Bowser
Citat "Där fastighetsgränsen mot gata, annan allmän plats eller gemensamhetsanläggning ej bebyggs ställs därför krav på häckplantering. Häckar ska placeras 0,5 m innanför fastighetsgränsen"

Fastighetsgränsen slutar vid stenläggningen enligt bilder ts lagt upp.
Hur man får det till att stenläggningen tillhör fastigheten förstår jag inte.. tycker det är väldigt tydligt i DP.
Hur gör ni annan tolkning?
 
Bowser
J joksi skrev:
Men bestämmer inte vi som äger marken gemensamt över den, egentligen?
Står i DP att "stadsmässig gatumiljö eftersträvas inom området " därav stenläggningen. Hur passar ett staket in i den beskrivningen?
 
J joksi skrev:
Men bestämmer inte vi som äger marken gemensamt över den, egentligen?
Innom väldigt brgränsade ramar. Ni får sannolikt bestämma hur omfattande snöröjning ni ska ha tex. Ni måste fortfarande följa föreningens syfte och stadsplanens regler.
 
Jag är fullt medveten om att forumet har en sådan regel. Jag är dock lika medveten om att forumet nyligen ändrade sättet som citat visas till att bara visa de första raderna. Jag tolkar det som att forumet är medvetna om att man ibland citerar för att visa vems inlägg man besvarar, och vilken del av det inlägget man besvarar, för att det ska vara tydligt bortom allt tvivel, och att forumet därför ser lite mellan fingrarna. Ditt inlägg 147 hade behövt någon form av hänvisning - exempelvis en delcitering - till vilken del av mitt inlägg du menade, och det är ofta du är otydlig på det viset, därför citerade jag ditt inlägg, för att tydliggöra min invändning. Att påstå att jag slentrianciterar är lite magstarkt. Jag citerar när jag tycker det är befogat. Annars är jag tydlig med vem och vad jag kommenterar. Att förutsätta att svar är på senaste inlägg om inget annat sägs är att inbjuda till missförstånd.
Men fortsätt du förutsätta att andra förstår vad du syftar på så fortsätter jag vara tydlig så att jag vet att folk förstår vad jag syftar på.

Jag tycker detaljplanen och framförallt utseendet på anläggningen på bilderna öppnar upp för tolkning vad gäller stenläggning och gata.

Detta inlägg svarar då på inlägg 149...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
När ett sånt här område byggs i olika etapper av en entrprenör så när allt är klart ”lämnar” de över gemensamhetsytorna till en vägförening eller samfällighetsförening. Lantmäteriet hjälper till att starta upp och har förättningen. Därefter påbörjar styrelsen att upphandla div tjänster och ofta påbörjar en vattenavläsning med fakturering till föreningen.

I får sff äger vi gemensamt vägar, lekplatser, , tvsnläggning från comhem, lite mark och två sophus. Vår kommun har inte individuella vattentätare till grupphusområden varför vi får läsa av och blir därefter fakturerade vår förbrukning. I området finns också en carportslänga som är en egen liten förening till de hus som inte har egna garage.

Många som flyttar in i vårt område direkt från en brf eller hyresrätt tycker ofta styrelsen ska göra så mycket mer och även ibland medla mellan grannar eller läxa upp någon som kör för fort, men det lägger sig styrelsen inte i.

Vad jag vill komma fram till är att om området snart är klart så blir ni snart kallade till en förättning. Därefter har ni en styrelse.

Nu till din fråga. Klar 17 du inte kan bygga staket utanför din tomt.
 
J joksi skrev:
Nedan hittade jag av en slump idag i detaljplanen för området.

En stadsmässig gatumiljö eftersträvas inom området och det är viktigt att både bebyggelse och planteringar inom kvartersmark bidrar till detta. Där fastighetsgränsen mot gata, annan allmän plats eller gemensamhetsanläggning ej bebyggs ställs därför krav på häckplantering. Häckar ska placeras 0,5 m innanför fastighetsgränsen.

Hur tolkar ni detta?
Eftersom att det här inte riktig besvarats i detalj väljer jag att hoppa tillbaka till TS inlägg och kommentera det direkt. Sorry om jag tar ett varv till på något som anses avslutat.

Jag ser det såhär:
  1. Den gräns som tråden handlar om är bebyggd, därför är frågan om häck där inte relevant då stycket handlar om ickebebyggda gränser.
  2. Om du har annan gräns mot allmänning eller väg (på baksidan exempelvis) anmodas du, om du sätter upp en häck, att sätta denna 50 cm in på din egen tomt för att din häck inte ska kraga ut över allmänningen.
Skrivningen är alltså till för att allmänningarna inte ska smygprivatiseras och har inget med din framsida att göra.
 
  • Gilla
joksi
  • Laddar…
Bowser
Bygg en uteservering:)
Borde ju falla under stadsmässig gatumiljö med tanke på hur mkt allmänyta som annekteras sommartid i städer.
 
Bowser Bowser skrev:
Bygg en uteservering:)
Borde ju falla under stadsmässig gatumiljö med tanke på hur mkt allmänyta som annekteras sommartid i städer.
Restauranger får ju faktiskt betala för sin uteservering...
 
en kompis till mig bor likadant från typ 2010. I deras område är det som här inte meningen att man ska gå längs med husen utan stenläggningen skapar en yta mellan husen och vägen. På så sätt kan man ju maximera trädgårdsyta och samtidigt inte heller kliva direkt ut i bilgatan från dörren. Tycker det är en bra lösning i täta villaområden. Jag brukar också parkera längs med vägen fast på stenläggningen utanför deras garage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.