10 050 läst · 75 svar
10k läst
75 svar
Hjälp med CTC-panna och värmepump!
Medlem
· västra götaland
· 60 inlägg
Tack snälla för varning! Jag har brutit strömmen, är livrädd för att pilla med elsaker.N Nyrostad skrev:Strålande att du verkar vara något på spåren!
En varning dock - du har upp till 400 V där inne så länge du inte brutit strömmen. Pilla inte på några ledare eller deras strömförande skruvar utan att bryta strömmen OCH mäta att den faktiskt är bruten.
Om det började funka efter att ha ”skakats runt” lite, skulle jag börja med att kolla alla kopplingar till plinten kallad ”com”. Men att du även fått larm för ”fel fasföljd” vid något tillfälle tyder på att det kan finnas fler dåliga anslutningar. Att låta någon med lite mer elvana än din senaste reparatör gå igenom kopplingsboxen vore nog klokt.
Lyckas inte lossa kablarna. Kanske låter det hela vara, sålänge det fungerar bra.. Att öppna luckan och bara röra på kablarna och sedan stänga igen känns som en lagom nivå för mig.
Så hä står det i manualen:N Nyrostad skrev:Strålande att du verkar vara något på spåren!
En varning dock - du har upp till 400 V där inne så länge du inte brutit strömmen. Pilla inte på några ledare eller deras strömförande skruvar utan att bryta strömmen OCH mäta att den faktiskt är bruten.
Om det började funka efter att ha ”skakats runt” lite, skulle jag börja med att kolla alla kopplingar till plinten kallad ”com”. Men att du även fått larm för ”fel fasföljd” vid något tillfälle tyder på att det kan finnas fler dåliga anslutningar. Att låta någon med lite mer elvana än din senaste reparatör gå igenom kopplingsboxen vore nog klokt.
* OBS!! Återställning av fel fasföljdlarmet kan enbart kvitteras genom att bryta
strömmen till EcoAir. Fel fasföljd mäts enbart på hetgastemperaturen. Höjs inte
hetgastemperaturen 5 °C eller mer under de 50 första sekunderna varje gång
kompressorn startar larmar den på fel fasföljd.
Larm om fel fasföljd är troligen ett falsklam. Fel fasföljd brukar höras på ljudet.
Stickan
Se där, man lär sig något nytt varje dag! Tänkte annars att dålig kontakt för en fasledare skulle kunna ge samma larm, men håller med dig om att det i ljuset av detta mer sannolikt är ett falsklarm.Stickan56 skrev:Så hä står det i manualen:
* OBS!! Återställning av fel fasföljdlarmet kan enbart kvitteras genom att bryta
strömmen till EcoAir. Fel fasföljd mäts enbart på hetgastemperaturen. Höjs inte
hetgastemperaturen 5 °C eller mer under de 50 första sekunderna varje gång
kompressorn startar larmar den på fel fasföljd.
Larm om fel fasföljd är troligen ett falsklam. Fel fasföljd brukar höras på ljudet.
Stickan
Till TS: Att ledarna inte lossnar när du drar i dem får ju ses som ett gott tecken. Den långa kopplingslisten i nederkant av din första bild har någon form av snabblås där ledarna bara trycks in och kilas fast av ett fjäderbleck. Om de inte lossnar vid ett lagom drag får de antas sitta bra. På din andra bild är det skruvplintar. Dem kan man känna på med en lämplig skruvmejsel - de ska vara ”lagom” hårt åtdragna. Återkommer felet trots detta så ska man inte glömma att det finns motsvarande kopplingar inne i EcoEl som kan behöva ses över. Och pessimisten kan hävda att nästan alla larm nollställs av att bryta strömmen - så att det funkar nu måste ju faktiskt inte ha att göra med att du ryckt i ledarna…
Medlem
· västra götaland
· 60 inlägg
Tyvärr verkar pessimisten ha rätt.. åtminstone delvis. Nu står det återigen ”kommunikationsfel utedel”, men innedelen säger att det är 17 grader ute. Tittar jag under ”historisk driftinfo” så står där att kompressorn inte varit i drift alls de senaste 24h. 0 starter..N Nyrostad skrev:Se där, man lär sig något nytt varje dag! Tänkte annars att dålig kontakt för en fasledare skulle kunna ge samma larm, men håller med dig om att det i ljuset av detta mer sannolikt är ett falsklarm.
Till TS: Att ledarna inte lossnar när du drar i dem får ju ses som ett gott tecken. Den långa kopplingslisten i nederkant av din första bild har någon form av snabblås där ledarna bara trycks in och kilas fast av ett fjäderbleck. Om de inte lossnar vid ett lagom drag får de antas sitta bra. På din andra bild är det skruvplintar. Dem kan man känna på med en lämplig skruvmejsel - de ska vara ”lagom” hårt åtdragna. Återkommer felet trots detta så ska man inte glömma att det finns motsvarande kopplingar inne i EcoEl som kan behöva ses över. Och pessimisten kan hävda att nästan alla larm nollställs av att bryta strömmen - så att det funkar nu måste ju faktiskt inte ha att göra med att du ryckt i ledarna…
Börjar bli uppgiven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· västra götaland
· 60 inlägg
Jag fick pressostat högtryck felet när jag hade satt in värme över 56c... då utlöste de hela tiden! Men den sänkte ja till 50c o funkar utan problem.N Nyrostad skrev:Har också en CTC EcoEl/EcoAir som strulat en del, och det låter som att du fått relevant input redan men tänkte summera ihop det som sagts för tydlighetens skull:
Det första du ska kolla är att EcoAir (alltså utedelen) är ställd att jobba som slav till EcoEl (innedelen) och inte i stand-aloneläge. Det finns en liten display innanför serviceluckan på utedelen som man kan läsa av med handboken som tolkningshjälp. Råkar man slå över utedelen i stand-aloneläget får man högtryckspressostatlarm - fråga mig inte hur jag vet… Det skulle kunna vara en lösning på dina tidigare problem. Om det också skulle kunna förklara varför givarna för VP in/ut och utetemp ger mystiska värden låter jag vara osagt i nuläget.
Men i TS fall verkar de ju va annorlunda.. har nästan aldrig sett -värde på min ecoel Men sen bor ja i södra skåne oxo...
Stäng av värmepumpen.. sen skruva loss sladdarna en o en på plikten o spruta på lite rostlösningsmedel o skrapa med en stålborste på rostiga delar.. se till strömmen e av bars.H H_MiaMaria skrev:
Men om d funkar nu så hade jag väntat till problemet dyker upp igen!
Det ju ut som att pumpen är till, men utan att värma något eftersom VP in = VP ut. Var utedelen helt tyst vid detta tillfälle? Tycker hur som helst fortsatt att det talar för just kommunikationsfel mellan inne- och utedel. Kan du följa den lösa ledaren - vilken av de inkommande kablarna kommer den ifrån?H H_MiaMaria skrev:
Medlem
· västra götaland
· 60 inlägg
Medlem
· västra götaland
· 60 inlägg
Funderar på om det bara är en extra ledning som t.ex. bara används i PolarEdition medans ni har den vanliga modellen(?). Skulle varit bra med ännu tydligare elschema i manualen så man hade kunnat följa allt i plinten. Har du läst "Felsökning Kommunikation innerdel - utedel" sid 41 i manualen (från 2013)?
Nä ja kom på de efter långt om länge... de kunde ju kommit på lite bättre felmeddelande, typ: "VP ut satt för högt, max 55 grader"Stickan56 skrev:
Men jag antar att vvs facket är glada över otydliga felmeddelande.. hade ju säkert kostat nå tusen om ja ringt ut nån.
Medlem
· västra götaland
· 60 inlägg
Jag sänkte till 50 grader, och vips så får jag inte larmet ”pressostat högtryck” längre. Tack så jättemycket! (Tänk om någon av de 4 (!) ”reparatörerna” som varit här kunnat lösa det…)K KungFreddie skrev:
Tyvärr har jag kvar ”driftinfo: kommunikationsfel utedel” fortfarande. Vi har följt felsökningsschemat i manualen, utan framgång. En granne, väldigt duktig och noggrann äldre herre, har gått igenom varenda kabel i utedelen utan att hitta några konstigheter. Ingen säkring som gått. Vad sjutton är det som är fel??
Om jag slår av allting och sedan på, efter ett par timmar, så går fläkten som den ska ett litet tag. Men efter 20-30 minuter kommer larmet och fläkten kör inte. Går inte igång när jag försöker testköra den heller. Ungefär var 3e omstart visas de skumma värdena med -40 och 0/0 vp in/ut, men de andra gångerna tycker jag värdena ser helt rimliga ut.
Har ni några fler trix? Kan felet sitta i innedelen?