kristofer12345
E Elpensionär skrev:
Blåsan i kärlet var paj, den höll inte det inblåsta trycket. Trycket sjönk i systemet ganska fort men då rinner vatten ur säkerhetsventilen varje gång det värmer på. Expansionsmöjligheten för vattnet finns ju inte.
Men mitt rinner ej ut genom säkerhetsventilen?!
 
kristofer12345
HasvaH HasvaH skrev:
För det första tryckexpanionskärlet är för litet volymmässigt, bör vara minst 25 liter. Säkerhetsventilen skall vara försedd med utblåsningsledning i minst samma dimension som säkerhetsventilen och som mynnar över golvbrunn och ej för lång rördragning! För litet kärl gör att trycket sjunker alldeles för fort vid eventuellt läckage. Samt att korrekt avluftning sker, vilket kan ta upp till flera dygn/veckor beroende på arbetstemperatur och totalvolym i värmesystemet ch samtidigt påfyllning av mer vatten i systemet efterhand som avluftning sker. Din rördragning enligt bilderna underlättar ej avluftningen och ju högre flöde/hastighet på cirkulationspumpen slår sönder eventuella luftblåsor och förlänger avluftningen. Så större volym på kärlet, korrekt avluftning anordnas samt på fyllning i takt med avluftningen så finner Du troligen Din läckra i värmesystemet.
Ja du är första svaret som säger jag faktist har ett för litet expansionskärl?!? På tiden att någon nämner , några säger att det inte är för litet ..! ?
 
kristofer12345
HasvaH HasvaH skrev:
Ja 35 liter är det rätta i Ditt fall och rekommenderar Dig att använda Flexcons samlingsrör för anslutning av kärlet och avluftningen finns då också där.
Wow ja..ska titta på detta.
 
kristofer12345
HasvaH HasvaH skrev:
Ja 35 liter är det rätta i Ditt fall och rekommenderar Dig att använda Flexcons samlingsrör för anslutning av kärlet och avluftningen finns då också där.
Vill du länka detta här?!
 
kristofer12345
Men vad händer i fallet!? Trycket av vattnet trycker ihop blåsan i kärlet då eller?
 
kristofer12345
Lite uppdatering guys

Här har ni trycket. Från igår kl 15 till idag kl 11 ‍♂️
 
  • Manometer visar vattentryck på ca 1.5 bar i ett rörsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manometer visar vattentryck på strax under 2 bar i en VVS-installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tryckmätare på en vatteninstallation som visar ett tryck mellan 1 och 2 bar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kristofer12345
Här är en liten gammal uträkning på huset men här står väl inget om själva vattenvolymen bara flödet ellerhur?!
 
  • Skärmbild av ett kalkylblad med tekniska beräkningar för ett värmesystems effekt och vattenflöde i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Du är helt säker på att det inte släpps ut nåt vatten ur säkerhetsventilen? Niben har ingen egen säkerhetsventil där det kan komma ut?

kolla sen om det har sjunkit mer.

alla automatavluftare är fortfarande helt stängda?
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Min koppling ser ut såhär, hjälp mig , jag borde väl bara kunna skruva av kärlet o byta ett nytt? Eller hur gör jag här?! Behöver jag stänga ventiler o stoppa cirk pump?! Eller ? Har hittat 35 liter på hornbach länkar här - vad säger ni om dessa , vet ej varför den ena är mycket billigare än den andra....

https://www.hornbach.se/shop/SOMATH.../artikel-detaljer.html?varCat=S21127#v5139435

https://www.hornbach.se/shop/Expansionskarl-AMR-150l-10-bar/10014267/artikel-detaljer.html
 
  • Expansionskärl med mätare och rörkopplingar för VVS-installation mot en betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kristofer12345
M Marcussjogren skrev:
Du är helt säker på att det inte släpps ut nåt vatten ur säkerhetsventilen? Niben har ingen egen säkerhetsventil där det kan komma ut?

kolla sen om det har sjunkit mer.

alla automatavluftare är fortfarande helt stängda?
Japp nä ingen mer säkerhetsventil.. ja det kommer gå ner till 0 idag .. är hundra på det. Japp alla ventiler är stängda.
 
Hur mycket vatten behöver du fylla på för att åter komma upp i en dryg bar? Går det på några sekunder?
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
useless useless skrev:
Hur mycket vatten behöver du fylla på för att åter komma upp i en dryg bar? Går det på några sekunder?
Efter jag tömt o avluftat hela systemet , gick det ju inte jättesnabbt, men någon minuter/minuter kanske, skillnaden var sen innan att manometern ej hoppade upp o ner när jag fyllde på, vilket den gjorde innan jag avluftade. Luft alltså.
 
Att fylla från noll till 1bar nu?
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
T Tiger79 skrev:
Att fylla från noll till 1bar nu?
Vad menar du? Hur lång tid?
 
kristofer12345
Number jag ej om jag vill fylla på igen innan jag tömt systemet o avluftat eller om jag måste byta kärl först.?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.