T
Givare kan du byta själv men börja med att lossa locket på dosan som är placerade på undersidan av utedelen och kolla så att den inte är full med vatten eller dyl

Så länge givaren visar -40 som kommer inte kompressorn inte att få starta.




H H_MiaMaria skrev:
Det låter INTE bra. Typ värdelöst ju! Kan en total amatör, som jag, byta utegivaren själv?
 
  • Gilla
erimos
  • Laddar…
T tobbetk skrev:
Givare kan du byta själv men börja med att lossa locket på dosan som är placerade på undersidan av utedelen och kolla så att den inte är full med vatten eller dyl

Så länge givaren visar -40 som kommer inte kompressorn inte att få starta.
Okej får be om ursäkt för trodde ni menade kompressor spärrad till -40 och inte att utgivaren visade med -40.
 
Har också en CTC EcoEl/EcoAir som strulat en del, och det låter som att du fått relevant input redan men tänkte summera ihop det som sagts för tydlighetens skull:

Det första du ska kolla är att EcoAir (alltså utedelen) är ställd att jobba som slav till EcoEl (innedelen) och inte i stand-aloneläge. Det finns en liten display innanför serviceluckan på utedelen som man kan läsa av med handboken som tolkningshjälp. Råkar man slå över utedelen i stand-aloneläget får man högtryckspressostatlarm - fråga mig inte hur jag vet… Det skulle kunna vara en lösning på dina tidigare problem. Om det också skulle kunna förklara varför givarna för VP in/ut och utetemp ger mystiska värden låter jag vara osagt i nuläget.
 
V växelventil skrev:
Pumpen står i läge "värmepump" då går bara kompressorn men det är varmt ute så då behöver den inte värma huset utan bara varmvattenkörnig .Kvittera larmet efter du ställt den i läge auto.
Jag hittar inget läge ”Auto”..
 
T tobbetk skrev:
Givare kan du byta själv men börja med att lossa locket på dosan som är placerade på undersidan av utedelen och kolla så att den inte är full med vatten eller dyl

Så länge givaren visar -40 som kommer inte kompressorn inte att få starta.
det sitter ingen dosa på undersida utedel vad jag kan se..
 
T
Det var konstigt, har du möjlighet att ta några bilder på undersidan samt insidan av utedelen?

H H_MiaMaria skrev:
det sitter ingen dosa på undersida utedel vad jag kan se..
 
Jag tolkar JS Energi såsom att dosan undertill försvann fr.o.m. 2009 och utegivaren sitter bara monterad i en svart förskruvning i ett hål genom plåten någonstans neråt.
 
T tobbetk skrev:
Det var konstigt, har du möjlighet att ta några bilder på undersidan samt insidan av utedelen?
Väldigt tacksam för engagemanget! Går det att se något? Försökte ta ok bilder undertill..

Undersidan av en balkong med sikten mot grus och växter för att visa konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy underifrån av en fläkt med damm och löv synliga runt ventileringsgaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på undersidan av en metallkonstruktion med bultar och hål, och en elektrisk ledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy under en altan med grus och växtlighet, fokus på altanens konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av en värmepump med synliga kopparledningar, kablar och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Som Josth skriver så det den svarta delen som sticker ut som är givaren (y)
 
T
Syns det några siffror i kombination med ett A på displayen i utedelen?

H H_MiaMaria skrev:
Väldigt tacksam för engagemanget! Går det att se något? Försökte ta ok bilder undertill..

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
 
Ja utegivaren är svart och sticker ut ett par cm neråt på två av dina bilder på undersidan. Men det kan ju vara något annat fel i styrningen nu och de "ställt till det" när de bytte högtrycksvakt och hetgasgivare(?)
 
J Josth skrev:
Jag tolkar JS Energi såsom att dosan undertill försvann fr.o.m. 2009 och utegivaren sitter bara monterad i en svart förskruvning i ett hål genom plåten någonstans neråt.
Ja precis! Så ser det ut på en av bilderna ovan.
 
T tobbetk skrev:
Syns det några siffror i kombination med ett A på displayen i utedelen?
Japp, A48. A blinkar
 
N Nyrostad skrev:
Har också en CTC EcoEl/EcoAir som strulat en del, och det låter som att du fått relevant input redan men tänkte summera ihop det som sagts för tydlighetens skull:

Det första du ska kolla är att EcoAir (alltså utedelen) är ställd att jobba som slav till EcoEl (innedelen) och inte i stand-aloneläge. Det finns en liten display innanför serviceluckan på utedelen som man kan läsa av med handboken som tolkningshjälp. Råkar man slå över utedelen i stand-aloneläget får man högtryckspressostatlarm - fråga mig inte hur jag vet… Det skulle kunna vara en lösning på dina tidigare problem. Om det också skulle kunna förklara varför givarna för VP in/ut och utetemp ger mystiska värden låter jag vara osagt i nuläget.
som sagt, där står A48. Är det den du menar?
 
Har du manualen? Vad visar den för utetemperatur på den lilla displayen, meny 4. Vad visar meny 5?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.