MultiMan
Du verkar ha ett omfattande och komplicerat system. Om du inte tänker eller vill ta in hjälp som sköter anläggningen blir du nog tvungen att lära dig exakt hur allt är uppbyggt.

Utveckla gärna detta med "svag ström" och att en "stickpropp har gått" i huset. Med så mycket prylar du har är ett stabilt elsystem extra viktigt. Kanske ge oss bilder på detta också, för bedömning.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Som ovan skriver så bör man skaffa sej en överblick över vilka komponenter som ingår i systemet och vad dessa har för uppgift så man vet vad man ska börja när det uppstår problem
 
P PappasHammare skrev:
Jösses vilken röra..
Driva en cirkulationspump via ett grenuttag? 😱
Vad är det mer som sitter på det där grenuttaget?

Och det lilla vattenfiltret är ju slut. Ser ut att ligga flera nya i en låda. Kanske dags att byta.
Och har du salt eller vad det nu ska vara i de andra?
Pumpen satt i vägguttaget men de som installerade internet satte modem i grenuttaget.

Det är ett väldigt omfattande system i hela huset med bland annat 10 ac maskiner som kyler via bergvärmen. Försöker få tag i någon som kan gå igenom detta med mig men ingen har tid förens i augusti. En kyltekniker har jag som har jobbat med kylan. Men ingen för vattenreningen än.

Bor i täby, norra stockholm. Någon som har en bra kontakt?
 
  • Gilla
PappasHammare
  • Laddar…
Så här tror jag det är...
En vvs-installation med märkta komponenter: inkommande från pumpen, vattenfilter, tryckströmbrytare, och vattentryck. Text: "Till/från hydroforen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på hydrofortank med text som visar luftpåfyllning under locket, kabel till elcentral, kabel till vattenpump, tryckströmbrytare för vattenpump och manometer vattentryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AG A och 6 till
  • Laddar…
Men försök lokalisera var elmatningen till pumpen går ut. Troligen finns där en motorskyddsbrytare som kan ha löst ut.
 
MultiMan
H hempularen skrev:
Men försök lokalisera var elmatningen till pumpen går ut. Troligen finns där en motorskyddsbrytare som kan ha löst ut.
Den biten är tillfälligt löst:

C carsai skrev:
pumpen hade ingen ström. Vi fick igång stömmen nu och vattnet funkar.
 
P
C carsai skrev:
Men ingen för vattenreningen än.
Bra att du dock verkar ha tagit tag i allt.

Vattenreningen.. Det är en klisterlapp på styrningen till alla "tuber". Är det inte företaget som levererat dessa?
Dom borde ju kunna hjälpa. Tyvärr har jag inte lyckats zooma och se.

Sen skulle jag gissa att du har någon typ av cirkulation tanke på cirkulationspumpen på första bilden i inlägg #12. Svårt att säga vad då man måste följa var rören går. Det kan vara värme eller varmvattencirkulation.
Värme tror jag mindre på värmen verkar mer vara på bild i #6,
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Bra att du dock verkar ha tagit tag i allt.

Vattenreningen.. Det är en klisterlapp på styrningen till alla "tuber". Är det inte företaget som levererat dessa?
Dom borde ju kunna hjälpa. Tyvärr har jag inte lyckats zooma och se.

Sen skulle jag gissa att du har någon typ av cirkulation tanke på cirkulationspumpen på första bilden i inlägg #12. Svårt att säga vad då man måste följa var rören går. Det kan vara värme eller varmvattencirkulation.
Värme tror jag mindre på värmen verkar mer vara på bild i #r
P PappasHammare skrev:
Bra att du dock verkar ha tagit tag i allt.

Vattenreningen.. Det är en klisterlapp på styrningen till alla "tuber". Är det inte företaget som levererat dessa?
Dom borde ju kunna hjälpa. Tyvärr har jag inte lyckats zooma och se.

Sen skulle jag gissa att du har någon typ av cirkulation tanke på cirkulationspumpen på första bilden i inlägg #12. Svårt att säga vad då man måste följa var rören går. Det kan vara värme eller varmvattencirkulation.
Värme tror jag mindre på värmen verkar mer vara på bild i #6,
Reningsverket är levererat av vattenreningsbyrån, har varit i dialog med dem och de som har installerat systemet. De ska kolla när de har möjlighet att komma hit för genomgång av hela systemet, hur det fungerar och hur man underhåller. Vi är förstagångens husägare så har en del att lära 😄
 
P PappasHammare skrev:
Vattenreningen.. Det är en klisterlapp på styrningen till alla "tuber". Är det inte företaget som levererat dessa?
Dom borde ju kunna hjälpa. Tyvärr har jag inte lyckats zooma och se.
Du menar detta?
Digital display på en vattenrenare från Vattenreningsbyrån AB med ett värde av "7.03".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
D Dilato skrev:
Du menar detta?
[bild]
Precis.
Är ju ett aktivt bolag så det borde bara vara och ringa
 
C
C carsai skrev:
Kan detta ha något samband?
Nej, men däremot är pumpen på bilden felinstallerad. Kan vara bra att veta.

Grundfos MAGNA-pumpens installationsinstruktioner med korrekta och felaktiga positioner markerade med OK och kryss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Kan även vara en bra idé att ta bort vreden på dom två ventiler som sitter innan tryckbrytaren då dessa inte ska användas
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Kan även vara en bra idé att ta bort vreden på dom två ventiler som sitter innan tryckbrytaren då dessa inte ska användas
Observant!👏👍
Du tänker dom här?
Närbild av rör och anslutningar under ett diskbänksskåp, med vissa delar markerade med gula rektanglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Japp precis kan bli galet om dom skulle stängas av misstag
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Japp precis kan bli galet om dom skulle stängas av misstag
Jag skulle nog låsa dom med ståltråd eller buntband så man inte kan rubba dom av misstag, gärna med en lapp som beskriver varför.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.