kristofer12345
S SLO skrev:
Jag har inte läst igenom hela tråden men svarar ändå, om det kan vara till hjälp
Du bör ha ca 0,8 x ditt drifttryck som förtryck i kärlet . Tex Driftstryck 1 bar x 0,8 = 0,8 bar förtryck i blåsan. Det är inte så jättepetigt men det skall vara lägre än ditt drifts tryck. Är kärlet gammalt kan 2 saker ha hänt. Det har gått hål på gummiblåsan eller den kan klibba ihop så det inte går att pumpa i luft. Mest troligt är väl att ingen kontrollerat och fyllt på luft på några år. Är det inte luft i blåsan så blir systemet stumt, det går bara att fylla på lite vatten så sticker manometern o tvärtemot om det läcker lite eller om system tempen sjunker.
Ja vi ska se vad som händer nu, är med på vad du säger, det var mycket luft i systemet, mycket!
 
kristofer12345
S SLO skrev:
Vet inte vad du har elkasetten till är det tänkt som spetsvärme om VP inte räcker till ? Ett golvvärme system är väl ovanligt att man kör över 40 grader, en elkasset brukar ligga på 80 grader, vet inte om du kan få dess termostat att reglera runt 35-40 grader. det kan nog bli svårt. Har du en systemtemperatur på 35-40 grader o kör på kassetten på hög temperatur så kommer vattenvolymen i systemet att öka och har du en säkerhetsventil på tex 1,5 bar så kommer den att blåsa o du blir av med vatten.
Nä pumpen tappar kraft, en vp ispinne, går mindre när det blåser mindre om du vet vad för vp det är,, då använder jag ibland lite spetsvärme, men använder knappt är bara till som försäkring om vp går sönder, vp ger mig 35 grader, det räcker långt! :)
 
Om Elpatron ligger före shunten kan du köra på elen till 90 grader så gasar du ur systemet ganska snabbt än att ligga på 35 grader.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
K kest skrev:
Om Elpatron ligger före shunten kan du köra på elen till 90 grader så gasar du ur systemet ganska snabbt än att ligga på 35 grader.
Jasså , luft o syre menar du, ja den ligger innan, hur länge behöver jag köra då?
 
Det var mig en yvig installation...
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
N NoiseMaker skrev:
Det var mig en yvig installation...
Fin va ?!;) äkta hemmabygge..det fåt sitta tills det pajar sen så blir det nog någon annan vp. Just nu , ispinne med tillägg o skit därav inst.:)
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
hur länge behöver jag köra då?
Hur långt e ett snöre, ä förlåt. Det gasar nog mest de första timmarna och när luften börjar avta
så får du bestämma att nu är det bra.

När du fått ur gasen så oxiderar rostar det inte något större längre, men med syre i vattnet...
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
S SLO skrev:
Jag har inte läst igenom hela tråden men svarar ändå, om det kan vara till hjälp
Du bör ha ca 0,8 x ditt drifttryck som förtryck i kärlet . Tex Driftstryck 1 bar x 0,8 = 0,8 bar förtryck i blåsan. Det är inte så jättepetigt men det skall vara lägre än ditt drifts tryck. Är kärlet gammalt kan 2 saker ha hänt. Det har gått hål på gummiblåsan eller den kan klibba ihop så det inte går att pumpa i luft. Mest troligt är väl att ingen kontrollerat och fyllt på luft på några år. Är det inte luft i blåsan så blir systemet stumt, det går bara att fylla på lite vatten så sticker manometern o tvärtemot om det läcker lite eller om system tempen sjunker.
Jag har råkat ut för precis detta, trycket försvann på korttid, Kollade trycket i blåsan inne i tryckkärlet och konstaterade blåsan läckte ut all luft. Ett nytt tryckkärl med nya ventiler och problemet var löst. :D
 
  • Gilla
S_lund och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
E Elpensionär skrev:
Jag har råkat ut för precis detta, trycket försvann på korttid, Kollade trycket i blåsan inne i tryckkärlet och konstaterade blåsan läckte ut all luft. Ett nytt tryckkärl med nya ventiler och problemet var löst. :D
Men vänta , vad var problemet här då? Var expansionskärlet kasst? Hur märkte du det var dåligt, vatten ut ventil eller att blåsan sjönk efter du tryckt i vatten?
 
kristofer12345
Mitt tryck har redan sjunkit från bild 1- bild 2 på 8 h det här bådar inte gott ...:/
 
  • Tryckmätare visar en sänkning av trycket i ett VVS-system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manometer visar tryck på drygt 1 bar i ett VVS-system, möjlig indikation på tryckförlust.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kristofer12345
Känns som det kommer gå sakta ner mot 0 ☠️
 
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Men vänta , vad var problemet här då? Var expansionskärlet kasst? Hur märkte du det var dåligt, vatten ut ventil eller att blåsan sjönk efter du tryckt i vatten?
Blåsan i kärlet var paj, den höll inte det inblåsta trycket. Trycket sjönk i systemet ganska fort men då rinner vatten ur säkerhetsventilen varje gång det värmer på. Expansionsmöjligheten för vattnet finns ju inte.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…

Bästa svaret

kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Jag har en vp den ser du under.. ja precis manometern går under till 0 hels tiden
För det första tryckexpanionskärlet är för litet volymmässigt, bör vara minst 25 liter. Säkerhetsventilen skall vara försedd med utblåsningsledning i minst samma dimension som säkerhetsventilen och som mynnar över golvbrunn och ej för lång rördragning! För litet kärl gör att trycket sjunker alldeles för fort vid eventuellt läckage. Samt att korrekt avluftning sker, vilket kan ta upp till flera dygn/veckor beroende på arbetstemperatur och totalvolym i värmesystemet ch samtidigt påfyllning av mer vatten i systemet efterhand som avluftning sker. Din rördragning enligt bilderna underlättar ej avluftningen och ju högre flöde/hastighet på cirkulationspumpen slår sönder eventuella luftblåsor och förlänger avluftningen. Så större volym på kärlet, korrekt avluftning anordnas samt på fyllning i takt med avluftningen så finner Du troligen Din läckra i värmesystemet.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
M
HasvaH HasvaH skrev:
För det första tryckexpanionskärlet är för litet volymmässigt, bör vara minst 25 liter. Säkerhetsventilen skall vara försedd med utblåsningsledning i minst samma dimension som säkerhetsventilen och som mynnar över golvbrunn och ej för lång rördragning! För litet kärl gör att trycket sjunker alldeles för fort vid eventuellt läckage. Samt att korrekt avluftning sker, vilket kan ta upp till flera dygn/veckor beroende på arbetstemperatur och totalvolym i värmesystemet ch samtidigt påfyllning av mer vatten i systemet efterhand som avluftning sker. Din rördragning enligt bilderna underlättar ej avluftningen och ju högre flöde/hastighet på cirkulationspumpen slår sönder eventuella luftblåsor och förlänger avluftningen. Så större volym på kärlet, korrekt avluftning anordnas samt på fyllning i takt med avluftningen så finner Du troligen Din läckra i värmesystemet.
Tror snarare det är läge att kolla på ett 35L-kärl. Eftersom det är lite gissningslek med hur många meter slang som ligger, så borde 350kvm yta behöva ca 1400m slang, vilket borde ge någonstans runt 290 liter vatten. Pumpen och brännaren borde hålla några liter till så 300-350 liter bör inte vara allt för avsides.

det ger att kärlet borde vara runt 35L eller 10% av systemets volym. Hellre för stort än för litet.

Tänkte inte på kärlets storlek i början då det ändå är rätt ovanligt med så helt fel storlek att det orsakar problem. Men nu är det ju ganska uppenbart.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Ja 35 liter är det rätta i Ditt fall och rekommenderar Dig att använda Flexcons samlingsrör för anslutning av kärlet och avluftningen finns då också där.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.