår tomt, men som alltså egentligen tillhörde kommunen.

Detta är nu 29 år sedan, vi flyttade därifrån för drygt 20 år sedan, för några veckor sedan var vi och hälsade på en av våra gamla grannar. Jag kunde konstatera att min gamla "mur" står kvar. Huset har bytt ägare 3 ggr under de här åren. Har ingen aning om de nuvarande ägarna har någon kunskap om var gränsen egentligen går.
 
useless useless skrev:
Sätt upp ett staket som står på nån sorts fötter. Då gör du ingen åverkan på plattsättningen och det går lätt att flytta om nån skulle kräva det.
Är det ens möjligt?
 
H hempularen skrev:
Förr eller senare kommer du att få ett föreläggande om att ta bort det, och återställa plattsättningen. Rent hypotetiskt skulle du kunna bli åtalad för egenmäktigt förfarande, men det har jag aldrig hört talas om att det skett. Det är inget ovanligt att fastigheter som gränsar mot olika typer av allmänningar annekterar lite av den. Men då gäller det oftare naturområden, att man har en skog mot baksidan, och man "råkar" så gräsmatta en meter för långt ut, osv.

Det är också lite kluvet hur det fungerar den dag du skall sälja. Å ena sidan kan det vara värdehöjande att ha lite tomt på framsidan, å andra sidan är det klart värdesänkande om man måste deklarera att en del av "tomten" är illegal. En köpare blir orolig, även om annekteringen har fungerat i 20 år så kommer en köpare att räkna med problem.

När vi köpte vårt första hus, ett parhus, så fanns det en löst upplagd otroligt ful mur av sprängsten på baksidan mot en skogsallmänning (komunal). Säljarna berättade att den låg någon meter ut, och pekade ut ungefär var tomtgränsen gick. Samtliga grannar hade gjort likadant. Jag gjorde om muren, och fixade till marken, sådde gräs. Och när jag gjorde om så råkade den nog komma ytterligare någon "halvmeter" ut.

Sedan ett år senare när jag grävde upp ogräs inne i en häck mot grannen i sidled, hittade jag gränsröret, och blev chockad. visade sig att 2/3 av tomten var inte vår, den där muren hade varit placerad nästan 5 meter ut på allmänningen, och efter min "renovering" hade vi stulit nästan 6 meter. Vi hade även fällt en stor tall som jag var helt säker på att den stod på vår tomt, men som alltså egentligen tillhörde kommunen.

Detta är nu 29 år sedan, vi flyttade därifrån för drygt 20 år sedan, för några veckor sedan var vi och hälsade på en av våra gamla grannar. Jag kunde konstatera att min gamla "mur" står kvar. Huset har bytt ägare 3 ggr under de här åren. Har ingen aning om de nuvarande ägarna har någon kunskap om var gränsen egentligen går.
.
Jag förstår. Men säg mig, vem skulle kunna utfärda detta föreläggande? Som jag förstår det finns ingen myndighet som äger den gatan. Menar du Att någon granne skulle ändra sig och försöka stämma mig civilrättslig...?
 
Gemensamhetsanläggningen/ägaren kan kräva att du tar bort sakerna från deras mark. Gör du inte det kan dom stämma dig och/eller ta hjälp av kronofogden. Har du gjort åverkan på annans egendom så kan du bli stämd.
 
Lägger upp en till bild, bara för att bättre illustrera omständigheterna.

Den svarta linjen är alltså hur jag skulle vilja sätta ett staket. Där ser ni också trädet utanför, liknande har de andra, samt även uppfarterna till garagenn (röda pilarna). Hur ska man passera den "trottoaren"? I de flesta bostadsområden ligger ju garage och uppfarten betydligt högre upp, så att där faktiskt finns en ohindrad trottoar. Så är de på baksidan, där går en kommunal väg och en riktig trottoar utanför allas tomter.

Den gula illustrerar bara hur folk också väljer att parkera på gatan.
 
  • Bild av en gatuvy med föreslagen svart linje där staket ska stå, röda pilar mot garageuppfarter och gul markerad parkering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
useless useless skrev:
Gemensamhetsanläggningen/ägaren kan kräva att du tar bort sakerna från deras mark. Gör du inte det kan dom stämma dig och/eller ta hjälp av kronofogden. Har du gjort åverkan på annans egendom så kan du bli stämd.
Och med det menar du en av delägarna, dvs en av grannarna. Inte sant?
 
Kan tycka att det är lite motsägelsefullt att det :
1. Behövs ett staket eftersom "För vi har hund och folk (boende) swishar förbi på den här lilla gatan..."
2. Ytan "används varken av boende eller de få förbipasserande"

Låter som det redan finns en distans till det swishande folket och staketet mer skulle få en funktion som hundrastgård / lekplats när ytterdörren är öppen på sommaren. Om så är fallet, bygg den på någon del av din tomt.

Det är som redan sagt en tidsfråga tills det dyker upp "en man som heter Ove" och gör det mer noga med paragraferna.
 
B Buling skrev:
Kan tycka att det är lite motsägelsefullt att det :
1. Behövs ett staket eftersom "För vi har hund och folk (boende) swishar förbi på den här lilla gatan..."
2. Ytan "används varken av boende eller de få förbipasserande"

Låter som det redan finns en distans till det swishande folket och staketet mer skulle få en funktion som hundrastgård / lekplats när ytterdörren är öppen på sommaren. Om så är fallet, bygg den på någon del av din tomt.

Det är som redan sagt en tidsfråga tills det dyker upp "en man som heter Bengt" och gör det mer noga med paragraferna.
Tycker inte alls det är motsägelsefullt. Det finns ca 10 fastigheter som på ett eller annat sätt kan välja att bruka denna vägen, för att köra till och från,och då kör dem förbi tre meter ca utanför min dörr. Utan att jag då har möjlighet att inhängna min dörr, det är jättelätt hänt tyvärr att hunden kan springa ur när man öppnar sin ytterdörr. Att få ha en ytterdörr som gränsar nästan direkt ut mot en väg är därför inte optimalt.
Vi har redan försökt be folk att sakta ner när de kör in på gatan (övriga området har 30-skyltar som antaglufen kommunen satt upp), men det blir lite hur som helst av det. Har även lyft med just kommunen om de kan placera ut några farthinder av något slag, som tvingar ner hastigheten, och det var då jag fick reda på att de inte äger eller ansvarar för gatan.

Flera flugor i en smäll vore då enligt mig att inhängna en vettig del av gatan utanför huset.
 
J joksi skrev:
Tycker inte alls det är motsägelsefullt. Det finns ca 10 fastigheter som på ett eller annat sätt kan välja att bruka denna vägen, för att köra till och från,och då kör dem förbi tre meter ca utanför min dörr. Utan att jag då har möjlighet att inhängna min dörr, det är jättelätt hänt tyvärr att hunden kan springa ur när man öppnar sin ytterdörr. Att få ha en ytterdörr som gränsar nästan direkt ut mot en väg är därför inte optimalt.
Vi har redan försökt be folk att sakta ner när de kör in på gatan (övriga området har 30-skyltar som antaglufen kommunen satt upp), men det blir lite hur som helst av det. Har även lyft med just kommunen om de kan placera ut några farthinder av något slag, som tvingar ner hastigheten, och det var då jag fick reda på att de inte äger eller ansvarar för gatan.

Flera flugor i en smäll vore då enligt mig att inhängna en vettig del av gatan utanför huset.
Och vad händer när vovven rymmer ur inhägnaden? Det är både billigare och enklare att installera en barngrind eller nätdörr för att hålla fyrbeningar inne.
Jag förstår ditt tankesätt, men det är också möjligt att se det som att du köpt ett hus och en tomt, och nu när du inser att du vill ha ett annat läge på huset så försöker du skapa det genom att annektera allmänt område.
Det hade varit enklare för dig om det fanns en förening som kunde ge OK, nu finns det ingen som kan säga att det är ok eftersom vem som helst i all framtid kan säga att det inte är ok och då får du återställa.
En notis kan vara att om den där vägen någonsin kommer börja snöröjas kommer både staket och buskar bli kortlivade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.