J Josth skrev:
Ser ut som en lågt placerad avtappningsventil om det förhoppningsvis finns en golvbrunn i närheten. Om det blir ett väldigt långt strömavbrott på många timmar är det bra att kunna tömma utedelen och rören där på vatten som annars skulle kunna frysa. Själva huset klarar sig minst ett dygn även om det är kallt på vintern.

Ser mystiskt ut att laddpumpen är inställd på läge 3 av 3!? Som om det vore cirkulationsproblem i utedelen??
Ska jag ändra något på pumpen?
 
Ser ut som utegivaren som brukar sitta baktill på gallret till utedelen är trasig? -40° är det knappast nu. Ta en annan bild när kompressorn har jobbat en liten stund (eller gör den aldrig det nu?).
 
H H_MiaMaria skrev:
[bild]
ser inte så bra ut va? 0/0..
Ser jättebra ut.Du ska inte ha någon värme alls nu när det är varmt ute.Komressor ska bara gå när den tillverkar varmvatten.
 
T
Nej det ser inte alls bra ut...

Vid stillastående så bör vp in/ut motsvara tempen i nedre delen av tanken.

Något är knas med givarna eller så är det kretskortet i utedelen dom har lagt av :thinking:

Så länge vpns utgivare visar -40 som kommer kompressorn ej att starta.




V växelventil skrev:
Ser jättebra ut.Du ska inte ha någon värme alls nu när det är varmt ute.Komressor ska bara gå när den tillverkar varmvatten.
 
T tobbetk skrev:
Nej det ser inte alls bra ut...

Vid stillastående så bör vp in/ut motsvara tempen i nedre delen av tanken.

Något är knas med givarna eller så är det kretskortet i utedelen dom har lagt av :thinking:

Så länge vpns utgivare visar -40 som kommer kompressorn ej att starta.
-40 är fabrikinställningen när kompressorn stannar Mao max innan den växlar över till el patron.ts har ställt pumpen i läge "värmepump"då går bara pumpen med kompressor men eftersom den står i sommarläge så startar inte kompressor så ställ pumpen i läge auto.
 
Redigerat:
T
Vad menar du egentligen?

Utedelens utegivare visar att utomhus tempen är -40grader vilket gör att kompressor är spärrad.
Min ute temp är satt till -10 från fabrik om man inte har en Polar Edition då är den satt till -20

Vattnet som passerar igenom utedelen vid stillastående ska motsvara tempen i nedre delen av tanken på innedel.

TS har garanterat inte 0grader i tanken.


V växelventil skrev:
-40 är fabrikinställningen när kompressorn stannar Mao max innan den växlar över till el patron.
 
Hur ställer jag pumpen i läge auto? Under inställningar kan jag välja på tillåten eller spärrad för värmepumpen. Den står på tillåten. Eller är det något annat jag kan justera?
 
Display av en värmepumps styrpanel som visar kompressor och driftstidsinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

så kompressorn går inte alls för det är så varmt? Även om vi är flera som duschar varje dag?
 
T
Kompressorn startar inte för att utedelen tror att det är för kallt (-40grader)

H H_MiaMaria skrev:
[bild]
så kompressorn går inte alls för det är så varmt? Även om vi är flera som duschar varje dag?
 
Som jag och #tobbetk tolkar det är det något fel på utegivaren eller signalen från densamma som gör att den visar -40°. Då spärras också kompressorn från att gå eftersom det är så kallt (normal inställning är om det är runt -20° eller kallare). Det innebär att el-patronen på 6 kW i nedre delen av tanken går in och ersätter kompressorn och gör varmvattnet nu. Elförbrukningen för varmvatten blir drygt 3 ggr den vanliga för månaden.
 
J Josth skrev:
Som jag och #tobbetk tolkar det är det något fel på utegivaren eller signalen från densamma som gör att den visar -40°. Då spärras också kompressorn från att gå eftersom det är så kallt (normal inställning är om det är runt -20° eller kallare). Det innebär att el-patronen på 6 kW i nedre delen av tanken går in och ersätter kompressorn och gör varmvattnet nu. Elförbrukningen för varmvatten blir drygt 3 ggr den vanliga för månaden.
H H_MiaMaria skrev:
[bild]
så kompressorn går inte alls för det är så varmt? Även om vi är flera som duschar varje dag?
J Josth skrev:
Kanske man ska försöka med ny utegivare? [länk] Finns tydligen minst två olika: [länk]
Måste vara fel på alla värmepumpar som jag varit på för dom visar -40 dom med och min visar också-40
 
V växelventil skrev:
Måste vara fel på alla värmepumpar som jag varit på för dom visar -40 dom med och min visar också-40
Men är det inget fel alls då menar du? Eller vad kan jag göra?
 
J Josth skrev:
Som jag och #tobbetk tolkar det är det något fel på utegivaren eller signalen från densamma som gör att den visar -40°. Då spärras också kompressorn från att gå eftersom det är så kallt (normal inställning är om det är runt -20° eller kallare). Det innebär att el-patronen på 6 kW i nedre delen av tanken går in och ersätter kompressorn och gör varmvattnet nu. Elförbrukningen för varmvatten blir drygt 3 ggr den vanliga för månaden.
Det låter INTE bra. Typ värdelöst ju! Kan en total amatör, som jag, byta utegivaren själv?
 
H H_MiaMaria skrev:
Men är det inget fel alls då menar du? Eller vad kan jag göra?
Pumpen står i läge "värmepump" då går bara kompressorn men det är varmt ute så då behöver den inte värma huset utan bara varmvattenkörnig .Kvittera larmet efter du ställt den i läge auto.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.