10 905 läst · 75 svar
11k läst
75 svar
Hjälp med CTC-panna och värmepump!
H H_MiaMaria skrev:
Blinkande A betyder att den kör i slavläge mot EcoEl - dvs allt som det ska. Frågorna om vilka temperaturer som visas på utedelens display är dock intressant. Är det verkligen fel på flera givare, eller sitter felet i kommunikationen mellan inne- och utedel?H H_MiaMaria skrev:
Manualen hittar du för övrigt här om du inte redan har den: https://ctc.se/file-download/eb87ff93044bc3a6efd26c6ad11bf852.pdf
Medlem
· västra götaland
· 63 inlägg
Medlem
· västra götaland
· 63 inlägg
Tack! Har den i pappersformat också. Men värdena är normala va? (Se inlägget ovan.)N Nyrostad skrev:Blinkande A betyder att den kör i slavläge mot EcoEl - dvs allt som det ska. Frågorna om vilka temperaturer som visas på utedelens display är dock intressant. Är det verkligen fel på flera givare, eller sitter felet i kommunikationen mellan inne- och utedel?
Manualen hittar du för övrigt här om du inte redan har den: [länk]
Då låter det som att utedelen och dess givare fungerar som den ska. Problemet tycks vara kommunikationen mellan inne- och utedel. Vet du om företaget som varit hos dig även pillat på den elektriska installationen? I normalfallet ska utedelen vara kopplad till innedelen med en 6-ledarkabel där en ledare är avsatt för kommunikation. Om man råkat koppla bort den tänker jag mig att något sånt här skulle kunna uppstå.
Medlem
· västra götaland
· 63 inlägg
Jag har ingen aning om de pillat på den elektriska installationen eller ej.. Jag vet bara att de inte ska få komma hit och pilla igen..N Nyrostad skrev:Då låter det som att utedelen och dess givare fungerar som den ska. Problemet tycks vara kommunikationen mellan inne- och utedel. Vet du om företaget som varit hos dig även pillat på den elektriska installationen? I normalfallet ska utedelen vara kopplad till innedelen med en 6-ledarkabel där en ledare är avsatt för kommunikation. Om man råkat koppla bort den tänker jag mig att något sånt här skulle kunna uppstå.
Kan jag kontrollera även detta på något vis?
Och, tack!
Om du öppnar ellådan i utedelen så har du en rad med plintar.
Kablen ska vara kopplad enligt bilden.
Kablen ska vara kopplad enligt bilden.
H H_MiaMaria skrev:
Medlem
· västra götaland
· 63 inlägg
Medlem
· västra götaland
· 63 inlägg
Medlem
· västra götaland
· 63 inlägg
Medlem
· västra götaland
· 63 inlägg
Ja! Men jag är ju helt okunnig på detta. Ordet ”plintrad” är grekiska för mig.. Men med er grymma översättning och guidning var ju detta väldigt lätt! Tack snälla!!J Josth skrev:
Medlem
· västra götaland
· 63 inlägg
Strålande att du verkar vara något på spåren!
En varning dock - du har upp till 400 V där inne så länge du inte brutit strömmen. Pilla inte på några ledare eller deras strömförande skruvar utan att bryta strömmen OCH mäta att den faktiskt är bruten.
Om det började funka efter att ha ”skakats runt” lite, skulle jag börja med att kolla alla kopplingar till plinten kallad ”com”. Men att du även fått larm för ”fel fasföljd” vid något tillfälle tyder på att det kan finnas fler dåliga anslutningar. Att låta någon med lite mer elvana än din senaste reparatör gå igenom kopplingsboxen vore nog klokt.
En varning dock - du har upp till 400 V där inne så länge du inte brutit strömmen. Pilla inte på några ledare eller deras strömförande skruvar utan att bryta strömmen OCH mäta att den faktiskt är bruten.
Om det började funka efter att ha ”skakats runt” lite, skulle jag börja med att kolla alla kopplingar till plinten kallad ”com”. Men att du även fått larm för ”fel fasföljd” vid något tillfälle tyder på att det kan finnas fler dåliga anslutningar. Att låta någon med lite mer elvana än din senaste reparatör gå igenom kopplingsboxen vore nog klokt.