P
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Kan den blåa vara en luftinjektor kanske?
Det är ju inte helt omöjligt då TS har massor av olka vattenfilter och en av dessa är nog järnfilter.
Så inkommande vatten är nog via denna, sen via grovförfilter (som är skitigt), trycksensor och sen hydrofor/press och sen till vattenfiltrena. Ut från dessa borde det sen gå till värmepannan.
Trädgårdsslangarna är ju säkert för backspolningen av vattenfilterna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Dn blåa är enl deras sida en luftblandare avsedd för att minska svavel och fylla i luft i tanken så då bör den sitta i serie mellan pump och tank om jag tänker rätt. Sen så verkat det vara minst tre olika filter som bör ligga serie efter tank mot tappställe. Ts finns det ett vattenprov som visar vad som är fel på vattnet?
 
Bifogar bilder på analysprovet. Stämmer att jag har en behållare som tillsätter syre för att minska på svavel (dålig lukt).

Vi har pågående arbete därav det ser ut som det gör. Vi har flyttat ett stort kylsystem så kyltekniker och elektriker har arbetat i rummet och vi har en pågående renovering i huvudbyggnad.

Jag har öppnat locken till de blå behållarna. Den ena var slut på salt så det fyllde jag på idag.
 
  • Analysrapport visar kemiska värden inklusive aluminium, bly, kadmium, koppar, krom, nickel och selen. Utförd av Eurofins Environment Testing Estonia.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Analysrapport från Eurofins som visar mätvärden för ett vattenprov. Parametrar inkluderar fluorid, radon, ammonium, fosfat, nitrater, natrium, kalium och järn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Analyserapport från Eurofins, visar resultat av vattenprov inklusive odlingsbara mikroorganismer, Escherichia coli, koliforma bakterier, klorid, sulfater, radon med mera.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är bild i behållare.
 
  • Behållare fylld med vita, runda salttabletter under en vattenavhärdare med en digital skärm som visar information om återgenerering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har vattenburen golvvärme i hela huset.
P PappasHammare skrev:
Fråga.. Vad har du för värmesystem? Golvvärme eller element?

Sen vattenfilter. Har du lyft på locken på det blå fyrkantiga lådorna?

El... Vem har plockat bort fronten på elskåpet och inte satt tillbaka fronten?
Den står ju på golvet framför vattenfilterna.
Jag har vattenburen golvvärme i hela huset.
 
Såhär ser det ut när jag tittar bakom värmepannan
 
  • Rör och slangar bakom en värmepanna med rost och grön oxidation på några av rören.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är vattenanalysen i pdf. Stryker för namn då det är tidigare ägarens uppgifter.
 
Detta har jag också fått av de som installerade. Det är ett urklipp av en faktura på vad tidigare ägare köpte.

Avser detta alla delar jag har på plats?
 
  • Utdrag ur faktura som visar tre artiklar: FILTER COMBI 14-WS, LUFTARE BL-3, HUMUSFIX 3 kg, med priser, kvantiteter och total summabelopp.
Har ni 190 mg klorid? Det är ganska tydlig saltvattenpåverkan i så fall. Skulle därmed vara extra försiktig att ta ut mer vatten än absolut nödvändigt - vattnet kan bli odrickbart. Vid 300 känner man saltsmak. Och då inte bara i den här brunnen utan i värsta fall för hela fastigheten och kanske även för grannarna oavsett brunnsplacering.
 
Det är inte bra att köra utan salt. Bra att du fyllt på nu. Har du även koll på att du ska ha citronsyra i behållaren ?
 
P pennybridge skrev:
Det är inte bra att köra utan salt. Bra att du fyllt på nu. Har du även koll på att du ska ha citronsyra i behållaren ?
Ska det vara salt i båda behållarna och samma salt? Är det avhärdningssalt då eller något annat?
 
C carsai skrev:
Ska det vara salt i båda behållarna och samma salt? Är det avhärdningssalt då eller något annat?
Hur ser det ut i den andra behållaren? Jag är osäker på hur din anläggning ser ut som helhet.
Jag har 2st filter (kombifilter för att kunna filtrera under tiden backspolning sker) och för det har jag endast en tank:

Två filtreringsbehållare i en vitmålad teknisk installationsmiljö med synliga röranslutningar och kontrollpanel på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G Genomklok skrev:
Har ni 190 mg klorid? Det är ganska tydlig saltvattenpåverkan i så fall. Skulle därmed vara extra försiktig att ta ut mer vatten än absolut nödvändigt - vattnet kan bli odrickbart. Vid 300 känner man saltsmak. Och då inte bara i den här brunnen utan i värsta fall för hela fastigheten och kanske även för grannarna oavsett brunnsplacering.
Brunnen är enbart min egen. Har väldigt få grannar, ett tiotal enbart inom en stor radie. Finns en större kolonilott 1-2 km ifrån.

Hur sänks kloridhalterna?

Tidigare ägare använde knappt huset. Bodde själv i hushållet på över 400 m2 och då nyttjade han det enbart några mån per år. I övrigt stod det tomt. Kan det ha någon påverkan på kvaliteten på vattnet?

Bör jag göra ny analys nu när vi använder huset och vattnet mer?
 
C carsai skrev:
Brunnen är enbart min egen. Har väldigt få grannar, ett tiotal enbart inom en stor radie. Finns en större kolonilott 1-2 km ifrån.

Hur sänks kloridhalterna?

Tidigare ägare använde knappt huset. Bodde själv i hushållet på över 400 m2 och då nyttjade han det enbart några mån per år. I övrigt stod det tomt. Kan det ha någon påverkan på kvaliteten på vattnet?

Bör jag göra ny analys nu när vi använder huset och vattnet mer?
Analys ska man göra enligt de som kan minst en gång per år eller om man upplever förändringar.
 
P pennybridge skrev:
Hur ser det ut i den andra behållaren? Jag är osäker på hur din anläggning ser ut som helhet.
Jag har 2st filter (kombifilter för att kunna filtrera under tiden backspolning sker) och för det har jag endast en tank:

[bild]
Det är avhärdningssalt i båda behållarna.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.