21 613 läst · 134 svar
22k läst
134 svar
Hjälp med felsökning Miele frys
Den sensor jag köpte säljs som passande till Liebherr och Miele. Den visade sig ha exakt samma resistens vid samma temperatur, som frontsensorn medan den i evaporatorn visade dubbelt. Frysskåpet har tidigare haft mycket låg temp (c:a -25 när det fungerade) trots att jag skruvade ner termostatvredet. Jag antog därför att temperaturen var för låg pga sensorn.
Jag har hittat en reservdelslista hos Miele. Där anges två temp-sensorer men de har samma produktnummer (6635115). Bilden stämmer dock inte med sensor nr 23. Se länk:
https://www4.miele.de/msd/MSD#/device/7234/etd/792409238802/materialNumber/6635115/
Men nu ska jag köra igång och låta skåpet gå några timmar så får vi se om kompressorn stannar när temperaturen nått tillräckligt låg nivå. Annars är det enklaste att göra som du föreslår, att byta tillbaka till den gamla sensorn och se vad som då händer.
Jag har hittat en reservdelslista hos Miele. Där anges två temp-sensorer men de har samma produktnummer (6635115). Bilden stämmer dock inte med sensor nr 23. Se länk:
https://www4.miele.de/msd/MSD#/device/7234/etd/792409238802/materialNumber/6635115/
Men nu ska jag köra igång och låta skåpet gå några timmar så får vi se om kompressorn stannar när temperaturen nått tillräckligt låg nivå. Annars är det enklaste att göra som du föreslår, att byta tillbaka till den gamla sensorn och se vad som då händer.
du kan ju kolla triacarnaH Hans Bergman skrev:
troligen till för kompressor, avfrostning samt fläkt
Vad är triacarna ?
Ok. Tack för tipset.Ska först köra skåpet ett tag och se hur det beter sig med alla hyllor och lådor på plats.
Nu har jag provkört i "skarpt" läge med alla hyllplan och lådor på plats. Start temp 23 grader. Efter drygt fyra timmar stannade kompressorn och temp -17 grader i en av lådorna. Jag testade förra gången helt utan lådor och gav mig till tåls endast tre timmar. Dessutom satt min termometer nära utloppet från fläkten vilket kan förklara den lägre temperaturen. Jag har nu prövat att öppna dörren och vänta tills varningspipet om temp. Detta kom samtidigt som kompressorn drog igång igen. Nu har jag också skruvat lite på termostatvredet för att komma ner kring 18 minus. Det verkar fungera.
Huvudproblemet var alltså fläkten som inte gick pga en pajad kondensator på motorns kretskort. Möjligen hade det räckt att bara byta den men från början var min hypotes att någon av de två temp-sensorerna var fel. Den ena visade ett annat värde än den nya och byttes. Kanske det också behövdes. Vi får se nu hur länge det fungerar. Se även bifogade bilder på fläktmotorn och den pajade kondensatorn.
Tack till alla som skrivit i detta forum och bidragit med tips och råd. Det har varit till stor hjälp !
Huvudproblemet var alltså fläkten som inte gick pga en pajad kondensator på motorns kretskort. Möjligen hade det räckt att bara byta den men från början var min hypotes att någon av de två temp-sensorerna var fel. Den ena visade ett annat värde än den nya och byttes. Kanske det också behövdes. Vi får se nu hur länge det fungerar. Se även bifogade bilder på fläktmotorn och den pajade kondensatorn.
Tack till alla som skrivit i detta forum och bidragit med tips och råd. Det har varit till stor hjälp !
Förlåt för ett sent svar.R ronba610 skrev:
Tyvärr var just handtagen de som gick först sönder i mina skåp. Ironiskt nog var det metalldelen som gick sönder, nån lättmetall.
Men det är väldigt lätt att fixa.
Gå till närmaste återvinningscentral och leta efter några rejäla handtag. Oftast är dessa i metall speciellt i gamla maskiner!
Såhär fixade jag mina
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror det var nån gammal Elektrohelios om jag inte minns fel. Tog dock flera handtag när jag hade chansen.
Men dom här har nu hållt flera år!
Är nästan helt i metall bara de gråa prydnadsgrejorna är i plast. Lär nog bli reservdelar till även nästan maskin och till barnbarnen 😂
Redigerat:
Hej, jag har en miele frys som strular, med lite tur så kanske nån kunnig här kan hjälpa mig vad felet är.
Scenariot är följande:
Frysen är av, startas upp och ställs på -18grader.
I frysen läggs även en tempmätare för att följa hur det ser ut utan att behöva öppna dörren.
Frysen kyler på relativt snabbt, den når -18 men fortsätter sen upp till ca -24 grader. Där stannar sen av i några timmar för att sen gå neråt i temp. Ibland kan frysen larma att det är för varmt i frysen, men temp mätaren jag la in visar -18. Öppnar jag då dörren så kan displayen visa -14.
Nu senast va frysen på -20, vi lägger in mat och den rasar i temp. Väl nere på -3, startar jag om frysen och trycker att den ska gå som kallast. Då börjar den sakta kyla av igen.
Känslan jag får är att kompressorn jobbar, men inte så jätte ansträngt. Frysen låter lite när den kär kall spåret, men sen släpper den allt o känner varken av max tak eller när den går ner på för lågt. Så den slutar som att underhålla kylan.
Tankarna har gått mot:
Temperatur sensor, termostat, kondensator, eller slutligen kompressorn.
Är det något känt fel? Är det något som går att åtgärda för.en billigare peng?
Tack på förhand.
Scenariot är följande:
Frysen är av, startas upp och ställs på -18grader.
I frysen läggs även en tempmätare för att följa hur det ser ut utan att behöva öppna dörren.
Frysen kyler på relativt snabbt, den når -18 men fortsätter sen upp till ca -24 grader. Där stannar sen av i några timmar för att sen gå neråt i temp. Ibland kan frysen larma att det är för varmt i frysen, men temp mätaren jag la in visar -18. Öppnar jag då dörren så kan displayen visa -14.
Nu senast va frysen på -20, vi lägger in mat och den rasar i temp. Väl nere på -3, startar jag om frysen och trycker att den ska gå som kallast. Då börjar den sakta kyla av igen.
Känslan jag får är att kompressorn jobbar, men inte så jätte ansträngt. Frysen låter lite när den kär kall spåret, men sen släpper den allt o känner varken av max tak eller när den går ner på för lågt. Så den slutar som att underhålla kylan.
Tankarna har gått mot:
Temperatur sensor, termostat, kondensator, eller slutligen kompressorn.
Är det något känt fel? Är det något som går att åtgärda för.en billigare peng?
Tack på förhand.
Det är svårt att på "rak arm" säga vad det rör sig om. En väsentlig sak är vilken typ av Mielefrys det är. Vad har den för märkesbeteckning? Frysen jag skrev om i juni heter FN 4957 S ED.
Om frysen är frostfri finns säkert en fläkt inne i frysaggregatet. Om den inte fungerar uppstår problem såsom att kylan inte cirkulerar i skåpet. När dörren öppnas rinner den kalla luften ut ganska fort och återställs sedan mycket långsamt för att kylan i aggregatet inte blåser ut som den ska. Snabb temperaturökning och sedan långsam återställning.
Men om kompressorn inte stannar vid inställt temperatur kan det vara styrkortet som inte fungerar korrekt. Eller för all del temperatursensorn. (i FN 4957 finns två temp-sensorer). Jag skrev i juni att skåpet gick som det skulle efter att jag bytt fläktens kondensator. Det verkade så i början. Men sedan visade det sig att jag även fick byta styrkortet för att kompressorn skulle stanna vid uppnådd temp. Därefter har det fungerat u.a.
Men som sagt, kolla vilken modellbeteckning din frys har. Det kan ha stor betydelse för felsökningen. Får du inga bra svar i denna tråd rekommenderar jag att du startar en ny, så kanske det blir fler som lägger märke till din fråga och kan ge användbara tips och råd.
Om frysen är frostfri finns säkert en fläkt inne i frysaggregatet. Om den inte fungerar uppstår problem såsom att kylan inte cirkulerar i skåpet. När dörren öppnas rinner den kalla luften ut ganska fort och återställs sedan mycket långsamt för att kylan i aggregatet inte blåser ut som den ska. Snabb temperaturökning och sedan långsam återställning.
Men om kompressorn inte stannar vid inställt temperatur kan det vara styrkortet som inte fungerar korrekt. Eller för all del temperatursensorn. (i FN 4957 finns två temp-sensorer). Jag skrev i juni att skåpet gick som det skulle efter att jag bytt fläktens kondensator. Det verkade så i början. Men sedan visade det sig att jag även fick byta styrkortet för att kompressorn skulle stanna vid uppnådd temp. Därefter har det fungerat u.a.
Men som sagt, kolla vilken modellbeteckning din frys har. Det kan ha stor betydelse för felsökningen. Får du inga bra svar i denna tråd rekommenderar jag att du startar en ny, så kanske det blir fler som lägger märke till din fråga och kan ge användbara tips och råd.
Tack för svar! Det är en FN28262 edt/csH Hans Bergman skrev:Det är svårt att på "rak arm" säga vad det rör sig om. En väsentlig sak är vilken typ av Mielefrys det är. Vad har den för märkesbeteckning? Frysen jag skrev om i juni heter FN 4957 S ED.
Hej, jag kollade upp ditt skåp. Det är ett frostfritt skåp liknande mitt eget. Då bör den ha en fläkt inne i frysaggregatet som sitter högst upp inne i skåpet. I bruksanvisningen ser jag inget som kan förklara det du beskriver:
https://www.bruksanvisni.ng/miele/fn-28262-edtcs/bruksanvisning?p=40
Det är en hel del jobb med att undersöka ett frostfritt frysskåp för att få rätt diagnos. Om man vill slippa att ta isär frysaggregatet kan fläkten kontrolleras med fiberoptik. En smal ledning med kamera och belysning i ena änden och usb-kontakt i den andra kan gå att föra in genom något av cirkulationsöppningarna i skåpet och föra upp ledningen mot frysaggregatet tills man ser fläktvingarna. Tejpa fiberkabeln mot innerväggen så den inte glider ut igen. När frysskåpets dörr stängs ska fläkten starta. Går den inte överhuvudtaget (trots en stunds väntan) finns nog ett fel, antingen i fläkten eller styrkretsen.
Vid detta test ska fiberoptiksledningen vara smal nog för att skåpdörren går obehindrat att stänga och lång nog för att nå en laptop eller mobiltel utanför. Verkar kanske bökigt att först skaffa lämplig fiberoptik, men det finns förstås att köpa billigt på nätet. Jag hade stor nytta av detta test efter att jag mekat klart med mitt frysskåp. Hade varit bra om jag kommit på denna testmetod innan jag skruvade isär allt, men det behövde ändå göras.
För övrigt är det nog bra med en helt ny diskussionstråd, om du inte får mer respons än vad jag kan ge.
/Hälsningar Hans
https://www.bruksanvisni.ng/miele/fn-28262-edtcs/bruksanvisning?p=40
Det är en hel del jobb med att undersöka ett frostfritt frysskåp för att få rätt diagnos. Om man vill slippa att ta isär frysaggregatet kan fläkten kontrolleras med fiberoptik. En smal ledning med kamera och belysning i ena änden och usb-kontakt i den andra kan gå att föra in genom något av cirkulationsöppningarna i skåpet och föra upp ledningen mot frysaggregatet tills man ser fläktvingarna. Tejpa fiberkabeln mot innerväggen så den inte glider ut igen. När frysskåpets dörr stängs ska fläkten starta. Går den inte överhuvudtaget (trots en stunds väntan) finns nog ett fel, antingen i fläkten eller styrkretsen.
Vid detta test ska fiberoptiksledningen vara smal nog för att skåpdörren går obehindrat att stänga och lång nog för att nå en laptop eller mobiltel utanför. Verkar kanske bökigt att först skaffa lämplig fiberoptik, men det finns förstås att köpa billigt på nätet. Jag hade stor nytta av detta test efter att jag mekat klart med mitt frysskåp. Hade varit bra om jag kommit på denna testmetod innan jag skruvade isär allt, men det behövde ändå göras.
För övrigt är det nog bra med en helt ny diskussionstråd, om du inte får mer respons än vad jag kan ge.
/Hälsningar Hans
Stort, Stort tack för din tid och välskrivna guide vad jag kan börja kika! Jag har skapat en egen tråd, men ännu inget svar i den så jag är djupt tacksam över att du tog dig tiden. Jag har faktiskt en sådan kamera på sladd som du beskriver i min närhet, så det får bli att kika på detta till helgen.H Hans Bergman skrev:Hej, jag kollade upp ditt skåp. Det är ett frostfritt skåp liknande mitt eget. Då bör den ha en fläkt inne i frysaggregatet som sitter högst upp inne i skåpet. I bruksanvisningen ser jag inget som kan förklara det du beskriver:
[länk]
/Hälsningar Hans
Hälsningar Micke
Så bra, lycka till med fläktkontrollen. Ska bli intressant om du berättar hur det gick.
Produkter som diskuteras i tråden