Hjälp!
Vi har ett värmesystem från Husqvarna, FTX-LV6, som krånglar!
Vårt hus är byggt 1989 och har detta mekaniska frånluftsystem.
Kondensen ser ut att rinna ner på dräneringsbrickan som det ska,
men det kommer väldigt mycket vatten på andra sidan om kondensorn också.
Så mycket att det droppar från frontluckorna.
När man tar bort luckorna kommer värsta forsen, vi står beredda med handdukar
och spannar.
Är det någon som har koll på detta värmesystem?
Vi har bott i huset i 10 år, men detta började för ca ett år sedan.
Här har varit fackfolk och "åtgärdad" felet, men efter ett litet tag börjar det igen.
Vi kliar oss i huvudet och fattar ingenting.
Hjälp!
Pär
Vi har ett värmesystem från Husqvarna, FTX-LV6, som krånglar!
Vårt hus är byggt 1989 och har detta mekaniska frånluftsystem.
Kondensen ser ut att rinna ner på dräneringsbrickan som det ska,
men det kommer väldigt mycket vatten på andra sidan om kondensorn också.
Så mycket att det droppar från frontluckorna.
När man tar bort luckorna kommer värsta forsen, vi står beredda med handdukar
och spannar.
Är det någon som har koll på detta värmesystem?
Vi har bott i huset i 10 år, men detta började för ca ett år sedan.
Här har varit fackfolk och "åtgärdad" felet, men efter ett litet tag börjar det igen.
Vi kliar oss i huvudet och fattar ingenting.
Hjälp!
Pär
Har en likadan från 91 bytte ett lager i fläkten i fjor ( missljud ), men har aldrig haft problem med kondens. Jag tittade in i min nu det finns ingen kondens i min varken på kondensplattan eller någon annanstans ( Skåne +7 ute 23 inne ). Jag tar in luften via en 30 meter lång markledning.
Har du kollat att ledningen från värmeväxlaren till avloppet är öppen? (Hålen som finns under värmeväxlaren går via en slang till avloppet). Det brukar kunna bli stopp i vattenlåset som ska finnas under diskbänken. Under sommarhalvåret står vattnet stilla och det kan lätt börja växa "roliga" saker där och symtomet är att det börjar droppa på spisen. Finns det inget vattenlås är det inte heller bra, då systemet kan suga tjuvluft bakvägen.
Tack för ert intresse!
Det är fritt blås hela vägen från brickan ner till brunnen.
"Flärpen" som ska leda vattendropparna från kondensorn till brickan funkar också.
Har även haft brickan ute för att kolla så att de uppvikta hörnen var täta,
tog silicon för säkerhets skull.
Har även tätat anslutningen mellan hålet i brickan och röret som går ner till brunnen.
Det som är mest förbryllande är att det är vatten under brickan och på "fel" sida om kondensorn.
Det är fritt blås hela vägen från brickan ner till brunnen.
"Flärpen" som ska leda vattendropparna från kondensorn till brickan funkar också.
Har även haft brickan ute för att kolla så att de uppvikta hörnen var täta,
tog silicon för säkerhets skull.
Har även tätat anslutningen mellan hålet i brickan och röret som går ner till brunnen.
Det som är mest förbryllande är att det är vatten under brickan och på "fel" sida om kondensorn.
Ja då blir det knivigare. Har du någon aning om hur vattnet kan ta sig dit? Det blir normalt vatten från frånluften när den kyls ned på värmeväxlaren. På min minimaster samlas detta upp och rinner ned till mitten där hålet för avloppet finns.
Hade du vattenlås på avloppet? Om inte kan väll aggregatet suga luft genom den slangen vilket medför att det inte rinner iväg något vatten den vägen och plattan för uppsamling blir snabbt full och sedan rinner det över och hamnar på alla möjliga ställen. Sedan när du slår av fläkten och öppnar så rinner vattnet som finns i skålen iväg och bara det som är på fel ställen finns kvar?
Lite kort på hur det ser ut inne in din FTX skulle underlätta för alla att hjälpa till.
Bifogar även en bild på hur det ska se ut enligt installationsmanualen för en minimaster.
Hade du vattenlås på avloppet? Om inte kan väll aggregatet suga luft genom den slangen vilket medför att det inte rinner iväg något vatten den vägen och plattan för uppsamling blir snabbt full och sedan rinner det över och hamnar på alla möjliga ställen. Sedan när du slår av fläkten och öppnar så rinner vattnet som finns i skålen iväg och bara det som är på fel ställen finns kvar?
Lite kort på hur det ser ut inne in din FTX skulle underlätta för alla att hjälpa till.
Bifogar även en bild på hur det ska se ut enligt installationsmanualen för en minimaster.
Där är väl en liten nivåskillnad upp till droppkanten, så vid kondens står det nog lite vatten i värmeväxlaren. Så det finns nog risk att vattnet har hittat en ny väg. Jag brukar blåsa min värmeväxlare med tryckluft och det ser den ut att tåla. Kanske testa att silikona runt lite i botten på växlaren.
Skulle det gå att hälla lite vatten in i värmeväxlaren (med lämplig kanna) och se vart det tar vägen som ett sätt att felsöka? Hälla in det uppe till vänster där frånluften kommer in och följ dess väg ut. Normalt bildas det ju kondensvatten där så den borde den tåla.
Jag misstänker att det kan finnas något läckage (rosthål?) som uppkommit efter lång och trogen tjänst.
Jag misstänker att det kan finnas något läckage (rosthål?) som uppkommit efter lång och trogen tjänst.
Nu har vi snart provat allt.
Kondensorn har varit ute för koll och rengöring, frisk och fin, ingen rost eller läkage.
Tog bort gallret till insuget som sitter på utsidan, jag bytte det för ett par år sedan.
Tänkte att det blev för litet och ströp tillförslen av luft.
Skruvat av reläet som är kopplat till den gasfyllda temperaturkännaren och förvärmaren och testat.OK
Den släppte igenom ström vid 4 grader (blandningen av uteluft och inneluft)
Tätat frontluckorna så att det inte drar tjuvluft från tvättrummet.
Inget av detta har hjälpt.
Vi har inte fått rengjort ventilationssystemet så länge vi bott i huset, 10 år,
ska man anlita en ventilationsfirma och fixa detta + hjälper det?
Vet någon nån firma som kan detta system ?
Kondensorn har varit ute för koll och rengöring, frisk och fin, ingen rost eller läkage.
Tog bort gallret till insuget som sitter på utsidan, jag bytte det för ett par år sedan.
Tänkte att det blev för litet och ströp tillförslen av luft.
Skruvat av reläet som är kopplat till den gasfyllda temperaturkännaren och förvärmaren och testat.OK
Den släppte igenom ström vid 4 grader (blandningen av uteluft och inneluft)
Tätat frontluckorna så att det inte drar tjuvluft från tvättrummet.
Inget av detta har hjälpt.
Vi har inte fått rengjort ventilationssystemet så länge vi bott i huset, 10 år,
ska man anlita en ventilationsfirma och fixa detta + hjälper det?
Vet någon nån firma som kan detta system ?
Det ända som skiljer sig mot vår är att du inte har ett metallfiler på utluften utan ett fiberfilter förmodar att detta är ditsatt vid service då de ser nya ut.Kan detta påverka ? går fläktarna lika ? man kan skifta dem och testa om det ger någon skillnad.
Hej!
Simon från Ängelholm var här för två dagar sen.
Han har full koll på dessa system.
Fullständig kontroll och injustering av hela anläggningen.
Felet:
En elmotor vars arm som skjuter släden i rätt läge beroende på utetemperaturen
har packat ihop.
Nu stod släden i "sommarläge", alltså ingen återcirkulation från huset,
fullt utbyte av kall uteluft dygnet runt.
Motorn är svår att få tag i, nästan omöjligt, så därför kör vi manuellt så länge.
Vi har nu gjort markeringar där släden ska stå i förhållande till utetempen, se bild.
Han hade en pärm som det stod FTX-LV6 på, sprängskisser, kopplingschema och flödesvärde mm mm.
Den var man lite sugen på!
Vi har haft onödigt mycket frisk luft senaste tiden, det har nog kostat lite el.
Summan av besöket:
Snustorrt i hela värmesystemet+att vi är nöjda och glada.
Det kostade några tusenlappar, men det är det värt.
/ Pär
Simon från Ängelholm var här för två dagar sen.
Han har full koll på dessa system.
Fullständig kontroll och injustering av hela anläggningen.
Felet:
En elmotor vars arm som skjuter släden i rätt läge beroende på utetemperaturen
har packat ihop.
Nu stod släden i "sommarläge", alltså ingen återcirkulation från huset,
fullt utbyte av kall uteluft dygnet runt.
Motorn är svår att få tag i, nästan omöjligt, så därför kör vi manuellt så länge.
Vi har nu gjort markeringar där släden ska stå i förhållande till utetempen, se bild.
Han hade en pärm som det stod FTX-LV6 på, sprängskisser, kopplingschema och flödesvärde mm mm.
Den var man lite sugen på!
Vi har haft onödigt mycket frisk luft senaste tiden, det har nog kostat lite el.
Summan av besöket:
Snustorrt i hela värmesystemet+att vi är nöjda och glada.
Det kostade några tusenlappar, men det är det värt.
/ Pär