A
Bara skruva loss resten sköter sig självt

Var börjar jag skruva?
electroluxaren skrev:
Bara skruva loss resten sköter sig självt
var börjar jag skruva (displayen eller kondensatorn på baksidan)?

• Gilla
Tur
  • Laddar…
J Jens Otterstedt1 skrev:
Var börjar jag skruva?

var börjar jag skruva (displayen eller kondensatorn på baksidan)?
..kompressor menar jag…

A
..kompressor menar jag…
Du kan mäta spänningen på kompressorn och leta fel på kretskortet i displayen

J
Kretskortet sitter bakom panelen som är ovanför dörren (bakom inställningsvreden). Har för mig att man måste lossa dörren för att få loss panelen men det var å andra sidan väldigt snabbt gjort.

kondensatorn sitter alltså på detta kretskort.

J Jo-han skrev:
Kretskortet sitter bakom panelen som är ovanför dörren (bakom inställningsvreden). Har för mig att man måste lossa dörren för att få loss panelen men det var å andra sidan väldigt snabbt gjort.

kondensatorn sitter alltså på detta kretskort.
Tack för snabba svar, uppskattas mkt! Ska under dagen ta bort dörr mm. Fråga: när man får loss kretskort och kondensator, kan man se på dessa om de är trasiga. Antar att en risk är att felet kanske sitter i kompressorn (på baksidan längst ner). Å andra sidan funkar denna fortfarande och är stekhet?

J
Min kompressor fungerande också (fast den la av efter ett tag) och blev varm.

Syntes inget på kondensatorn (ingen av dem). Den lilla var nog ifs. inte trasig men jag bytte den ändå. Klart värt att löda loss den stora åtminstone och trycka dit en ny för att testa.

Tack för alla tips! Nu har jag fått tid att börja skruva.
Är det bara att dra ur kondensatorn (fyrkantiga) och trycka dit en ny eller krävs lödning och annat meck?

A
Tack för alla tips! Nu har jag fått tid att börja skruva.
Är det bara att dra ur kondensatorn (fyrkantiga) och trycka dit en ny eller krävs lödning och annat meck?
lödning erfordras

electroluxaren skrev:
lödning erfordras
Ok, ska löda. Går det att mäta på ngt sätt för att säkerställa att det faktiskt är konduktorn (fyrkanten) som är trasig?

A
Ok, ska löda. Går det att mäta på ngt sätt för att säkerställa att det faktiskt är konduktorn (fyrkanten) som är trasig?
mäter den med en multimeter från fluke som har kapasitansmätning'

Tack för svar! Det blir lite fördröjningar pga semester, värmebölja mm. Fråga: var kan jag köpa en X2 kondensator 470 nanofarad till mielefrysen (hur söker jag för att hitta rätt)? Miele tar 546 kr om man beställer genom Miele, men finns säkert billigare och lika bra.

Kolla Electrokit eller googla

A
Elfa

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.