Jag bugar och bockar för tipset! Är i planeringsstadiet att byta ut vårt system här hemma, blir till att ringa och höra sig för. Någon som har erfarenhet av företaget?
//Daniel
 
Får man lov o kapa tråden genom att jag ställer denna fråga, efter vad jag har läst i tråden så misstänker jag att det är ett överhettningsskydd men skulle gärna vilja ha det bekräftat samt få info var man hittar en nytt.
 
  • Röd knapp i mitten av en cirkulär metallplåt på en grå yta, eventuellt ett överhettningsskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart överhettningsskydd kopplat till elektriska ledningar inne i en apparat, med rostfläckar på metall vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av elektrisk apparat med kablar och komponenter, möjligt överhettningsskydd synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G glensan skrev:
Får man lov o kapa tråden genom att jag ställer denna fråga, efter vad jag har läst i tråden så misstänker jag att det är ett överhettningsskydd men skulle gärna vilja ha det bekräftat samt få info var man hittar en nytt.
Det där är helt riktigt överhettningsskydd, om det går att hitta nytt kan jag tyvärr inte hjälpa dig med. När du ändå plockat isär sådär långt så ta en titt på alla sladdar och kontakter där, vi bytte aggregat här hemma för någon månad sen och när vi rev det gamla så var kablarna i väldigt dåligt och sprött skick. Lycka till :)
 
  • Gilla
glensan
  • Laddar…
G glensan skrev:
Får man lov o kapa tråden genom att jag ställer denna fråga, efter vad jag har läst i tråden så misstänker jag att det är ett överhettningsskydd men skulle gärna vilja ha det bekräftat samt få info var man hittar en nytt.
Läste föresten i inlägg #36 ovan om en som bytt öh-skydd.
 
  • Gilla
glensan
  • Laddar…
G glensan skrev:
Får man lov o kapa tråden genom att jag ställer denna fråga, efter vad jag har läst i tråden så misstänker jag att det är ett överhettningsskydd men skulle gärna vilja ha det bekräftat samt få info var man hittar en nytt.
Yes, korrekt som föregående skriver. Det var även jag som bytt skydd, eller rättare sagt fick hjälp att ”bygga om” lite och sätta in ett annat skydd då befintliga ej fanns att tillgå.
 
  • Gilla
glensan
  • Laddar…
K kstenstrom skrev:
Yes, korrekt som föregående skriver. Det var även jag som bytt skydd, eller rättare sagt fick hjälp att ”bygga om” lite och sätta in ett annat skydd då befintliga ej fanns att tillgå.
De ombygget är jag intresserad av :)
 
Hej,
Vi bytte helt ut vårt system för några månader sen till ett utbytessystem som passade in i befintlig rördragning, hittade systemet hos pbh.se
Försökte få kontakt med han som hjälpte mig bygga om skydden men han verkar ha slutat på den firman jag anlitade så tyvärr kan jag inte ge några tips.
 
Paerh Paerh skrev:
Sätt den i vinterläget, det enda som händer är att man återcirkulerar inneluften.
Vill man ha frisk luft får man gå ut och ställa sig på trappan en stund!
Pär
En gammal tråd med en ny fråga, hur ser det ut när "släden" den sitter i vinterläge?
 
Paerh Paerh skrev:
Hej!

Simon från Ängelholm var här för två dagar sen.
Han har full koll på dessa system.
Fullständig kontroll och injustering av hela anläggningen.
Felet:
En elmotor vars arm som skjuter släden i rätt läge beroende på utetemperaturen
har packat ihop.
Nu stod släden i "sommarläge", alltså ingen återcirkulation från huset,
fullt utbyte av kall uteluft dygnet runt.
Motorn är svår att få tag i, nästan omöjligt, så därför kör vi manuellt så länge.
Vi har nu gjort markeringar där släden ska stå i förhållande till utetempen, se bild.

Han hade en pärm som det stod FTX-LV6 på, sprängskisser, kopplingschema och flödesvärde mm mm.
Den var man lite sugen på!

Vi har haft onödigt mycket frisk luft senaste tiden, det har nog kostat lite el.
Summan av besöket:
Snustorrt i hela värmesystemet+att vi är nöjda och glada.
Det kostade några tusenlappar, men det är det värt.

/ Pär
Hur flyttar man släden och axeln om det är elektrisk? Min sitter stenhårt ..
 
G glensan skrev:
Hur flyttar man släden och axeln om det är elektrisk? Min sitter stenhårt ..
Jag hade nog otur när jag tänkte, släden kan ju flyttas manuellt
 
Mats-S
K kstenstrom skrev:
Vi bytte helt ut vårt system för några månader sen till ett utbytessystem som passade in i befintlig rördragning
Jag gjorde detsamma med min Bacho Minimaster från typ 82, en av dom bästa investeringar jag gjort på huset :)
Dom här gamla FTX-systemen är totalt obsoleta idag, lägg inte ut en krona mer på dom. Astronomisk skillnad på funktion och återvinning av värmen på en riktig modern FTX jämfört med relikerna från 80-talet :cool:
 
  • Gilla
kstenstrom
  • Laddar…
F Fixar_Krille skrev:
Har en likadan från 91 bytte ett lager i fläkten i fjor ( missljud ), men har aldrig haft problem med kondens. Jag tittade in i min nu det finns ingen kondens i min varken på kondensplattan eller någon annanstans ( Skåne +7 ute 23 inne ). Jag tar in luften via en 30 meter lång markledning.
Hej Krille! Jag behöver också byta lager på min, vilka lager köpte du och hur fick du ut motorerna?
 
J Jackeee skrev:
Hej Krille! Jag behöver också byta lager på min, vilka lager köpte du och hur fick du ut motorerna?
Närbild på ett gammalt elektriskt komponent, dammigt, med tekniska specifikationer märkta på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en maskinell komponents centrum med cirkulära lager och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dammig fläktenhet av en värmepump eller luftkonditioneringsapparat inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D D-Lundmark skrev:
[bild] [bild] [bild]
Syftar du på modell 608A? Svårt att tyda…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.