H H_MiaMaria skrev:
som sagt, där står A48. Är det den du menar?
H H_MiaMaria skrev:
som sagt, där står A48. Är det den du menar?
Blinkande A betyder att den kör i slavläge mot EcoEl - dvs allt som det ska. Frågorna om vilka temperaturer som visas på utedelens display är dock intressant. Är det verkligen fel på flera givare, eller sitter felet i kommunikationen mellan inne- och utedel?

Manualen hittar du för övrigt här om du inte redan har den: https://ctc.se/file-download/eb87ff93044bc3a6efd26c6ad11bf852.pdf
 
J Josth skrev:
Har du manualen? Vad visar den för utetemperatur på den lilla displayen, meny 4. Vad visar meny 5?

Meny 4 säger 20 grader, meny 5 säger E0 och meny 8 säger 50.
 
N Nyrostad skrev:
Blinkande A betyder att den kör i slavläge mot EcoEl - dvs allt som det ska. Frågorna om vilka temperaturer som visas på utedelens display är dock intressant. Är det verkligen fel på flera givare, eller sitter felet i kommunikationen mellan inne- och utedel?

Manualen hittar du för övrigt här om du inte redan har den: [länk]
Tack! Har den i pappersformat också. Men värdena är normala va? (Se inlägget ovan.)
 
Då låter det som att utedelen och dess givare fungerar som den ska. Problemet tycks vara kommunikationen mellan inne- och utedel. Vet du om företaget som varit hos dig även pillat på den elektriska installationen? I normalfallet ska utedelen vara kopplad till innedelen med en 6-ledarkabel där en ledare är avsatt för kommunikation. Om man råkat koppla bort den tänker jag mig att något sånt här skulle kunna uppstå.
 
N Nyrostad skrev:
Då låter det som att utedelen och dess givare fungerar som den ska. Problemet tycks vara kommunikationen mellan inne- och utedel. Vet du om företaget som varit hos dig även pillat på den elektriska installationen? I normalfallet ska utedelen vara kopplad till innedelen med en 6-ledarkabel där en ledare är avsatt för kommunikation. Om man råkat koppla bort den tänker jag mig att något sånt här skulle kunna uppstå.
Jag har ingen aning om de pillat på den elektriska installationen eller ej.. Jag vet bara att de inte ska få komma hit och pilla igen..
Kan jag kontrollera även detta på något vis?
Och, tack!
 
T
Om du öppnar ellådan i utedelen så har du en rad med plintar.

Kablen ska vara kopplad enligt bilden.

H H_MiaMaria skrev:
Jag har ingen aning om de pillat på den elektriska installationen eller ej.. Jag vet bara att de inte ska få komma hit och pilla igen..
Kan jag kontrollera även detta på något vis?
Och, tack!
 
  • Schema över korrekt inkoppling av plintar i ellåda för värmepump med anmärkning om separat 5-ledare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Många kablar är det…
Öppet elektriskt skåp med flera anslutna kablar och elektriska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kretskort med många anslutna kablar i olika färger ordnade i en elektrisk panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T tobbetk skrev:
Om du öppnar ellådan i utedelen så har du en rad med plintar.

Kablen ska vara kopplad enligt bilden.
Vilka kablar är det? De på mina bilder ser inte likadana ut..
 
T
Du har dom på första bilden, det är 6 trådar nere till vänster på plintarna (5svarta en gulgrön)



H H_MiaMaria skrev:
Vilka kablar är det? De på mina bilder ser inte likadana ut..
 
Har du tittat på sid 46 i manualen? Den beskriver lämpliga åtgärder vid kommunikationsfel mellan utedel och innerdel. Alltid något att försöka med.
 
T tobbetk skrev:
Du har dom på första bilden, det är 6 trådar nere till vänster på plintarna (5svarta en gulgrön)
Det funkade!!! Räckte med att bara peta på kablarna. Innedelen säger nu att det är 16 grader ute! Har stängt igen nu och så får vi se om det håller sig såhär. Tack, tack, tack!!!
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
J Josth skrev:
Har du tittat på sid 46 i manualen? Den beskriver lämpliga åtgärder vid kommunikationsfel mellan utedel och innerdel. Alltid något att försöka med.
Ja! Men jag är ju helt okunnig på detta. Ordet ”plintrad” är grekiska för mig.. :) Men med er grymma översättning och guidning var ju detta väldigt lätt! Tack snälla!!
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Stickan56
H H_MiaMaria skrev:
Det funkade!!! Räckte med att bara peta på kablarna. Innedelen säger nu att det är 16 grader ute! Har stängt igen nu och så får vi se om det håller sig såhär. Tack, tack, tack!!!
Toppen, men det kanske är någon kabel som behöver skuvas fast bättre.

Stickan
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Toppen, men det kanske är någon kabel som behöver skuvas fast bättre.

Stickan
Ja det hade nog varit bra! Men hur sjutton gör man?? Hur lossar man på kablarna? Jag lyckas inte..
 
Strålande att du verkar vara något på spåren!

En varning dock - du har upp till 400 V där inne så länge du inte brutit strömmen. Pilla inte på några ledare eller deras strömförande skruvar utan att bryta strömmen OCH mäta att den faktiskt är bruten.

Om det började funka efter att ha ”skakats runt” lite, skulle jag börja med att kolla alla kopplingar till plinten kallad ”com”. Men att du även fått larm för ”fel fasföljd” vid något tillfälle tyder på att det kan finnas fler dåliga anslutningar. Att låta någon med lite mer elvana än din senaste reparatör gå igenom kopplingsboxen vore nog klokt.
 
  • Gilla
Sammy_j och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.