27 066 läst · 72 svar
27k läst
72 svar
Hjälp med Husqvarna FTX-LV6
Hej,
Har detta system installerat i min enplansvilla från 1992 men har fått problem nu.
Värmeväxlaren går bara på en fas, så fort jag slår på båda så skjuter automatsäkringar och huvudsäkringar 20A all världens väg.
Hade en elektriker här idag som har felsökt men felet är inte konstant vid mätning lite "kommer och går" även när har mätte på förvärmaren så var det fel men bara ibland.
Någon som har tips? Systemet har annars funkat bra under de 11 år som vi bott i huset, bortsett från uppsmörjning av fläktlager en gång.
Kristian
Har detta system installerat i min enplansvilla från 1992 men har fått problem nu.
Värmeväxlaren går bara på en fas, så fort jag slår på båda så skjuter automatsäkringar och huvudsäkringar 20A all världens väg.
Hade en elektriker här idag som har felsökt men felet är inte konstant vid mätning lite "kommer och går" även när har mätte på förvärmaren så var det fel men bara ibland.
Någon som har tips? Systemet har annars funkat bra under de 11 år som vi bott i huset, bortsett från uppsmörjning av fläktlager en gång.
Kristian
Hej,Paerh skrev:
Liten update. Fick tag på en elektriker som var här och det visade sig vara ett överhettningsskydd som blivit kortslutning på. Fanns tyvärr inget nytt att få tag på men elektrikern hittade hittade ett annat skydd som han kunde ”modifiera” och sätta dit så nu funkar allt igen och till en billig penning!
Härligt när det finns kunnigt yrkesfolk!!
/Kristian
Hallå alla, vi flyttade in i ett hus med ett FTX-LV6-system i vintras. Det fungerar som det ska under dagen, men under natten sjunker temperaturen i bl.a sovrummet från 21 grader till 18. I vintras var det stundtals 17 grader. Någon som varit med om något liknande eller har tips?
Hej,G GoranCa skrev:
Upplever samma sak med vårt system och då speciellt vintertid när kylan kryper fram. Har tyvärr ingen bra lösning. Själv har jag dock ställt anläggningen ganska högt vintertid då jag får intrycket att det inte hänger med i temperaturvariationerna och då hellre har lite varmare på dagen än svinkallt på natten/morgonkvisten.
Må väl!
Hej!K kstenstrom skrev:Hej,
Upplever samma sak med vårt system och då speciellt vintertid när kylan kryper fram. Har tyvärr ingen bra lösning. Själv har jag dock ställt anläggningen ganska högt vintertid då jag får intrycket att det inte hänger med i temperaturvariationerna och då hellre har lite varmare på dagen än svinkallt på natten/morgonkvisten.
Må väl!
Jag testade igår att sänka frånluften med ett hack och upplevde att det var lite varmare i natt. Men jag kan ha fel, orkade inte titta på termometern mitt i natten. Vår termostat är ganska långt ifrån sovrummet och jag misstänker att det kan ha med saken att göra. har ni samma upplägg?
Japp, termostaten sitter i vardagsrummet en bit från sovrummen.G GoranCa skrev:
Vet inte om det ser exakt lika ut men i den ena av luckorna på systemet är det en släde som hos mig automatiskt öppnar/stänger utelufts tillflödet, kolla så den inte fastnat/kärvar.
Om jag exempelvis har luckan öppen och justerar temperaturen på manöverpanelen så börjar släden röra sig. Kanske kan vara värt att kolla.
Hallå igen! Jag testade ditt tips men det gav ingen effekt för oss. Armen som öppnar och stänger släden är bortkopplad sedan tidigare och släden var i vinterläge.K kstenstrom skrev:Japp, termostaten sitter i vardagsrummet en bit från sovrummen.
Vet inte om det ser exakt lika ut men i den ena av luckorna på systemet är det en släde som hos mig automatiskt öppnar/stänger utelufts tillflödet, kolla så den inte fastnat/kärvar.
Om jag exempelvis har luckan öppen och justerar temperaturen på manöverpanelen så börjar släden röra sig. Kanske kan vara värt att kolla.
Nu när solen tittar fram är det ohyggligt varmt inne istället trots att jag ställt släden i sommarläge. Har någon samma problem?
HejG GoranCa skrev:
Ok vad synd att det inte gav någon effekt. En tanke som slog mig var, funkar alla fläktarna som de ska?
På vårt system har vi en fläkt som sitter i början av systemet, den styr cirkulationen av tilluft och frånluft samt två fläktar vid värmepaketet som tar hand om tilluft värme samt återcirkulation. Tänker om någon av dem ej går så bör det generera knasig cirkulation.
Jag har själv kopplat ur främre fläkten nu då den började väsnas i vintras, ska byta lager på den bara värmen kommer så jag kan stänga av systemet helt en tid. Att jag kopplat ur den gör att det generellt blir sämre inomhusluft och jag måste vädra lite oftare.
Följer gärna dina försök och framsteg!
Hälsningar
Kristian
Bra idé, jag ska dubbelkolla de när jag kommer hem ikväll. Återkommer!K kstenstrom skrev:Hej
Ok vad synd att det inte gav någon effekt. En tanke som slog mig var, funkar alla fläktarna som de ska?
På vårt system har vi en fläkt som sitter i början av systemet, den styr cirkulationen av tilluft och frånluft samt två fläktar vid värmepaketet som tar hand om tilluft värme samt återcirkulation. Tänker om någon av dem ej går så bör det generera knasig cirkulation.
Jag har själv kopplat ur främre fläkten nu då den började väsnas i vintras, ska byta lager på den bara värmen kommer så jag kan stänga av systemet helt en tid. Att jag kopplat ur den gör att det generellt blir sämre inomhusluft och jag måste vädra lite oftare.
Följer gärna dina försök och framsteg!
Hälsningar
Kristian