J Jens Otterstedt1 skrev:
Tack för svar! Det blir lite fördröjningar pga semester, värmebölja mm. Fråga: var kan jag köpa en X2 kondensator 470 nanofarad till mielefrysen (hur söker jag för att hitta rätt)? Miele tar 546 kr om man beställer genom Miele, men finns säkert billigare och lika bra.

Jag tror inte ens att den kondensatorn som Miele säljer är kondensatorn till elektroniken, utan det är nog den som eventuellt sitter nere vid kompressorn.

Hör & häpna! Med hjälp av ny X2 kondensator á 16kr och med min 16-åriga dotters lödningstalang lyckades vi fixa kretskort och ihopsättning OCH nu funkar Miele-frysen igen (gått 24h). Bra för miljön, bra för ekonomin & kanske även bra för jämställdheten (dotterns lödningshjälp )!!
Till alla er som hjälpt mig i detta forum vill jag uttrycka ett stort TACK!!! Tack även för ert tålamod med oss otekniska som har tummen mitt i hand!!!

• Gilla
Boggi och 2 till
  • Laddar…
Stort tack för det här. Jag hade exakt samma fel och har nu bytt en kondensator för 20 kr istället för att köpa en ny frys! :)

• Gilla
Robris
  • Laddar…
Hade samma fel på Miele FN12827S, nu avhjälpt efter att ha bytt ECQL 1uF X2 till https://se.rs-online.com/web/p/film-capacitors/7398663 (ECQUAAF105M) eftersom den ursprungliga är obsolete. Ofattbart dåligt att frysen inte larmar när kompressorcykeln regleras med överhettningsskyddet. Jag kan inte tänka mig att genomsnittsanvändaren reagerar på klickljudet om frysen fortfarande kyler i perioder.

• Gilla
Jo-han
  • Laddar…
J
Eftersom tråden dök upp igen så är det väl bra att rapportera att frysen taktar fortfarande på som om inget hänt så här 2.5 år senare Kul att så många andra också lyckats laga sina frysar med minsta möjliga insats.

• Gilla
ronba610
  • Laddar…
…och jag kan bara intyga att två år senare går min Mielefrys utan problem. Genom forumet och en lagning under 50-lappen slapp jag köpa ny frys!!!!

• Gilla
ronba610
  • Laddar…
Hej! Jag har en FN4857S som börjat väcka mig om natten för att den larmar, dock inte pga för hög temperatur utan något annat. Det är lampan på Super-knappen och -18 lampan som unisont blinkar, samtidigt som det piper. Manualen hänvisar till Miele service, men det är inget alternativ. Någon som har input?

M mjan103 skrev:
Hej! Jag har en FN4857S som börjat väcka mig om natten för att den larmar, dock inte pga för hög temperatur utan något annat. Det är lampan på Super-knappen och -18 lampan som unisont blinkar, samtidigt som det piper. Manualen hänvisar till Miele service, men det är inget alternativ. Någon som har input?
Går den normalt annars? Kan vara fläkten eller avfrostningen. Finns det synlig is? Blir det någon skillnad om du kopplar bort temperaturgivaren/givarna?

R ronba610 skrev:
Går den normalt annars? Kan vara fläkten eller avfrostningen. Finns det synlig is? Blir det någon skillnad om du kopplar bort temperaturgivaren/givarna?
Den höll kallt i hela frysen som vanligt enligt termometer, därför förmodar jag att fläkten fungerar - kan givetvis vara fel antagande.

Har aldrig haft is i skåpet men vi stängde av frysen för manuell avfrostning i 24h enligt Mieles kundtjänst, tyvärr återstod problemet vid återstart.

Jag har inte börjat meka något men har förstått i tråden här att elektroniken finns bakom knappanelen så behöver väl av med dörren och försöka förstå hur jag kommer in för att mäta på komponenter.

Var är tempgivaren och hur kollar jag den?

M mjan103 skrev:
Den höll kallt i hela frysen som vanligt enligt termometer, därför förmodar jag att fläkten fungerar - kan givetvis vara fel antagande.

Har aldrig haft is i skåpet men vi stängde av frysen för manuell avfrostning i 24h enligt Mieles kundtjänst, tyvärr återstod problemet vid återstart.

Jag har inte börjat meka något men har förstått i tråden här att elektroniken finns bakom knappanelen så behöver väl av med dörren och försöka förstå hur jag kommer in för att mäta på komponenter.

Var är tempgivaren och hur kollar jag den?
Jag gissar att du bara har en knappsats ovanför dörren. Kortet du letar efter sitter nog på baksidan mittemot kompressorn bakom den vita plasten. Hittar du rätt kontakt till givarna kan du resistansmäta när du har kopplat ur givaren.

A
R ronba610 skrev:
Jag gissar att du bara har en knappsats ovanför dörren. Kortet du letar efter sitter nog på baksidan mittemot kompressorn bakom den vita plasten. Hittar du rätt kontakt till givarna kan du resistansmäta när du har kopplat ur givaren.
knappsatsen styr fläkten på dessa
jag tror inte att fläkten går, (vanligast)

R ronba610 skrev:
Ok, får kika

electroluxaren skrev:
knappsatsen styr fläkten på dessa
jag tror inte att fläkten går, (vanligast)
Jag antar att det finns ett fiffigt sätt att kolla det. Styrs den av magneten på toppen av dörren kanske, så att jag skulle kunna kolla med öppen dörr? Förmodar att själva fläkten är bakom skivan i toppen på skåpet.

A
M mjan103 skrev:
Jag antar att det finns ett fiffigt sätt att kolla det. Styrs den av magneten på toppen av dörren kanske, så att jag skulle kunna kolla med öppen dörr? Förmodar att själva fläkten är bakom skivan i toppen på skåpet.
Ja precis så är det du kan kolla med en magnet

• Gilla
mjan103
  • Laddar…
Det är ju synd att man verkar inkapabel att få bort de här plastgrejerna, de sitter som berget och det vore synd om de går sönder. Tips? Vit kylskåpsdörr med spricka, skadad yta, textur, handtag synligt, detaljbild, inomhus, hushållsapparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.